<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
OBS Brunwerd start het nieuwe schooljaar met ongeveer 140 leerlingen. Voor een plattelandsschool is dit groot, maar landelijk gezien is dit een middelgrote school. Aangezien er in het onderwijs ook steeds meer specialismen komen, is het een voordeel om een school van deze grootte te zijn.
Wij hebben de mensen en de tijd om aandacht te schenken aan nieuwe specifieke taken binnen het onderwijs, zoals computeronderwijs en leerlingenzorg. Dit komt de kwaliteit van het onderwijs aan onze kinderen ten goede. Gelukkig is onze school niet zo groot dat onze kinderen een nummer zijn. We willen 'Een dijk van een school zijn, waar ieder kind wordt gezien.
Kleuters leren al doende tijdens hun spel. Spelend leren is zeer effectief. Het team speelt daarop in door te zorgen dat er voldoende materiaal is waarmee deze leerlingen zich kunnen ontwikkelen. Onze eerste zorg gaat uit naar het welbevinden van het kind, een belangrijke voorwaarde om tot ontdekkend spelen te komen. De dag start in de kring. Er wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in hoeken, op de gang, in de gymzaal en op het schoolplein. We werken aan de hand van thema’s. De leerkrachten gebruiken diverse bronnenboeken. Om de juiste begeleiding te bieden worden regelmatig observaties uitgevoerd aan de hand van de DORR-kaarten (observatie- en ontwikkelingskaarten). We maken in groep 1 en 2 geen gebruik meer van de landelijke Citotoetsen.
Op Brunwerd werken we aan opbrengst gericht passend onderwijs. Door leerlingen te groeperen op basis van overeenkomsten is er ‘voor elk wat wils’ en wordt groepsleren en coöperatief gedrag gestimuleerd. De gewenste opbrengsten zijn het startpunt voor de inrichting van het onderwijsaanbod op school- en groepsniveau. Eerst een passend onderwijsaanbod voor de schoolpopulatie, dan een passend aanbod voor de groep en, indien nodig, nog een aanbod op maat voor een enkele leerling. De grootste gemene deler in de schoolpopulatie en in elke groep wordt bediend met een basisaanpak en daaromheen aanpakken gericht op uitdaging en ondersteuning. Drie verschillende aanpakken om doelen te gaan beheersen gaat vooraf aan het onderwijzen van leerlingen op eigen niveau. Is de respons op de instructie voldoende, dan bieden we passend onderwijs en gaan we door met wat we deden.
De inhoud van het onderwijs moet voldoen aan de kerndoelen zoals die omschreven zijn in de wet primair onderwijs. Daarnaast zijn de visie, missie en de doelen op L&E- en op schoolniveau leidend. In het schoolplan 2019-2023 beschrijven we de huidige situatie, de kerndoelen en de streefdoelen uitgebreid.
Onze scholen hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle scholen en locaties geleverd wordt, de zogenaamde basisondersteuning. Daarnaast hebben de scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden. De basis- en extra ondersteuning zijn beschreven in een School Ondersteuningsprofiel (SOP).
De besturen van de scholen hebben ervoor gekozen om de ondersteuningsmiddelen passend onderwijs naar rato van het aantal leerlingen per schoolbestuur over de scholen te verdelen. Zo kunnen de besturen en de scholen, samen met ouder(s)/verzorger(s) en andere partners (gemeenten, zorg), de basis- en extra ondersteuning verder uitwerken en versterken. Als de school niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een kind, dan zal de school een andere, beter passende plek zoeken. Dat kan ook het speciaal (basis)onderwijs zijn. Voor een plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs[1] moet de school, in overleg met ouder(s)/verzorger(s) een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de Commissie van Advies van het samenwerkingsverband. Meer informatie over een toelaatbaarheidsverklaring vindt u op http://po2001.passendonderwijsgroningen.nl, onder de button ondersteuningsroute. Uiteraard kunt u ook bij de school terecht voor meer informatie. [1] Voor blinde/slechtziende en dove/slechthorende kinderen geldt dat zij zich voor een plek in het speciaal onderwijs dienen te vervoegen bij resp. Visio en Kentalis. Zij hebben een eigen Commissie van Onderzoek die bepaalt of de leerling toelaatbaar is.
De buitenschoolse opvang (BSO) voor- en na schooltijd, vindt plaats bij ons in het gebouw. Voor en na schooltijd worden hier dagelijks kinderen opgevangen door pedagogisch medewerkers. De school heeft een convenant gesloten met KindH. Dit is een professionele organisatie voor kinderopvang met vele vestigingen in Noord-Groningen. Er wordt ook opvang op vrije dagen en in de vakanties geregeld.
Via de website van KindH kan contact gezocht worden: www.kindh.nl