KBS Mattheus

Nigerdreef 8 3564 EH Utrecht

  • Schoolfoto van KBS Mattheus
  • Schoolfoto van KBS Mattheus
  • Schoolfoto van KBS Mattheus
  • Schoolfoto van KBS Mattheus

Het team

Toelichting van de school

Binnen het team worden de volgende opleidingen gevolgd:

- Leescoördinator

- Nieuwkomersspecialist

- Vertrouwenspersoon

- Privacy- ambassadeur

Wij geloven: Goed onderwijs begint bij goede leerkrachten. Het is belangrijk om je als team te blijven scholen en ontwikkelen.

Dit jaar worden wij daarom getraind door Sardes.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op de KBS Mattheusschool werken we geregeld met twee leerkrachten voor dezelfde groep. We kunnen kinderen hierdoor extra aandacht geven, maar het geeft ons vaak ook de mogelijkheid om leerkrachten die ziek zijn, of om andere redenen niet op school zijn te vervangen.

Is er geen tweede, of ambulante leerkracht beschikbaar, dan wordt een groep verdeeld. In het uiterste geval zijn wij genoodzaakt om een klas thuis te laten blijven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2 wordt de basis gelegd voor o.a. zelfstandigheid, een goede werkhouding en weerbaarheid.

Binnen de groepen 1/2 staan verder centraal:

- Taalontwikkeling

- Spelend leren

- Kennis van de wereld

- Kennis van jezelf

- Leren omgaan met elkaar


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Taal en lezen: Voor het aanvankelijk (beginnend) lezen gebruiken we dagelijks de methode "Veilig leren lezen". In de groepen 4 tot en met 8 gebruiken we dagelijks de methode "Taal actief". In de methode wordt aandacht besteed aan spreken, luisteren, woordenschatuitbreiding, creatief en zakelijk stellen, taalbeschouwing en begrijpend lezen.

Rekenen: Wij werken met de methode Getal en Ruimte junior. De domeinen meten en meetkunde, getalbegrip, bewerkingen, verbanden en verhoudingen, worden veelal vanuit de praktijk benaderd. De methode biedt zowel op papier, als online hulpprogramma's en verrijkingsstof

Snappet: Alle kinderen van groep 4 t/m groep 8 maken hun opdrachten voor rekenen, spelling en taal deels op hun tablet, of op een Chromebook. Deze manier van werken zorgt ervoor dat kinderen directe feedback op hun werk krijgen en zelf weten wanneer ze vastlopen. Leerkrachten hebben zo continu zicht op de vorderingen van de kinderen en kunnen zo goed sturen op extra ondersteuning of verdieping voor kinderen.

Taal en rekenen zijn essentiële vaardigheden om goed te kunnen deelnemen aan het onderwijs en de samenleving. Een goede beheersing van taal en rekenen is onmisbaar om andere schoolvakken te kunnen leren.

Naast de kernvakken vinden wij het van belang dat kinderen de wereld om zich heen leren kennen. Tenminste twee keer per jaar vindt er, per klas, een educatief uitje plaats naar een museum, theater of andere leerzame plek. Deze uitjes koppelen wij aan lessen en woordenschat in de klas.

De groepen 8 gaan op beroepenstage en ontdekken zo beroepen, ook wordt er jaarlijks een professor uitgenodigd die inspirerend vertelt over zijn/haar vakgebied. Tenslotte brengen alle groepen een bezoek aan een gebedshuis.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle scholen van het samenwerkingsverband hebben, middels een zelfevaluatie-instrument, in beeld gebracht in hoeverre zij voldoen aan deze standaard, waar nog verbeteringen mogelijk zijn en waarin de school zich wil onderscheiden. Het schoolbestuur stelt het SOP (school ondersteuningsprofiel) van alle scholen in haar stichting vast. De MR heeft hierin adviesrecht.

Ook onze school heeft een SOP. Hierin kunt u lezen hoe wij onze ondersteuning vormgeven. We hebben op school veel leerkrachten en externen die zich hebben gespecialiseerd in het werken met kinderen die een NT2- achtergrond of kinderen die een TOS ( Taalontwikkelingsstoornis) hebben. We zijn goed in het signaleren hiervan en weten hoe we deze kinderen kunnen begeleiden. Op school zijn twee ambulant begeleiders en twee zorgarrangementbegeleiders, die kinderen ondersteunen met arrangementen op het gebied van taal, rekenen of executieve functies.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

- Twee leerkrachten volgen de opleiding tot leescoördinator

- Een leerkracht richt zich op nieuwkomersonderwijs 

- Een  leerkracht ontwikkelt het HB- onderwijs

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze voorschool zit bij ons in het pand.Hierdoor kunnen we goed met elkaar afstemmen. Onze groepen 1/2 zijn heel klein. maximaal 20 kinderen. Dit doen we om de kinderen op een goede manier te kunnen begeleiden en een goede start op school te laten hebben. Naast de kleine groepen is er ook een onderwijsassistent. Zij ondersteunt groepjes kinderen die extra ondersteuning of uitdaging kunnen gebruiken.

Terug naar boven