Kbs De Rosmolen

De Roskam 50 4851 TE Ulvenhout (Gem. Breda)

  • Schoolfoto van Kbs De Rosmolen
  • Schoolfoto van Kbs De Rosmolen
  • Schoolfoto van Kbs De Rosmolen
  • Schoolfoto van Kbs De Rosmolen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij gebruiken de AMN eindtoets. Deze toets is volledig digitaal, adaptief op itemniveau en heeft een bladerfunctie. Deze opties geven de leerlingen meer rust en maken de doorlooptijd van de eindtoets korter. 

Voor groep zeven gebruiken we de AMN Aansluiting PO-VO. Deze toets geeft ons inzicht in wat een leerling heeft geleerd met betrekking tot taal en rekenen, dit noemen we de vaardigheden. De toets geeft ons ook inzicht in de capaciteiten van de leerling. Tot slot onderzoekt deze toets ook gedrag, houding en interesses. Om een zo compleet mogelijk beeld van de leerling te krijgen vragen wij hierbij ook naar de mening van de leerkracht(en) en ouder(s).

Op deze manier werken wij samen met de leerling en ouders naar een onderbouwd en objectief schooladvies dat écht past en biedt onze school iedere leerling een juiste basis voor de toekomst in het voortgezet onderwijs.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per schooljaar bekijken we aan de hand van 'Leren van Data' onze tussentijdse resultaten. Dit document wordt opgesteld door de intern begeleider. De inhoud van het document is een weergave van de (tussentijdse) resultaten van het afgelopen halfjaar. Naast het overzicht van de data per leerjaar en het schooloverzicht, staat vooral beschreven wat wij zien, wat dit betekent en welke aanpassingen/kansen/borging we willen realiseren; welke vervolgstap we gaan zetten om het onderwijs in te richten voor het volgende halfjaar.

De intern begeleider stelt in samenwerking met een vakwerkgroep van leerkrachten (kwaliteitskring) het document op. Iedere kwaliteitskring bekijkt de data van het betreffende vakgebied en stelt hier een reflectie en plan van aanpak voor op. Het totaal wordt in en met het team besproken. Tijdens groepsbesprekingen bespreekt de intern begeleider met de leerkracht van de groep hoe het gaat en welke ontwikkeling de groep doormaakt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op deze pagina leest u het schooladvies, deze gegevens worden gepubliceerd door DUO.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op dit moment:
Werken we vanuit de Pedagogische Standaard waarmee we werken aan een positief pedagogisch klimaat. 

In schooljaar 2024-2025
We gaan een schoolbrede aanpak zoeken en kiezen. Een aanpak die beter aansluit bij eerder genoemde kernwaarden. We zien graag een aanpak die waarmee we een oefenplaats voor kinderen zijn, en een die een rode draad vormt door acht jaar basisschool.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Uitdagend
  • Verantwoordelijk (en duurzaam)

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

Bijvoorbeeld:

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. Het instrument "De KwaliteitWijzer" wordt op alle INOS-scholen gehanteerd.

We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

Terug naar boven