De Schakel

van Boisotstraat 20 3132 XM Vlaardingen

  • Schoolfoto van De Schakel
  • Schoolfoto van De Schakel
  • Schoolfoto van De Schakel
  • Schoolfoto van De Schakel
  • Schoolfoto van De Schakel

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In een tijd van lerarentekort is het lastig om bij ziekte voldoende vervanging te organiseren. De Schakel doet er alles aan om het verzuim zo laag mogelijk te houden. Als een leerkracht onderwijs ziek is dan volgt school de volgende stappen rondom vervanging:

1. In de bovenschoolse pool wordt gekeken naar vervangingsmogelijkheden.
Het aanbod van invallers is beperkt dus wanneer er geen invallen beschikbaar is zal de opvang anders georganiseerd moeten worden binnen school.

2.      In een kleutergroep: inzet van een vaste school-invaller

3.      Een collega die die dag niet werkt (of de duo-collega) wordt ingezet voor de zieke collega en werkt extra op basis van beschikbaarheid van medewerkers op niet-werkdagen. Beschikbaarheid is zeker niet verplicht maar zou wel helpen. Dit is aan de medewerker zelf of hij of zij zich hiervoor beschikbaar stelt.

4.      Een groep wordt opgevangen door een aanwezige onderwijsassistent op de eerste dag van ziekte (en indien dat tot de mogelijkheid behoort en de onderwijsassistent dit kan en ziet zitten kan dit eventueel langer). Voorwaarden: alle leerkrachten zorgen ervoor dat er altijd een goede weektaak is voor kinderen met een extra opdracht zodat ze in elk geval de eerste dag voldoende werk op niveau hebben om de dag zinvol aan de slag te zijn. Consequentie: extra ondersteuning door deze betreffende onderwijsassistente komt die dag te vervallen. Consequentie: in verband met verantwoordelijkheid moeten deuren en tussendeuren openstaan en is regelmatig of aanhoudend toezicht door een bevoegd leerkracht noodzakelijk.

5.      Met opvang wordt afgestemd of er een pedagogisch medewerker beschikbaar is om activiteiten te doen met de kinderen. Dit betreft dan minder de onderwijsactiviteiten en meer ontspannende activiteiten.

6.      Een groep kinderen wordt verdeeld over de andere groepen van het leerplein en het leerplein daaronder of daarboven. Consequentie: ook in dit geval is het noodzakelijk dat er een voldoende passende weektaak is met werk op niveau en een extra opdracht.

7.      Wanneer er meer groepen opgevangen moeten worden omdat meerdere leerkrachten ziek zijn (komt zelden voor) zal een ambulante medewerker (IB, directie) de groep opvangen.

8.      In het uiterste geval, als alle eerder genoemde opties niet mogelijk zijn, zullen ouders geïnformeerd worden over de onmogelijkheid van opvang en verzocht worden de kinderen thuis te houden. Kinderen van ouders die dat niet kunnen organiseren worden altijd binnen school opgevangen in een groep, door een onderwijsassistent of door een pedagogisch medewerker.

Gymlessen gaan door (tenzij de gymleerkracht ziek is). Het brengen en halen van en naar gym kunnen we altijd organiseren met de mensen die er zijn. Mocht er binnen een bepaalde groep erg vaak sprake zijn van verzuim van een leerkracht, dan kan het voorkomen dat we een leerkracht voor een andere groep vragen om de eigen groep te verdelen en een andere groep te vervangen zodat er enige continuïteit georganiseerd wordt en het niet steeds dezelfde kinderen/dezelfde groep treft.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven