Openbare basisschool De Clockeslach

Smederij 12 9541 AX Vlagtwedde

  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Clockeslach
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Clockeslach
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Clockeslach
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Clockeslach
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Clockeslach

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met IEP Leerlingvolgsysteem (LVS) volgen wij op De Clockeslach de ontwikkeling van leerlingen op verschillende gebieden.

Twee maal per jaar vindt de groepsanalyse plaats. Hierbij formuleren wij verbeterpunten die cyclisch in het zorg-/onderwijssysteem worden weggezet.

De belangrijkste kenmerken en werkwijze van het IEP LVS zijn:

Focus op Groei, Niet op Prestatie:

  • Het IEP LVS legt de nadruk op groei in plaats van prestatie. Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo, en daarom vergelijken we leerlingen niet met elkaar.
  • We geloven dat een kind meer is dan alleen taal en rekenen. Daarom omvat het IEP LVS meetinstrumenten voor hoofd, hart en handen.

Complete Leerlijn:

  • Het IEP LVS is beschikbaar voor groep 1 tot en met 8.
  • Het omvat toetsen voor rekenen en taal en meetinstrumenten voor leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen.

Methode-Onafhankelijk en Flexibel:

  • Leerkrachten kunnen zelf bepalen wanneer ze toetsen afnemen, aangezien elk kind in zijn eigen tempo leert.
  • Het IEP LVS is zowel digitaal als op papier beschikbaar, de digitale versie biedt meer flexibiliteit en directe resultaten.

Compleet Kindbeeld:

  • Naast rekenen en taal geeft het IEP LVS inzicht in sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen.
  • Rapportages zijn beschikbaar op leerling-, groep-, school- en bestuursniveau.

Positieve Insteek en Eigenaarschap:

  • Het IEP LVS volgt ontwikkeling gericht op groei, niet op prestatie.
  • Leerlingen worden niet met elkaar vergeleken, en de focus ligt op het individuele leerproces.
  • Leerlingen hebben inzicht in hun eigen profiel met duidelijke talentenkaarten.

Kortom, het IEP LVS biedt een holistisch beeld van elke leerling, waarbij groei en ontwikkeling centraal staan. Het gaat niet alleen om cijfers, maar om het welzijn en de vooruitgang van elk kind.

Bron: IEP LVS en CoPilot

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 wordt een voorlopig advies voor voortgezet onderwijs gegeven.

In februari vindt in groep 8 een tweede adviesgesprek plaats.

Direct na de doorstroomtoets wordt het advies definitief gemaakt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste kwaliteitsonderzoek van de onderwijsinspectie is geweest in 2013. Sindsdien zit de school in het basisarrangement.

In 2020 hebben we een audit gehad, hier zijn goede ontwikkelingen gemeten en verbeterpunten zijn omgezet naar beleid voor het schoolplan van de komende jaren.

Terug naar boven