KBS De Achtbaan

Akkrumerraklaan 121 3544 TT Utrecht

Schoolfoto van KBS De Achtbaan

Het team

Toelichting van de school

Het Team

De Achtbaan heeft een hardwerkend en betrokken team, dat samen met de ouders en leerlingen goed onderwijs wil geven. De directeur vormt samen met vijf collega’s (de zorgcoördinator en vier bouwcoördinatoren) het managementteam (MT) van de school. Van de 40 medewerkers zijn er 36 vrouw en 4 man. In onze school hebben we verschillende specialisten en specifieke taken:2 gedragsspecialisten, 3 hoogbegaafdenspecialisten, een rekencoördinator, een taal- / leescoördinator, een jonge kind specialist, meerdere RT-ers (en 2 andere teamleden die RT-opleiding hebben afgerond), een I-coach, 2 leraarondersteuners, 1 intern contactpersoon opleiding (ICO's), twee vertrouwenspersonen en een preventiemedewerker. Ook hebben we een hardwerkende conciërge.

Kunst- en Cultuuronderwijs en Expressie

Activiteiten die hierbij horen zijn: tekenen, handvaardigheid, muziek, dans en drama. Het gaat hier met name om het plezier dat uw kind haalt uit de creatieve vakken. Wij zullen het creatief vermogen van uw kind zoveel mogelijk proberen te stimuleren en te begeleiden door middel van aandacht geven aan zelfsturing en procesgerichtheid. Daarbij geven we de kinderen handreikingen op het gebied van technieken en zullen wij verschillende materialen aanbieden om de kinderen kennis te laten maken met wat er allemaal mogelijk is.

Daarnaast heeft de school een Creatief Partnerschap met De Vrijstaat. Dit is een kunstlocatie voor kinderen in de wijk (zie www.devrijstaat.nl). In samenwerking met de Vrijstaat ontwikkelt de school op maat gemaakte kunst- en cultuurprojecten voor zowel in de klas als erbuiten. Door dit creatief partnerschap kunnen we goede inhoudelijke kunstprojecten aanbieden onder leiding van professionele muzikanten, dansers en acteurs. Dit creatief partnerschap helpt ons de nieuwe ontwikkelingen goed in te bedden in de school. De school hanteert vier doelen. Elk jaar worden er twee doelen centraal gesteld. Deze doelen staan dan ook centraal in externe kunst- en cultuurprojecten.
Zie hieronder de doelen:
* media en communicatie (ontwikkeling van radio, televisie, telefoon, sociale media)
* kunst en maatschappij (wat zegt kunst over de maatschappij waarin we leven)
* identiteit en diversiteit (wie ben ik, geboorte, omgeving, cultureel erfgoed)
* inspiratie en vormgeving (inspiratie verwerken in licht en kleur, emoties omzetten in beelden en vormen)
Ook neemt de school deel aan het Creatief Vermogen Utrecht.

Door hieraan deel te nemen levert de school een bijdrage aan de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn kunst- en cultuuronderwijs binnen de provincie Utrecht. Op deze manier willen we laten zien dat we niet alleen opbrengstgericht werken binnen de reguliere vakken belangrijk vinden, maar ook binnen de kunst- en cultuurvakken.   

Muziekonderwijs
Samen muziek maken geeft kinderen veel plezier. Onderzoek toont aan dat muziek maken een positief effect heeft op schoolprestaties. In het muziekonderwijs komen veel ontwikkelingsdoelen uit het gehele onderwijs samen. Daarom vinden wij het belangrijk dat muziek een stevig verankerde plaats heeft binnen ons onderwijs. Om die reden bieden wij de kinderen in vier verschillende projecten in het jaar muziekonderwijs van muziekdocenten aan. De kinderen leren niet alleen verschillende liedjes, maar leren ook instrumenten te bespelen en noten te lezen. 

Bewegingsonderwijs
Plezier beleven aan verschillende bewegingssituaties staat centraal bij gymnastiek, dit betekent samen bewegen en rekening houden met elkaar. De kinderen in de kleuterbouw bewegen elke morgen en elke middag. Gymmen doen de kinderen in de speelzaal en buiten spelen ze op het schoolplein. De groepen 3 tot en met 8 bewegen anderhalf uur per week. Wij hebben vier dagen per week een gymdocent.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een personeelslid verlof heeft of ziek is, wordt er door de directie gekeken naar de verschillende mogelijkheden om de groep op te vangen.

