Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
De USV hanteert het vijf gelijke dagen model, dit betekent dat alle kinderen op alle dagen van 08.30 uur tot 14.00 uur naar school gaan.
Vierjarigen zijn niet leerplichtig, daarom kunnen zij in overleg met de school vrije dagen opnemen. Vijfjarigen kunnen in overleg met de school enkele uren per week dispensatie krijgen, als zij vermoeid zijn.
De USV beschouwt een goed pedagogisch en sociaal klimaat als de belangrijkste voorwaarde om te kunnen spelen en werken. Zowel de volwassenen als de kinderen functioneren het best in een prettige omgeving waar men elkaar met begrip en respect bejegent. In een sociaal veilige school kan ieder kind zichzelf zijn, zich prettig voelen en zich goed ontwikkelen. Het USV-team voert op verschillende niveaus beleid uit om een veilige leeromgeving te creëren. De sfeer op school is rustig en prettig. Leerkrachten creëren in de klas een veilig pedagogisch klimaat. Zij bieden een gestructureerde, functionele en uitdagende leeromgeving, waarin respect voor elkaar en elkaars verschillen het uitgangspunt is. De leerkrachten besteden veel aandacht aan goede manieren en communicatieve vaardigheden en stimuleren zo respectvol gedrag en taalgebruik. Dit draagt eraan bij dat leerlingen interesse tonen in elkaar, inhoudelijk op elkaar reageren en ervaren dat zij plezier kunnen beleven aan deze manier van omgang. De leerkrachten bespreken de omgangsregels met de leerlingen en zij stimuleren de eigen verantwoordelijkheid van leerlingen om zich hieraan te houden. De leerkrachten hebben kennis van en zijn vaardig in het omgaan met groepsfasen, groepsdynamiek, groepsgedrag en ongewenst gedrag. Regelmatig vindt hier bijscholing voor plaats.
De leerkrachten willen voorkomende problemen zo snel mogelijk signaleren en erop inspelen. Dit doet de leerkracht tijdens het buitenspelen, kringactiviteiten, het werken in de klas en tijdens vrije momenten. De leerkracht let op alle aspecten van de ontwikkeling. Om deze goed te kunnen volgen, werken we met de methode 'Zien'.