Basisschool EigenWijs

Sterrenlaan 5 5503 BG Veldhoven

  • Schoolfoto van Basisschool EigenWijs
  • Schoolfoto van Basisschool EigenWijs
  • Schoolfoto van Basisschool EigenWijs
  • Schoolfoto van Basisschool EigenWijs
  • Schoolfoto van Basisschool EigenWijs

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het personeel heeft verlof tijdens de schoolvakanties. In bepaalde gevallen kan het personeel aanspraak maken op extra verlof onder schooltijd. In geval van ziekte kan een medewerker bijvoorbeeld niet komen werken. Dit wordt uiteraard altijd afgestemd met de directie. De school streeft naar zo min mogelijk lesuitval. In het geval van ziekte van een leerkracht wordt door het zogenaamde P-centrum geprobeerd een vervanger van buitenaf aan te trekken. Op 01 juli 2016 is de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) voor het bijzonder onderwijs ingegaan. Door de Wet Werk en Zekerheid is een aantal regels rondom flexibele arbeid, WW en ontslag ingrijpend veranderd. Een onbedoeld effect van deze wetgeving is dat besturen omzichtig omgaan met het aangaan van verplichtingen, met name bij vervangingen. De school doet echter haar uiterste best om wel degelijk binnen de mogelijkheden voor vervanging te zorgen. Stichting Veldvest zet haar hele vervangingsbudget in om in voorkomende gevallen maatregelen te kunnen nemen. Ze maakt daarbij gebruik van vaste personeelsleden die in de vervangingspool werken, ze rekruteert een aantal nieuwe kandidaten die een tijdelijk contract krijgen van een jaar (min–max contract). Daarnaast maakt ze gebruik van de gezamenlijke vervangerspool van Veldvest en SKOzoK en verzoekt de Stichting personeelsleden met een vast contract die parttime werken, in te springen om een vervanging op zich te nemen. Verder maakt stichting Veldvest gebruik van de inzet van pedagogisch medewerkers van kindpartners Nummereen en Korein. Zij worden in voorkomende gevallen toegevoegd aan het onderwijsteam van de school. Dit heeft in schooljaar 2016-2017 geleid tot een inzet, waarbij het onderwijsproces zoveel mogelijk doorgang kon vinden.                        

Indien er geen vervanging komt, zoekt de school naar oplossingen, waarbij het gaat om een verantwoorde situatie, waarvan het opsplitsen van de groep er een is. Kinderen uit een groep worden dan verspreid over andere groepen. Het onderwijsproces vindt hierbij doorgang, zij het bij een collega leerkracht. Is een collega meerdere dagen ziek en is er geen vervanger voorhanden, dan wordt er bij toerbeurt een groep opgesplitst en worden collega’s in de groep van de zieke leerkracht geplaatst. Waar mogelijk wordt hierbij gebruik gemaakt van schooloverstijgende verbindingen, waarbij tijdelijke uitleen van personeel het geval kan zijn.

Scholen hebben organisatorische maatregelen getroffen ommogelijke oplossingen bij ziekte of verlof voor te bereiden. Al deze maatregelen zorgen ervoor dat we garant staan voor een verantwoorde vervangingspraktijk, waarbij het naar huis sturen van kinderen geen optie vormt.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Basisschool EigenWijs werkt in de regel met homogene groepen, met uitzondering van de kleutergroepen.

De school heeft 14 groepen, waarvan 3 heterogene kleutergroepen, een groep 3, twee groepen 4, twee groepen 5, twee groepen 6, twee groepen 7 en twee groepen 8. De MFA Midden is verdeeld in 5 clusters. Elk cluster (1-2, 3-4, 5-6, 7-8, en 1 cluster voor speciaal basisonderwijs) kent eenzelfde indeling. Het cluster bestaat uit drie instructielokalen en één multifunctionele ruimte. In de ochtenden wordt in homogene groepen gewerkt, aan het leren opdoen van kennis en het leren van vaardigheden. Op dinsdag- en donderdagmiddag wordt er gewerkt aan creatieve en wereld oriënterende vakken. De groepering van de leerlingen vindt plaats in wisselende samenstellingen. Een vierjarig kind komt op

