Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Leerlingen worden vanaf de start van hun schoolloopbaan bij de Willibrordschool individueel en in groepsverband op dezelfde manier begeleid. Die eenduidigheid leidt ertoe dat iedereen weet wat er van hem, haar of hen verwacht wordt. We hebben aandacht voor:
- de fases van groepsvorming
- het schoolklimaat en rust
- het realiseren van regelmaat en structuur
- normen, waarden en gedrag
- verantwoordelijkheid nemen en geven
- verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van de omgeving binnen en buiten de school.
Schoolgewoontes
Op de Willibrordschool werken we met wat we ‘schoolgewoontes’ noemen. We kunnen alle leerlingen aanspreken op deze gewoontes die structuur bieden en die ons bewust maken van onze normen, waarden en ons gedrag. We vatten de vijf schoolgewoontes samen in een hoofdgewoonte: ik zorg voor mijzelf, de ander (mijn omgeving) en onze spullen. We hebben de gewoontes uitgewerkt in posters met pictogrammen. Deze posters zijn overal in school te vinden.
Veiligheidsbeleid
Sociale veiligheid op school is belangrijk voor een goed leer- en werkklimaat en krijgt vorm in het dagelijks handelen en denken van iedereen in de school. Scholen hebben een inspanningsverplichting om een actief veiligheidsbeleid te voeren. Elke school heeft een personeelslid dat het beleid op school coördineert en dat voor ouders, kinderen en personeel dient als aanspreekpunt.Het bevoegd gezag van de stichting plaatst de veiligheid in een bredere context.
Het veiligheidsbeleid van de stichting (en daarmee van de scholen) omvat:? Gedrag van kinderen, personeel en ouders;? (Vermoeden van) huiselijk geweld en kindermishandeling;? Zorgplicht veiligheid kinderen op school. Onderdeel van het veiligheidsbeleid en de klachtenregeling is de meldcode. Als de school het vermoeden heeft dat er sprake is of zou kunnen zijn van huiselijk geweld, kindermishandeling of machtsmisbruik dan is de school wettelijk verplicht dat te melden. In de meeste gevallen zal de school u melden dat zij een melding doet. De procedures en protocollen rondom veiligheid, staan beschreven in de kwaliteitskaart veiligheidsbeleid. Protocol schorsing/verwijdering van leerlingen In bijzondere situaties kan de school overgaan tot het schorsen of verwijderen van kinderen. Er is een ‘Protocol schorsen en verwijderen’ waarin u alle informatie kunt terugvinden, deze vindt u op de website van de stichting.