Agora Hub030

Vleutenseweg 515 3532 HK Utrecht

Schoolfoto van Agora Hub030

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Summatief toetsen

Summatief toetsen heeft als doel om te kijken of leerlingen de gewenste leerdoelen hebben behaald. We kijken hierbij naar verschillende niveaus. IOP, individueel ontwikkelingsplan: Elke leerling vraagt in zijn ontwikkeling om een eigen aanpak en in interactie met de coach ontdekt het kind welke ontwikkelstappen mogelijk zijn en op welke manieren ze gezet zouden kunnen worden. De coach-aanpak daarbij is gebaseerd op de individuele behoefte van het kind; sturing, steun en/of inspiratie. Bepalend daarbij is het zelfinzicht van het kind: ‘waar ben ik al goed in, en in welk opzicht kan ik groei gebruiken’. Wij stemmen het onderwijsaanbod, de instructie, de ondersteuning en de begeleiding zo goed mogelijk af op de onderwijsbehoeften van kinderen, zodat kinderen leren in de zone van naaste ontwikkeling succeservaringen op te doen. In elke challenge worden er doelen gesteld die in het IOP beschreven staan. Alle doelen uit de challenges vormen met elkaar de ontwikkeling gesteld in het IOP. Een IOP is een intentie, de challenges vormen de daadwerkelijke resultaten. De resultaten houden wij bij in MijnLeerlijn. Dit volgsysteem zorgt ervoor dat wij zicht hebben op ontwikkeling en kinderen kunnen volgen op hun ontwikkeling op taal en rekenen via referentieniveaus (bovenbouw) en leerlijnen (onderbouw). Daarnaast gebruiken we adaptief IEP, waarbij we flexibel voor iedere leerling bepalen wanneer we deze toets afnemen. IEP is gebaseerd op een leergerichte aanpak. Het is een digitaal systeem, een meetinstrument, waarbij we kunnen checken of de resultaten zoals te zien in ons volgsysteem, overeenkomen met het meetinstrument bij IEP.

Binnen Hub030 werken wij ipsatief en stellen we samen met de leerling bij elke challenge vast wat het criterium is en wordt. De doelen hebben relatie met het IOP en zijn altijd in de zone van naaste ontwikkeling. Challenge doelen worden op HGW-wijze gevolgd. In de kindbesprekingen kijken we of de ontwikkeling de gewenste groei en potentie ontketent. De vaste coach is verantwoordelijk voor de kind-besprekingen. Deze besprekingen vinden iedere 8 weken plaats met het coachteam. We volgen hierbij de handelingsgerichte cyclus. Binnen challenges hebben wij ‘check’ momenten (bijvoorbeeld door meesterproeven) waarna we doelen afvinken in MijnLeerlijn. Zowel summatief als formatief handelen hebben als doel het ontwikkelproces te monitoren. Elk kind wil leren en wil zich ontwikkelen, het is aan ons om een goede afweging te maken in volgen, begeleiden en sturen, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Hierbij laten we ons leiden door onze waarnemingslijsten. 

Formatief handelen

Zelfregulatie wordt bevorderd doordat de coach in staat is om de juiste feedback te geven. Door samen met kinderen te evalueren (individueel én collectief) krijgen kinderen inzicht in de leer strategieën die zij gebruiken en krijgen zij helder wat nodig is om hun leerdoelen te bereiken. Testen wordt daarbij geïntegreerd als leer- en oefenstrategie: kinderen worden tijdens hun leerproces gestimuleerd actief informatie op te halen uit hun geheugen (de leerstrategie “Retrieval practice”).