Basisschool EigenWijs in een heterogene kleutergroep, groep K. In deze groep zitten vier-, vijf- en zesjarige leerlingen. Kleuters maken ontwikkelingssprongen opverschillende gebieden. Die sprongen komen voor iedere kleuter op een eigen moment. Daarom bieden we de kinderen volop ruimte om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen. De K groepen werken op regelmatige basis samen met de peutergroepen van kinderopvangorganisatie NummerEen. Op het moment dat uw zoon of dochter vanuit de dagopvang of het peuterprogramma doorstroomt naar Basisschool EigenWijs is de werkwijze al bekend.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Basisschool EigenWijs maakt gebruik van de methode Schatkist, die speciaal ontwikkeld is voor kleuters. In deze methode wordt aandacht besteed aan rekenen, taal en de sociaal emotionele ontwikkeling. De methode geeft een overzicht van doelen waar Basisschool EigenWijs met kleuters naar toe werkt en activiteiten die hierbij aansluiten. Schatkist is het bronnenboek bij het uitwerken van thema’s. Naast Schatkist werkt de school ook vanuit de uitgangspunten van Basisontwikkeling. Welke Betekenis heeft een thema voor kinderen? Welke Bedoelingen hebben de leerkrachten? Hoe zorgen de leerkrachten voor een grote Betrokkenheid bij de kinderen? Aan de hand van de  ontwikkelingsperspectieven van Basisontwikkeling volgt de school de spelontwikkeling van kinderen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vakgebieden en de daarbij gebruikte methodes.

De school gaat uit van de kerndoelen, met daaraan gekoppeld de leerlijnen en de tussendoelen. De methodes van de verschillende vakgebieden worden gebruikt, om ervoor te zorgen dat de leerstof doelgericht en via een doorgaande lijn aangeboden wordt.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisschool EigenWijs is een neutrale school. Deze is ontstaan uit een samenvoeging van twee reguliere basisscholen, gelegen in de wijken d’Ekker en Zonderwijk. Onze nieuwe naam is BS EigenWijs, en deze werkt  intensief samen  met SBO De Verrekijker. Vanaf november 2014 delen wij de locatie en faciliteiten van MFA Veldhoven Midden, waarbij onderwijs en welzijn hand in hand gaan. Onze school is één van de twee scholen met een neutrale identiteit  in Veldhoven. Neutraal onderwijs betekent dat de oorsprong van het onderwijs niet gebonden is aan een specifieke geloofsovertuiging of levensbeschouwing. Alle  kinderen, van welke gezindte ook, zijn welkom in deze vorm van het onderwijs en hun visies worden er gerespecteerd.

De teams van BS EigenWijs en SBO De Verrekijker worden beschouwd als een team en zijn vanuit die visie ook inzetbaar op beide scholen. Derhalve kan de aanwezige expertise op het SBO ook worden ingezet op de reguliere school EigenWijs.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Met Nummereen, een kindpartner van Veldvest is in het najaar van 2016 een pilot gestart ter verkenning van de aard en intensiteit van de toekomstige samenwerking. In de actuele ontwikkelingen rondom de kindcentra (ontwikkeling, onderwijs, opvang) worden de diverse voorzieningen als een keten voorgesteld waarvan de school een onderdeel is meteen specifieke maatschappelijke verantwoordelijkheid.  Het afgelopen schooljaar heeft er een eerste verkenning plaatsgevonden tussen de directies van beide scholen van Veldhoven Midden en de directie van Nummereen kinderopvang om te zoeken naar inhoudelijke verbindingen tussen beide organisaties. De verbinding heeft als doel om (binnen een termijn van drie jaar) een beter en passender aanbod te maken voor ouders en kinderen binnen de MFA Midden. Beter en passender omdat er mogelijk kansen liggen als er gekeken wordt naar de wensen en behoeften van de ouders en kinderen. Om deze doelstelling te kunnen verwezenlijken ligt de focus in eerste instantie op de doorgaande lijn voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar. Het doel is om een onderwijscurriculum te ontwikkelen, waarbij het onderwijs regie voert. Het pedagogisch en didactisch handelen wordt in gezamenlijkheid vergroot.

Terug naar boven