OBS De Aanloop

Wilhelminalaan 4 7876 HA Valthermond

  • Onze leerlingen gaan met plezier naar school.
  • Schoolfoto van OBS De Aanloop
  • Schoolfoto van OBS De Aanloop
  • Leerplezier is van groot belang.
  • Bewegingsonderwijs vindt dagelijks plaats bij de kleuters. Ook gecombineerd met dans en muziek.

Het team

Toelichting van de school

Obs De Aanloop heeft een professioneel, bekwaam, bevlogen en enthousiast team bestaande uit leerkrachten, een intern begeleider (IB'er), een onderwijsassistent, een administratief medewerker en een schoolleider. De leerkrachten vormen een hecht team, waarbinnen ieders kwaliteiten worden benut en ingezet. Alle leerkrachten hebben hun expertise en zetten deze volop in. Het onderwijs dat we bieden staat, naast de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen, hoog in het vaandel.

De aandacht gaat volledig uit naar de leerlingen en hun ontwikkeling. Het team werkt doelgericht en de leerkrachten afzonderlijk zijn zich zeer bewust van de doorgaande lijnen in de school. Het team voelt de verantwoordelijkheid voor iedere leerling. Samen dragen we bij aan de groei op sociaal emotioneel en op cognitief gebied van ieder kind op school.

Stagiaires
Jaarlijks bieden wij stageplekken aan voor de lerarenopleiding en het middelbaar beroepsonderwijs. Wij stellen stagiaires in de gelegenheid ervaring op te doen in het werken met kinderen en willen hen graag kennis laten maken met onze mooie stichting. Zij zijn onze collega's van de toekomst. Stagiaires zijn onderdeel van ons team. Zij vallen onder dezelfde afspraken en regels die gelden voor al het personeel werkzaam bij OPO Borger-Odoorn.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms moet vervanging van personeel plaatsvinden, bijvoorbeeld bij ziekte of als een leerkracht (studie)verlof heeft. Vanuit de stichting wordt deze vervanging geregeld. Wij maken daarvoor gebruik van een vervangerspool. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het aantrekken van vervangers lastig. Als alle poolers zijn ingezet, doen wij een beroep op onze eigen collega’s, voegen wij tijdelijk groepen samen of verdelen we een groep over andere groepen. Als uiterste maatregel kan worden besloten een groep naar huis te sturen. Hierover worden ouders geïnformeerd. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Doelen
In de wet staat dat wij ons moeten richten op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling van de leerlingen, op de ontwikkeling van creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. Wat precies moet worden gerealiseerd, staat verwoord in de kerndoelen m.b.t.:
o Nederlandse en Engelse taal
o Rekenen en wiskunde
o Oriëntatie op mens en wereld
o Lichamelijke opvoeding
o Cultuureducatie & kunstzinnige vorming

Kerndoelen die voor alle leergebieden gelden zijn:
o Zelfbeeld
o Werkhouding
o Sociaal gedrag
o Planmatig werken
o Gebruik van uiteenlopende leerstrategieën

De kerndoelen komen terug in de door ons gebruikte methoden. Die staan vermeld in het schoolplan.

Actief burgerschap en sociale integratie
We hebben als doel onze leerlingen te begeleiden naar 'wereldburgers', wat betekent dat zij zich bewust zijn van de (digitale) wereld. En leren welke vaardigheden noodzakelijk zijn om een rol te spelen in de samenleving en hun eigen leeromgeving. Wij dragen bij aan een cultuur en oefenplaats waar in de basiswaarden centraal staan en laten leerlingen kennismaken met begrippen als democratie, duurzaamheid, mensenrechten, sociale verantwoordelijkheid en conflicthantering. Ons burgerschapsaanbod is afgestemd op de volgende kerndoelen, waarin wij de leerlingen leren:
- zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen
- zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument
- de hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger
- zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen
- over geestelijke stromingen, multiculturele samenleving, seksualiteit en diversiteit
- met zorg om te gaan met het milieu
- de eigen omgeving te vergelijken met binnen- en buitenland

Dit aanbod hebben wij vastgelegd in het document Burgerschapsonderwijs, wat op school ter inzage ligt.

