Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Behalve dat er vakleerkrachten binnen ons team aanwezig zijn, hebben we diverse specialisten in ons team.
Voorbeelden hiervan zijn: rekencoördinator, hoogbegaafdheid-specialist, remedial teacher, intern begeleider, interne contactpersoon, I-Coach en gedragsspecialist.
Met clustering kennisgebieden worden lessen bedoeld waarbij diverse ontwikkelgebieden vanuit ons observatiesysteem KIJK! samengevoegd zijn binnen een les. Het kan bijvoorbeeld gaan om ontwikkelgebieden als motoriek (grof en fijn).
Op KBS De Achtbaan zijn er per dag 5,25 lesuren waarin kinderen onderwezen worden. Per week zijn dit 26,25 uren. De lessen die gegeven worden sluiten aan bij de kerndoelen die gesteld zijn vanuit de overheid. Afhankelijk van de groep kan het zijn dat leerkrachten op basis van hun blokplan (specifiek plan voor de groep gemaakt op basis van o.a. data van toetsen) meer tijd vrij maken voor de kernvakken (taal/spelling, lezen, rekenen). Dit gebeurt alleen in specifieke gevallen wanneer een gehele groep een intensieve, kortdurende aanpak nodig heeft op het gebied van een kernvak.
De groepsleerkracht is in eerste instantie verantwoordelijk voor zijn eigen groep. De intern begeleiders ondersteunen de leerkrachten bij de ontwikkeling van onze leerlingen en het afstemmen op hun onderwijsbehoeften. We hebben twee intern begeleiders bij ons op school. Zij volgen samen met de leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen en ondersteunen en adviseren de leerkracht wanneer dit nodig is. Veelal zijn de intern begeleiders op de achtergrond betrokken bij de ontwikkeling van uw kind en voert de leerkracht gesprekken met u als ouder. Het kan echter ook voorkomen dat de leerkracht samen met de intern begeleider in gesprek met u gaat om samen te kijken wat er nodig is om uw kind goed te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. Zes keer per jaar hebben de intern begeleiders overleg met de schoolleiding over de resultaten en de zorg in de school. Drie keer per jaar bespreekt iedere groepsleerkracht de resultaten van de leerlingen met de interne begeleiding. We noemen dit de groepsbesprekingen. Hier bespreken we de ontwikkelingen op groepsgebied. Hierbij letten we op sociaal-emotioneel, motorisch en cognitief gebied. Daarnaast kunnen de leerkrachten met intern begeleiders kinderen individueel bespreken in een leerlingbespreking. Mocht er meer expertise nodig zijn voor een individuele leerling schakelt de school een externe instantie in. Dit zal altijd in overleg gaan met de ouders van de leerling.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen de kinderen op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling nog meer handvatten geven door middel van een nieuwe methode.
we hebben een nieuwe rekenmethode aangeschaft en gaan deze implementeren. We denken dat deze nieuwe methode goed aansluit bij onze populatie kinderen.
Daarnaast zijn we dit jaar gestart met de kindermedezeggenschapsraad. Zodat de kinderen de kans krijgen om daar in plaats te nemen en kunnen meedenken en onderdeel zijn van de school.
We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met Koko kinderopvang, het Fantaziehuis Voorn en Kind en Co.