Hieronder staan de mogelijkheden in willekeurige volgorde aangegeven:
1. Ambulante collega (RT, RT+ of intern begeleider)vangt de groep op.
2. De groep wordt verdeeld over andere groepen.
3. Anders bevoegden voor de klas (Programmeerschool)

Per situatie wordt er voor de fijnste en rustigste oplossing gekozen. Indien bovenstaande oplossingen niet mogelijk zijn, is de directeur genoodzaakt om ouders te vragen hun kind thuis te houden. In de praktijk is dit gelukkig iets wat bijna nooit voorkomt.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Behalve dat er vakleerkrachten binnen ons team aanwezig zijn, hebben we diverse specialisten in ons team.

Voorbeelden hiervan zijn: rekencoördinator, hoogbegaafdheid-specialist, remedial teacher, intern begeleider, interne contactpersoon, I-Coach en gedragsspecialist.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Met clustering kennisgebieden worden lessen bedoeld waarbij diverse ontwikkelgebieden vanuit ons observatiesysteem KIJK! samengevoegd zijn binnen een les. Het kan bijvoorbeeld gaan om ontwikkelgebieden als motoriek (grof en fijn).

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op KBS De Achtbaan zijn er per dag 5,25 lesuren waarin kinderen onderwezen worden. Per week zijn dit 26,25 uren. De lessen die gegeven worden sluiten aan bij de kerndoelen die gesteld zijn vanuit de overheid. Afhankelijk van de groep kan het zijn dat leerkrachten op basis van hun blokplan (specifiek plan voor de groep gemaakt op basis van o.a. data van toetsen) meer tijd vrij maken voor de kernvakken (taal/spelling, lezen, rekenen). Dit gebeurt alleen in specifieke gevallen wanneer een gehele groep een intensieve, kortdurende aanpak nodig heeft op het gebied van een kernvak.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De groepsleerkracht is in eerste instantie verantwoordelijk voor zijn eigen groep. De intern begeleiders ondersteunen de leerkrachten bij de ontwikkeling van onze leerlingen en het afstemmen op hun onderwijsbehoeften. We hebben twee intern begeleiders bij ons op school. Zij volgen samen met de leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen en ondersteunen en adviseren de leerkracht wanneer dit nodig is. Veelal zijn de intern begeleiders op de achtergrond betrokken bij de ontwikkeling van uw kind en voert de leerkracht gesprekken met u als ouder. Het kan echter ook voorkomen dat de leerkracht samen met de intern begeleider in gesprek met u gaat om samen te kijken wat er nodig is om uw kind goed te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. Zes keer per jaar hebben de intern begeleiders overleg met de schoolleiding over de resultaten en de zorg in de school. Drie keer per jaar bespreekt iedere groepsleerkracht de resultaten van de leerlingen met de interne begeleiding. We noemen dit de groepsbesprekingen. Hier bespreken we de ontwikkelingen op groepsgebied. Hierbij letten we op sociaal-emotioneel, motorisch en cognitief gebied. Daarnaast kunnen de leerkrachten met intern begeleiders kinderen individueel bespreken in een leerlingbespreking. Mocht er meer expertise nodig zijn voor een individuele leerling schakelt de school een externe instantie in. Dit zal altijd in overleg gaan met de ouders van de leerling. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen de kinderen op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling nog meer handvatten geven door middel van een nieuwe methode. 
we hebben een nieuwe rekenmethode aangeschaft en gaan deze implementeren. We denken dat deze nieuwe methode goed aansluit bij onze populatie kinderen. 
Daarnaast zijn we dit jaar gestart met de kindermedezeggenschapsraad. Zodat de kinderen de kans krijgen om daar in plaats te nemen en kunnen meedenken en onderdeel zijn van de school. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met Koko kinderopvang, het Fantaziehuis Voorn en Kind en Co.

Terug naar boven