Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Basisschool EigenWijs werkt in de regel met homogene groepen, met uitzondering van de kleutergroepen.
De school heeft 14 groepen, waarvan 3 heterogene kleutergroepen, een groep 3, twee groepen 4, twee groepen 5, twee groepen 6, twee groepen 7 en twee groepen 8. De MFA Midden is verdeeld in 5 clusters. Elk cluster (1-2, 3-4, 5-6, 7-8, en 1 cluster voor speciaal basisonderwijs) kent eenzelfde indeling. Het cluster bestaat uit drie instructielokalen en één multifunctionele ruimte. In de ochtenden wordt in homogene groepen gewerkt, aan het leren opdoen van kennis en het leren van vaardigheden. Op dinsdag- en donderdagmiddag wordt er gewerkt aan creatieve en wereld oriënterende vakken. De groepering van de leerlingen vindt plaats in wisselende samenstellingen. Een vierjarig kind komt op
Basisschool EigenWijs in een heterogene kleutergroep, groep K. In deze groep zitten vier-, vijf- en zesjarige leerlingen. Kleuters maken ontwikkelingssprongen opverschillende gebieden. Die sprongen komen voor iedere kleuter op een eigen moment. Daarom bieden we de kinderen volop ruimte om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen. De K groepen werken op regelmatige basis samen met de peutergroepen van kinderopvangorganisatie NummerEen. Op het moment dat uw zoon of dochter vanuit de dagopvang of het peuterprogramma doorstroomt naar Basisschool EigenWijs is de werkwijze al bekend.
Basisschool EigenWijs maakt gebruik van de methode Schatkist, die speciaal ontwikkeld is voor kleuters. In deze methode wordt aandacht besteed aan rekenen, taal en de sociaal emotionele ontwikkeling. De methode geeft een overzicht van doelen waar Basisschool EigenWijs met kleuters naar toe werkt en activiteiten die hierbij aansluiten. Schatkist is het bronnenboek bij het uitwerken van thema’s. Naast Schatkist werkt de school ook vanuit de uitgangspunten van Basisontwikkeling. Welke Betekenis heeft een thema voor kinderen? Welke Bedoelingen hebben de leerkrachten? Hoe zorgen de leerkrachten voor een grote Betrokkenheid bij de kinderen? Aan de hand van de ontwikkelingsperspectieven van Basisontwikkeling volgt de school de spelontwikkeling van kinderen.
Vakgebieden en de daarbij gebruikte methodes.
De school gaat uit van de kerndoelen, met daaraan gekoppeld de leerlijnen en de tussendoelen. De methodes van de verschillende vakgebieden worden gebruikt, om ervoor te zorgen dat de leerstof doelgericht en via een doorgaande lijn aangeboden wordt.
Basisschool EigenWijs is een neutrale school. Deze is ontstaan uit een samenvoeging van twee reguliere basisscholen, gelegen in de wijken d’Ekker en Zonderwijk. Onze nieuwe naam is BS EigenWijs, en deze werkt intensief samen met SBO De Verrekijker. Vanaf november 2014 delen wij de locatie en faciliteiten van MFA Veldhoven Midden, waarbij onderwijs en welzijn hand in hand gaan. Onze school is één van de twee scholen met een neutrale identiteit in Veldhoven. Neutraal onderwijs betekent dat de oorsprong van het onderwijs niet gebonden is aan een specifieke geloofsovertuiging of levensbeschouwing. Alle kinderen, van welke gezindte ook, zijn welkom in deze vorm van het onderwijs en hun visies worden er gerespecteerd.
De teams van BS EigenWijs en SBO De Verrekijker worden beschouwd als een team en zijn vanuit die visie ook inzetbaar op beide scholen. Derhalve kan de aanwezige expertise op het SBO ook worden ingezet op de reguliere school EigenWijs.
Met Nummereen, een kindpartner van Veldvest is in het najaar van 2016 een pilot gestart ter verkenning van de aard en intensiteit van de toekomstige samenwerking. In de actuele ontwikkelingen rondom de kindcentra (ontwikkeling, onderwijs, opvang) worden de diverse voorzieningen als een keten voorgesteld waarvan de school een onderdeel is meteen specifieke maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het afgelopen schooljaar heeft er een eerste verkenning plaatsgevonden tussen de directies van beide scholen van Veldhoven Midden en de directie van Nummereen kinderopvang om te zoeken naar inhoudelijke verbindingen tussen beide organisaties. De verbinding heeft als doel om (binnen een termijn van drie jaar) een beter en passender aanbod te maken voor ouders en kinderen binnen de MFA Midden. Beter en passender omdat er mogelijk kansen liggen als er gekeken wordt naar de wensen en behoeften van de ouders en kinderen. Om deze doelstelling te kunnen verwezenlijken ligt de focus in eerste instantie op de doorgaande lijn voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar. Het doel is om een onderwijscurriculum te ontwikkelen, waarbij het onderwijs regie voert. Het pedagogisch en didactisch handelen wordt in gezamenlijkheid vergroot.