Jaarlijks monitoren wij de burgerschapscompetenties van de leerlingen van groep 7 en 8 via het instrument Burgerschap Meten. Vorig jaar was de eerste keer dat wij deze meting hebben afgenomen. Deze nulmeting gaf de volgende uitkomsten:


-
-

Op basis van deze uitkomsten hebben wij de volgende maatregelen genomen:
-
-
-
-

Onze school werkt samen met Soozijn. Dit is een woonvorm voor mensen met psychische klachten. De bewoners onderhouden de schooltuin. Leerlingen mogen samen met de mensen van Soozijn het onderhoud doen.

Groep 1 en 2 zingen liedjes bij de ouderen van de Prinsenhoeve met Sint Maarten. Groep 7 en 8 nemen ieder jaar deel aan de dodenherdenking bij het monument aan de Vrijheidslaan. Een leerling van onze school neemt deel aan de Kinderraad en we hebben een leerlingenraad op school. Onze HVO en GVO docenten geven samen les aan de leerlingen van groep 3 t/m 8. Onze leerlingen leren hier dat mensen verschillende geloven en/of overtuigingen kunnen hebben, maar toch prima samen kunnen werken. De manier waarop het HVO en GVO onderwijs wordt vormgegeven in de groepen, sluit helemaal aan op onze visie op onderwijs en burgerschap.
Dit aanbod hebben wij vastgelegd in het document “Actief burgerschap en Sociale integratie”, wat op school ter inzage ligt.

GVO/HVO
In de groepen 3 t/m 8 krijgen leerlingen les in Godsdienstige Vormingsonderwijs (GVO) en Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO). Dit wordt gegeven door twee vakleerkrachten. Tijdens HVO en GVO komen o.a. de wereldgodsdiensten aan de orde en leren kinderen vorm en richting geven aan hun eigen leven en ze leren van waardevolle ervaringen uit het leven van anderen. De vakleerkrachten koppelen hun doelen aan de thema's die centraal staan binnen het geïntegreerde zaakvakonderwijs. Ouders die principiële bezwaren hebben tegen het volgen van deze lessen, kunnen voor aanvang van het nieuwe schooljaar dit kenbaar maken op het aanmeldingsformulier. Deze leerlingen krijgen van de groepsleerkrachten vervangende opdrachten. Tijdens deze lessen voert de leerkracht individuele kind-gesprekken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Werken met ontwikkelingsmaterialen omvat o.a. beginnende geletterdheid en –gecijferdheid, wereldoriëntatie en creatieve vorming. In de groepen 1 en 2 werken we thematisch. Er is veel aandacht voor bewegend leren.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de lessentabel wordt globaal weergegeven hoeveel tijd we per week aan de verschillende vakken besteden. Het gaat om gemiddelden, die per leerjaar enigszins kunnen verschillen. We gaan uit van 23,5 uur bij groep 1 en 2. 25 uur bij groep 3 t/m 8. De nadruk ligt op de elementaire vaardigheden taal/lezen en rekenen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Extra ondersteuning van leerlingen
Het onderwijs op school is zo ingericht dat het aansluit bij de behoeften van de leerlingen. Daar waar nodig en passend bieden wij leerlingen specifieke ondersteuning. Er is van uit de wet op Passend Onderwijs onderscheid tussen de basisondersteuning en de extra ondersteuning.

De basisondersteuning voeren wij uit op school en begint met het onderwijs gegeven door de leerkrachten: positief lesklimaat, ondersteunend klassenmanagement, instructie, afstemming in aanbod, tempo en verwerking en het aanleren van leer- en studievaardigheden bij leerlingen. Daar waar wenselijk kan de onderwijsassistent worden ingezet voor het bieden van (tijdelijke) hulp aan leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. De leerkrachten onderhouden contact met ouders over de vorderingen van hun kind en de mate van ondersteuning.

Indien nodig werken wij samen met externe (zorg)partners. Zo is er structureel overleg met de jeugdverpleegkundige en het sociaal team (de zgn. 123-tjes). andere partners zijn de leerplichtambtenaar, logopedist, schoolarts, welzijnsorganisatie Andes, de kansencoach, kinderopvang en het voortgezet onderwijs. De IB'er is de schakel naar deze partners en onderhoudt het contact.

