De Bron

Spiesheem 54 3907 NJ Veenendaal

  • We beginnen de dag met de kleuters in de kring.
  • De kleuters plannen via een digitaal keuzebord hun werkje of speelhoek.
  • We maken gebruik van handpoppen om de kinderen extra goed bij de lessen te  betrekken.
  • Leren lezen doen we met Lijn 3.
  • We hebben aandacht voor ieder kind.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen onze GAVE scholen werken wij met een invalpool, in deze pool zitten meerdere leerkrachten die op bepaalde dagen inzetbaar zijn op de scholen. Ook onze scholen merken dat er moeilijk vervanging te regelen is. De volgende stappen zetten wij bij verlof of ziekte:

  • leerkrachten bellen vanuit de invalpool
  • leerkrachten vragen die al op de school werken
  • leerkrachten zoeken buiten de invalpool

Wanneer er na deze stappen nog steeds geen vervanging gevonden is, kunnen we kinderen gaan verdelen over de verschillende groepen (kan alleen bij oudere kinderen), remedial teacher gaat voor de klas of worden er klassen naar huis gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De aanpak in groep 1 en 2 verschilt van die in de andere groepen. Ook de inrichting van de lokalen en de manier van werken is op sommige gebieden anders.

De schooldag begint net als in de andere groepen met zelfstandig werken. De leerlingen gaan met een spelletje aan de slag. Na het zelfstandig werken beginnen de kinderen in de kring. Tijdens het kringmoment mogen de kinderen zelf vertellen en wordt de dag begonnen met zingen, gebed en een Bijbelvertelling. Daarna wordt er gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, in het speellokaal en op het schoolplein.

Om de zelfstandigheid van de kinderen te vergroten, werken we met een digitaal kiesbord. Elke week moeten de kinderen van groep 1 en 2 twee werkjes af hebben, de kinderen van groep 2 werken daarnaast ook nog met extra opdrachten om het voorbereidend rekenen en lezen te stimuleren. Kinderen kiezen zelf welke dag ze het werkje maken. Een “moet-opdracht” kan een knutselwerkje zijn, of een opdracht met ontwikkelingsmateriaal.  

We werken met de kleutermethode "Onderbouwd". Bij deze methode worden handpoppen gekoppeld aan reken- en taaldoelen. Elke week wordt er in de kring een doel aangeboden met behulp van een handpop en ontwikkelingsmateriaal. In de loop van de week kan de kleuter dit doel oefenen door te spelen met het ontwikkelingsmateriaal. De leerkracht observeert op welk niveau het kind - voor dit doel - aan het ontwikkelen is en legt dat vast in Onderbouwd-Online. 

In groep 1 (4/5 jarigen) ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Leren gebeurt vooral door spelen. Er wordt een basis aan regels en handelingen aangeleerd die van belang zijn voor de verdere loopbaan van het kind bij ons op school.

Dit gaat in groep 2 (5/6 jarigen) door, maar hier heeft de leerkracht een meer sturende rol. Wie speelt in de huishoek is ook bezig met taalontwikkeling, wie speelt met een lotto leert bijvoorbeeld rijmen of getallen herkennen en wie op een vel de golven van de zee tekent is bezig met voorbereidend schrijven.  

Er is veel aandacht voor taalvorming, omdat dit de basis is voor heel veel ander leren. Veel kinderen zitten tweeënhalf of drie jaar in een kleutergroep. Het is afhankelijk van hun geboortedatum, hun aard en aanleg. In groep 2 worden (speelse) activiteiten aangeboden die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3. Aan het einde van groep 2 wordt besproken of een kind toe is aan groep 3. We vinden het belangrijk dat een kind lang genoeg in een kleutergroep zit. Succesvol groep 3 doorlopen lukt pas als een kind hieraan toe is. We zien een kind liever een jaar langer in groep 2, dan jarenlang op de tenen de school doorlopen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De groepen 3 t/m 8 beginnen elke ochtend met ongeveer een kwartier zelfstandig werken of stil lezen. De kinderen werken met een weektaak waarin ze in één week bepaalde taken maken en daar zelf mede verantwoordelijk voor zijn. Het zelfstandig werk dat de kinderen krijgen is afgestemd op het niveau van de kinderen. De leerkracht begeleidt hierin. Na het zelfstandig werken begint de leerkracht de dag met gebed, zingen en het vertellen van een Bijbelverhaal. Na deze start zal er in de ochtenden structureel aandacht zijn van de kernvakken zoals rekenen, taal en lezen. De middagen staan meer in het teken van beeldende vorming, muziek, verkeer, bewegingsonderwijs etc. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

"De Bron" biedt onderwijs aan alle leerlingen. De voorwaarde hierbij is dat de zorgbehoefte van de leerling past binnen het schoolondersteuningsprofiel. 

Voor meer informatie over de volgende onderwerpen klik op dit linkje

  • Passend onderwijs
  • Onze school en/in het samenwerkingsverband
  • Passend onderwijs: hoe en wat
  • Kindkans
  • Ondersteuningsteams op school
  • Visie op passend onderwijs
  • Extern onderzoek
  • Wetgeving en zorgplicht
  • Zorg op maat
  • GGD

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vanaf schooljaar 22/23 zijn wij op De Bron gestart met een plusgroep (De Biotoop) en een ondersteuningsgroep (De Oase). Door het structureel aanbieden van deze twee klassen aan leerlingen met extra onderwijsbehoeften realiseren wij extra aandacht voor leerlingen om hun talenten te laten ontwikkelen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven