Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep 1-2 wordt de basis gelegd voor o.a. zelfstandigheid, een goede werkhouding en weerbaarheid.
Binnen de groepen 1/2 staan verder centraal:
- Taalontwikkeling
- Spelend leren
- Kennis van de wereld
- Kennis van jezelf
- Leren omgaan met elkaar
Taal en lezen: Voor het aanvankelijk (beginnend) lezen gebruiken we dagelijks de methode "Veilig leren lezen". In de groepen 4 tot en met 8 gebruiken we dagelijks de methode "Taal actief". In de methode wordt aandacht besteed aan spreken, luisteren, woordenschatuitbreiding, creatief en zakelijk stellen, taalbeschouwing en begrijpend lezen.
Rekenen: Wij werken met de methode Getal en Ruimte junior. De domeinen meten en meetkunde, getalbegrip, bewerkingen, verbanden en verhoudingen, worden veelal vanuit de praktijk benaderd. De methode biedt zowel op papier, als online hulpprogramma's en verrijkingsstof
Snappet: Alle kinderen van groep 4 t/m groep 8 maken hun opdrachten voor rekenen, spelling en taal deels op hun tablet, of op een Chromebook. Deze manier van werken zorgt ervoor dat kinderen directe feedback op hun werk krijgen en zelf weten wanneer ze vastlopen. Leerkrachten hebben zo continu zicht op de vorderingen van de kinderen en kunnen zo goed sturen op extra ondersteuning of verdieping voor kinderen.
Taal en rekenen zijn essentiële vaardigheden om goed te kunnen deelnemen aan het onderwijs en de samenleving. Een goede beheersing van taal en rekenen is onmisbaar om andere schoolvakken te kunnen leren.
Naast de kernvakken vinden wij het van belang dat kinderen de wereld om zich heen leren kennen. Tenminste twee keer per jaar vindt er, per klas, een educatief uitje plaats naar een museum, theater of andere leerzame plek. Deze uitjes koppelen wij aan lessen en woordenschat in de klas.
De groepen 8 gaan op beroepenstage en ontdekken zo beroepen, ook wordt er jaarlijks een professor uitgenodigd die inspirerend vertelt over zijn/haar vakgebied. Tenslotte brengen alle groepen een bezoek aan een gebedshuis.
Alle scholen van het samenwerkingsverband hebben, middels een zelfevaluatie-instrument, in beeld gebracht in hoeverre zij voldoen aan deze standaard, waar nog verbeteringen mogelijk zijn en waarin de school zich wil onderscheiden. Het schoolbestuur stelt het SOP (school ondersteuningsprofiel) van alle scholen in haar stichting vast. De MR heeft hierin adviesrecht.
Ook onze school heeft een SOP. Hierin kunt u lezen hoe wij onze ondersteuning vormgeven. We hebben op school veel leerkrachten en externen die zich hebben gespecialiseerd in het werken met kinderen die een NT2- achtergrond of kinderen die een TOS ( Taalontwikkelingsstoornis) hebben. We zijn goed in het signaleren hiervan en weten hoe we deze kinderen kunnen begeleiden. Op school zijn twee ambulant begeleiders en twee zorgarrangementbegeleiders, die kinderen ondersteunen met arrangementen op het gebied van taal, rekenen of executieve functies.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Twee leerkrachten volgen de opleiding tot leescoördinator
- Een leerkracht richt zich op nieuwkomersonderwijs
- Een leerkracht ontwikkelt het HB- onderwijs
Onze voorschool zit bij ons in het pand.Hierdoor kunnen we goed met elkaar afstemmen. Onze groepen 1/2 zijn heel klein. maximaal 20 kinderen. Dit doen we om de kinderen op een goede manier te kunnen begeleiden en een goede start op school te laten hebben. Naast de kleine groepen is er ook een onderwijsassistent. Zij ondersteunt groepjes kinderen die extra ondersteuning of uitdaging kunnen gebruiken.