De stichting heeft voor specialistische kennis een ondersteuningsteam (OT) ingericht, wat bestaat uit experts op het gebied van gedrag, pedagogiek, didactiek, hoogbegaafdheid en het jonge kind. Zij komen regelmatig op school om te overleggen, adviseren, observeren of deelnemen aan oudergesprekken, de IB'er is de schakel naar het OT in afstemming met de leerkracht en ouders.

Extra ondersteuning wordt geboden door het gespecialiseerd basisonderwijs (SBO en SO), wat zich in Emmen en Stadskanaal bevindt. Er bestaat een goede samenwerking met deze partners. We volgen procedures om verwijzingen naar dit type onderwijs te begeleiden. De specialisten van het OT zijn hierbij betrokken, evenals de IB'er en uiteraard de ouders.

Op stichtingsniveau is een basisschool PLUS ingericht als thuisnabije ontwikkelplek voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en waarmee verwijzing naar het gespecialiseerd basisonderwijs kan worden voorkomen. Dit kan ook een passende plek zijn voor leerlingen die terugstromen vanuit het gespecialiseerd basisonderwijs. Voor een plaatsing of verwijzing naar deze thuisnabije ontwikkelplek, wordt tussen ouders, school en OT afgestemd.

Dit totale aanbod voor basis- en extra ondersteuning, inclusief de visie en route die daarbij hoort, hebben wij vastgelegd in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP), wat een wettelijk en verplicht document is.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onderdeel van onze basisondersteuning is het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. In de komende jaren optimaliseren wij dit aanbod én onderzoeken wij mogelijkheden voor extra ondersteuning binnen onze stichting in de vorm van plusklassen en/of voorziening voor een peergroup. Er is een projectleider aangesteld om dit proces verder te begeleiden, die samenwerkt met het OT, de schoolleiders en de schoolteams.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samen met de peuteropvang voorziet onze school de jongste leerlingen van optimale ondersteuning in de ontwikkeling. We kijken naar het kind en of het toe is aan de kleutergroep. De pedagogisch medewerkers en onderbouw leerkrachten werken nauw samen en bieden ieder kind wat het nodig heeft. Is de peuter eerder toe aan de kleutergroep, dan draait deze mee met de kleutergroep. Heeft de kleuter behoefte om nog even naar de peuteropvang te gaan, dan is dit mogelijk. Met thema 's en feesten wordt er samen gewerkt, de speelmaterialen worden samen gebruikt, alsmede het speellokaal. Hierover stemmen de medewerkers nauwkeurig met elkaar af. De logopedist en de IB'er zijn voor de peuteropvang en de school inzetbaar. De professionals denken mee met de medewerkers van de peuteropvang en de school. De ouders van de peuteropvang ontvangen twee wekelijks een nieuwsbrief van de school, waar ook informatie over de peuteropvang in staat.

Jonge kinderen ontdekken al spelend de wereld. Daarom bieden wij in onze kleutergroepen een rijke omgeving aan, dat aansluit bij hun belevingswereld. Wij werken hiervoor in thema’s en motiveren kinderen tot spel en nieuwe ervaringen. Wij doen in de kleutergroepen veel aan taalvorming en sociale ontwikkeling. Deze brede ontwikkeling van kinderen volgen wij met het instrument DORR (Dagelijks Observeren Registreren Rapporteren). Wij werken samen met de kinderopvang en hebben afspraken over het aanbod en de overgang van de kinderopvang naar groep 1.

De school maakt gebruik van tien overlegmomenten met de peuteropvang gedurende het schooljaar. Tijdens het laatste overlegmoment vindt de warme overdracht tussen de pedagogisch medewerker en de leerkracht van groep 1 plaats.

De leerkrachten van de onderbouw hebben overleg met de onderbouw leerkrachten van de Duo school. Op deze bijeenkomsten vindt intervisie en kennisuitwisseling plaats, met als doel om alle onderbouwleerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen en te begeleiden.

Terug naar boven