Wij volgen de ontwikkeling van ieder kind. Vanuit dit volgen organiseren we ons beredeneerd aanbod. Welke doelen kunnen en moeten kinderen kunnen bereiken. Binnen onze visie werken we handelingsgericht. (zie punt A) Het volgen doen we op de volgende manieren:
- Kindgesprekken
- Observatie in de groep
- Observatie vanuit ZIEN (hier gaat het m.n. over de sociaal-emotionele ontwikkeling, betrokkenheid en welbevinden)
- Methode gebonden toetsen (de toetsen die bij de leerlijnen horen)
- Niet methode gebonden toetsen (CITO LOVS) waarbij kinderen worden vergeleken met zichzelf en een landelijke normgroep.
Ondersteuning leerlingen (groep 1 t/m 8)
In alle groepen wordt er gewerkt met groepsplannen. Alle leerlingen krijgen het basisaanbod aangeboden. Voor een aantal leerlingen worden er voorliggende doelen of verrijkingsdoelen geformuleerd.
- Voorliggende doelen zijn de basisdoelen van de vorige periode die nog niet beheerst zijn.
- Verrijkingsdoelen zijn doelen die verdiepend of verbredend zijn.
- Daarnaast zijn er leerlingen die de basisdoelen behalen met aanpassing. De leerlingen worden in clusters ingedeeld. In de weekplanning maakt de leerkracht zichtbaar welke clusters met bijbehorend doel aan bod komt.De leeromgeving is ondersteunend aan de te behalen doelen.
In de groepen 1/2 worden de doelen bepaald aan de hand van observatielijsten (gebaseerd op de leerlijnen+doelen vanuit KIJK).Hiermee borgen we dat ons aanbod aan kleuters breed is en goed wordt gevolgd vanuit een gecertificeerd kader.Spelend, experimenterend en handelend leren staan centraal.
A Handelingsgericht Werken
Alle scholen binnen SKOzoK werken vanuit de principes van Handelingsgericht werken (HGW). HGW is een planmatige en cyclische werkwijze waarbij de onderwijsbehoeften van de leerlingen en de ondersteuningsbehoeften van de leerkrachten centraal staan. De hele cyclus van HGW (waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren) met bijbehorende instrumenten zoals groepsoverzicht en groepsplan is geïmplementeerd op de scholen. De kwaliteitsondersteuner speelt hierin een cruciale rol. Zij begeleiden en borgen dit proces.
Door handelingsgericht werken (HGW) beogen wij de kwaliteit van ons onderwijs en de begeleiding van al onze kinderen te verbeteren. HGW maakt doeltreffende leerlingbegeleiding concreet, zodat het team effectief kan omgaan met verschillen tussen kinderen. HGW is een planmatige en cyclische werkwijze waarbij we de volgende zeven uitgangspunten toepassen:
1. De onderwijsbehoeften van kinderen staan centraal: wat heeft een leerling nodig om onderwijsdoelen te behalen?
2. Het gaat om afstemming en wisselwerking: het gaat niet alleen om het kind maar om het kind en de wisselwerking met zijn omgeving. Het gaat om het kind in deze groep, bij deze leerkracht, op deze school en van deze ouders.
3. De leerkracht doet ertoe: de leerkracht realiseert passend onderwijs en levert daarmee een cruciale bijdrage aan een positieve ontwikkeling van de kinderen.
4. Positieve aspecten zijn van groot belang: van zowel kind, leerkracht, school, de groep en ouders. Positieve factoren bieden aanknopingspunten voor het stellen van ambitieuze doelen en om een succesvol plan van aanpak te kunnen uitvoeren.
5. We werken constructief samen: samenwerking tussen leerkracht, kind, ouders en interne en externe begeleiders is noodzakelijk om een effectieve aanpak te realiseren.
6. Ons handelen is doelgericht: het team formuleert korte- en lange termijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle kinderen en evalueert deze in een cyclus van planmatig handelen.
7. De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant: het is voor betrokkenen duidelijk hoe de school wil werken en waarom.
De Leerkracht Ondersteuners (LO-ers) vervullen hierin ook een rol. Zij ondersteunen collega-leerkrachten bij het vormgeven van een passend pedagogisch en didactisch onderwijsaanbod voor leerlingen en groepen met complexe onderwijsbehoeften. Op die manier wordt het effect van de ondersteuning verbreed en meer geborgd binnen het handelingsrepertoire van de leerkracht.
B. ZIEN
Met behulp van ZIEN brengen we de ontwikkeling van de kinderen op sociaal en emotioneel gebied in beeld. Kinderen vanaf leerjaar 5 geven ook hun eigen kijk op deze ontwikkeling. Met name welbevinden en betrokkenheid vormen hierbij belangrijke pijlers. Daarnaast wordt, in het kader van veiligheid en veiligheidsbeleving, ook de nodige vragen voorgelegd.
Na analyse van de resultaten worden deze besproken met de KO-er en er worden acties uitgezet t.b.v. groep of individu.
C. Ondersteuning
We werken op school met een ondersteuningsplan. In dit plan is beschreven hoe we extra ondersteuning naar kinderen en de groep vormgeven. Een belangrijke (coördinerende) taak is weggelegd voor Dineke Wouterse, de kwaliteitsondersteuner (KO-er). Drie a vier keer per jaar houden de leerkrachten een groepsbespreking met de kwaliteitsondersteuner. In de groepsbespreking wordt het groepsplan/aanbod, de ontwikkeling van de groep en het pedagogisch klimaat in de groep besproken. Mocht de leerkracht behoefte hebben aan ondersteuning gericht op individuele kinderen, dan vindt er op een later tijdstip een kindbespreking plaats. Tijdens deze kindbespreking wordt specifiek gekeken wat de onderwijsbehoefte van het kind is en op welke manier de leerkracht dit kan organiseren in de dagelijkse onderwijspraktijk en of er (mogelijk) meer nodig is binnen de huidige aanpak of setting.
Onze zorgplicht
Schoolbesturen hebben zorgplicht.Dit betekent dat de scholen ervoor moeten zorgen dat iedere leerling, die bij de school staat ingeschreven of is aangemeld en die extra ondersteuning nodig heeft, een passend onderwijsaanbod krijgt. Bij de aanmelding van uw kind op onze school kijken we samen wat uw kind nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Wanneer extra ondersteuning nodig is, bekijken we of de school die ondersteuning zelf kan realiseren, eventueel met ondersteuning vanuit SKOzoK of het samenwerkingsverband. Mochten we de ondersteuning niet zelf kunnen bieden en blijkt dat uw kind het beste naar een andere school kan gaan wij in overleg met u, zorgen dat er een andere school gevonden wordt die wel een passend aanbod kan doen aan uw kind. Dit kan een andere basisschool zijn, maar ook een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. We gaan ervan uit dat we in gezamenlijkheid tot een passende oplossing komen voor uw kind.
Het Samenwerkingsverband passend onderwijs (PO de Kempen)
Zie hiervoor www.podekempen.nl