Toetsing staat altijd in het teken van een leven lang leren en het beleven van succeservaringen; een formatieve leercultuur. We maken zoveel mogelijk gebruik van toetsing als leerinstrument, waardoor we op het eind alleen nog even hoeven te checken/ afvinken. Doordat we de autonomie ondersteunen, internaliseren kinderen de waarde van leren en hoef je weinig te controleren. Deze volledige verankering komt tot uiting in het formatieve handelen van de leraar en het kind. Binnen elke uitvoeringsfases van challenges handelen coaches formatief. Dit is terug te vinden in het begeleidingsproces. Er staat bij formatieve beslissingen niks op het spel voor het kind, er mogen, moeten zelfs, fouten gemaakt worden. Toetsing gericht op het nemen van formatieve beslissingen is verankerd in een interactief en cyclisch proces van feedup, feedback en feedforward (gebaseerd op Hattie & Timperley, 2007).

Reflectievragen

Reflectievragen die wij stellen tijdens challenges zijn gebaseerd op de theorie van Jelle Jolles. We bieden een warme responsieve relatie waarbij kinderen zich veilig voelen en leren om fouten te maken; we helpen ze eigen gedrag te evalueren aan de hand van feedback. We ondersteunen ze bij het vinden van interesses en helpen ze daar een weg in te vinden, we bieden een onbevooroordeeld luisterend oor. Dit zorgt ervoor dat kinderen in zelfregulatie verbeteren. Dit doen we door vragen te stellen op 3 verschillende niveaus. Dit doen we dagelijks tijdens de afsluiting van de dag, het is een onderdeel van ons onderwijs en ontwikkelingsproces en het dagelijks handelen van coaches.

  • Wat vind je? (motivatie)
  • Wat voel je? (beleving en reflectie)
  • Wat kun je? (vieren van succes)

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk dat de overstap naar het voortgezet onderwijs goed verloopt, deze bepaalt voor een deel het schoolsucces van de kinderen. Na een schoolontwikkeling van groep 1 tot en met groep 8 wordt er door de basisschool een definitief schooladvies afgegeven. Elke basisschool volgt de leerling vanaf groep 1 in zijn didactische en sociale ontwikkeling. Tevens wordt er met harde en zachte data gewerkt om zo een passend advies te geven.

U wordt tijdens driehoeksgesprekken geïnformeerd over de ontwikkeling en voortgang van uw kind. De coaches kunnen, indien nodig, ondersteunen bij het uitzoeken welke vervolgschool passend is voor uw kind. 

Onze school werkt samen met het VO. Wij hanteren dus het schooladvies traject van de basisschool en de POVO-procedure van Naar het VO, Utrecht en Stichtse vecht - www.naarhetvo.nl. Zodra uw leerling naar groep 8 gaat zult u tijdig worden geïnformeerd over de voortgezet onderwijs procedure geldend voor dat jaar. De doorstroomtoets in februari is onderdeel van dit proces. 

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De brede ontwikkeling van het kind staat bij ons centraal. Wij geloven in samenspel vanuit eigen kracht. Op Agora Hub030 leer jij wie jij bent, wat je brengt en wat je van anderen kunt leren (menswording). Elk kind kan benoemen wat het inbrengt en waar het zich kan inzetten voor het collectief. Je leert herkennen wat er voor jou werkt, of wat je in de weg staat. Hub030 is een oefenruimte waarmee samenwerken én samenleven geoefend wordt. Wij ontvangen ieder kind met open armen en je bent een onderdeel van een netwerk. We helpen jou om vanuit eigenheid positief invloed uit te oefenen, om de ander ook in zijn kracht te kunnen zien en samen volwassen aan de wereld te bouwen. De neerslag hiervan is te lezen in ons volgsysteem MijnLeerlijn. We maken gebruik van een kindportfolio en ik-muur met ik-portretten. Het is een plek waar kinderen laten zien wat ze al kunnen, waar ze mee bezig zijn, hoe ze zich ontwikkelen en waar ze van dromen. Het portfolio biedt de leerkracht de mogelijkheid kinderen in hun ontwikkeling te volgen en daarover de dialoog te voeren. Hiermee versterken zij relatie, autonomie en competentie; dat sluit aan bij de bedoeling van onderwijs.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Menswording
  • Eigenheid
  • Stevige basis

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven