Openbare Basisschool Brunwerd

Oude Tilsterweg 2 b 9981 JT Uithuizen

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Brunwerd
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Brunwerd

Het team

Toelichting van de school

Groepsleerkracht

De groepsleerkracht geeft les aan de groep. Het komt voor dat in één klas twee groepsleerkrachten werken: duo-partners. Op onze school is dat ook het geval. Wij willen dat er maximaal twee leerkrachten aan één groep lesgeven. Dat is zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten overzichtelijk. Op onze school werken zowel vrouwelijke als mannelijke leerkrachten. Voor de leerling is de eigen groepsleerkracht het belangrijkst. Ouders/verzorgers hebben dan ook het meeste met de groepsleerkracht te maken. Ouders/verzorgers en leerkrachten hebben elkaar nodig bij de ontwikkeling, de opvoeding  en het opgroeien van kinderen. Kennis en ervaring kunnen elkaar versterken. In gesprek(ken) werken we volgens de driehoek ouders-leerling-leerkracht.

Vakleerkracht

Op OBS Brunwerd zetten we een vakleerkracht in voor gymnastiek. Hiermee kunnen wij optimaal gymnastieklessen verzorgen; afgestemd op de leeftijd en het niveau van uw kind. De groepen 3-8 krijgen twee per week les van de vakleerkracht gymnastiek.   Er is ook een vakleerkracht die de muzieklessen verzorgt. Deze leerkracht komt in het schooljaar 2022/2023 elke week in de groepen 1 tot en met 8, om op een actieve en inspirerende manier kinderen kennis te laten maken met zang- en muziekonderwijs.

Ondersteunend personeel

Als één van de weinige scholen heeft OBS Brunwerd een conciërge. De conciërge zorgt voor kopieerwerk, voorraden, klein onderhoud, koffie/thee en houdt samen met leerkrachten toezicht op leerlingen op het schoolplein, de mediatheek en in de centrale hal. Er is ook een administratief medewerker werkzaam op onze school. Zij ondersteunt de leerkrachten, de intern begeleider en de directeur met diverse administratieve werkzaamheden. In het schooljaar 2023/2024 zetten we een onderwijsassistent in voor het ondersteunen van leerlingen en leerkrachten in de onder-, midden- en bovenbouw. Voor de werkdrukverlichting zetten we een leerkracht voor één dag per week in om de leerkrachten te ondersteunen en te vervangen, zodat zij andere werkzaamheden ten behoeve van de groep en/of school kunnen verrichten.

Cosis

Op Brunwerd werken we al een aantal jaren samen met meewerkers van Cosis. Zij ondersteunen met name de leerkrachten in de onderbouw bij de vele activiteiten, die plaatsvinden bij de jongste leerlingen van onze school. We zijn trots op deze samenwerking. Het nieuwe beleid is erop gericht om de meewerkers zo veel mogelijk te laten participeren op de professionele werkvloer. We ervaren de extra ondersteuning van de meewerkers door de gehele school als zeer positief.

Interne begeleiding

De IB-er (Intern Begeleider) zorgt ervoor, dat er ondersteuning geboden wordt aan de leerlingen en leerkrachten wanneer daar aanleiding voor is. De IB-er biedt ondersteuning en begeleiding bij zowel leer- en gedragsproblemen. Daarnaast onderhoudt de IB-er de noodzakelijke contacten met ouders/verzorgers en/of diverse hulpverleningsinstanties.

Directie

De directeur van de school heeft de dagelijkse leiding over twee scholen. Dit houdt in dat de directeur op twee vaste dagen op Brunwerd aanwezig is (dinsdag, donderdag) met een wisseldag op de vrijdag.  

Directieoverleg

De directeur van de school heeft één keer in de maand een directieoverleg met de directeuren van alle scholen, P&O, financiële afdeling en de directeur-bestuurder van het Samenwerkingsbestuur Goud Onderwijs. In deze vergadering worden zaken besproken die alle scholen aangaan, zoals het personeelsbeleid, begroting, huisvesting, enz.

Teamoverleg

Het teamoverleg wordt digitaal voorbereid door de directeur en/of IB-er of een coördinator van de school en gaat voornamelijk over onderwijskundige zaken.  

Briefing

Het team informeert elkaar wekelijks over organisatorische zaken door middel van een digitale briefing.  

Stagiaires

Het team van OBS Brunwerd vindt het haar verantwoordelijkheid om stagiaires van diverse opleidingen als toekomstige collega de gelegenheid te geven om kennis en ervaring op te doen in de verschillende groepen van de basisschool. OBS Brunwerd is een erkend leerbedrijf voor diverse opleidingen en hun studenten. Ieder schooljaar begeleiden we op school stagiaires van diverse opleidingen. Zo komen er  leerlingen van het HHC voor een korte snuffelstage. Vanuit de opleidingen tot onderwijsassistent, Sociaal Pedagogisch Werk, Helpende Zorg en Welzijn, PABO en AOLB zijn er regelmatig stagiaires voor langere tijd op onze school. Daarnaast begeleidt de vakleerkracht gymnastiek gedurende een schooljaar regelmatig stagiaires van diverse sportopleidingen, zoals de ALO.

Organisatieschema

Het team van OBS Brunwerd heeft de schoolorganisatie als volgt ingedeeld:                                                                                                                                                                                               

Deskundigheidsbevordering

Om de ontwikkelingen binnen het onderwijs goed te volgen, nemen zowel individuele leerkrachten als het gehele team deel aan na- en bijscholingscursussen. In het schooljaar 2023-2024 vindt er nascholing plaats met behulp van middelen uit de subsidie verbetering basisvaardigheden. De nadruk van de scholingsactiviteiten is gericht op taal en burgerschapsonderwijs. Leerkrachten, IB en directie volgen nascholing voor lees-, taal- en burgerschapscoördinator. In het nieuwe schooljaar borgen we gedane scholing gericht op opbrengstgericht passend onderwijs (OPO) en Focus PO toe in het handelen (signaleren, analyseren, uitvoeren en evalueren) van de leerkrachten in de kleine- en grote schoolbespreking. We plannen en organiseren ons onderwijs volgens de pdca-cyclus in het schooljaarplan en jaarplanning. 's Morgens leggen we de nadruk op de basisvakken, zoals rekenen, taal, spelling en lezen. 's Middags werken we van 12.30 tot en met 14.00 uur thematisch met behulp van de pittige plus- en techniektorens en het kunstkabinet, ons onderwijs met Hoofd, Hart en Handen. Daarmee integreren we onze basis- en zaakvakken met kunst- en cultuuronderwijs.

5 gelijke dagen rooster       

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 breiden we het dagelijkse rooster uit met een kwartier extra lestijd. Dat betekent, dat de leerkrachten per week 1.25 uren ( per maand zo’n 5.5 uren!) meer lestijd tot hun beschikking hebben. Deze tijd hebben we hard nodig, omdat we in het nieuwe schooljaar met combinatiegroepen werken. Dat betekent, dat we elke ochtend om 8.15 uur met de lessen beginnen (inloop vanaf 8.00 uur!).

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Zodra een leerkracht ziek wordt/is regelen we vanuit school zo spoedig mogelijk vervanging. Dat doen alle scholen vanuit ons schoolbestuur Lauwers en Eems via SLIM-personeelsbemiddeling. De afgelopen schooljaren waren we gewend aan een snelle en adequate inzet van invalleerkrachten. Tegenwoordig ervaren we dat er een tekort aan vervangende leerkrachten is. Dat betekent dat het voor kan komen, dat er geen vervanger komt voor een groep. We proberen dan bijvoorbeeld een beroep te doen op een collega, die op dat moment niet werkt. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer.

Beslissingen als een groep opsplitsen of naar huis sturen is een volgende stap. Hoewel we dergelijke besluiten allerminst prettig vinden, worden we hier in een sommige situaties wel toe gedwongen. We vragen hiervoor uw begrip.

Beleid bij ziektevervanging:

1.      Bij een ziektemelding zullen wij eerst trachten in te schatten hoe lang vervanging noodzakelijk is.

2.      Een leerkracht meldt zich af. Er wordt door de school aan SLIM-personeelsbemiddeling vervanging gevraagd.

3.      Indien dit niet lukt, wordt er in eerste instantie een collega gevraagd om (extra) te werken of een dag te ruilen.

4.      Indien dit niet lukt kan worden gekeken of met behulp van een LIO-er of 3e jaars Pabo-student, onderwijsassistent (onder 

         verantwoordelijkheid van een leerkracht/directeur) of oud leerkracht verantwoord geregeld kan worden. Dit is ter beoordeling van de

         schoolleiding.

5.      Indien dit niet mogelijk is, zijn er twee scenario’s:

         a.  is de afwezigheid een dag van te voren bekend, dan zullen de kinderen van de betreffende groep vrij zijn. Ouders worden tussen 

             17.00 en 19.00 uur op de hoogte gebracht.

         b. is de afwezigheid op de dag zelf pas bekend dan zullen de kinderen op een andere manier worden opgevangen.  

Op OBS Brunwerd kiezen we voor:

·        Het verdelen van de groep over andere groepen gedurende minimaal een dagdeel met een maximum van 1 schooldag. Blijft de situatie onveranderd, dan zullen de kinderen van de betreffende groep de volgende dag(en) vrij zijn. Ouders worden uiterlijk om 21.00 uur op de hoogte gebracht.

·        In uitzonderlijke situaties kan de schoolleiding/interne begeleider in onderling overleg besluiten om een groep gedurende een dagdeel of dag op te vangen.

Opgemerkt dient te worden dat intern begeleiders en mensen van de schoolleiding in principe geen lesgevende taken doen. Hun eigen specifieke werk blijft liggen en dat draagt bij aan een hogere werkdruk en gaat ten koste van de zorg voor leerlingen en kwaliteit.

6.      Ouders dienen zelf zorg te dragen voor de opvang van hun kinderen indien groepen naar huis gestuurd worden. De school heeft in principe geen personeel over om kinderen op te vangen. Mogelijk biedt het onderling afspraken maken van ouders/verzorgers van een groep een verlichting van eventuele opvangproblematiek.

7.      Indien sprake is van een langere periode zonder invallers dan zullen we overgaan tot het naar huis sturen van meerdere groepen op verschillende dagen van de week (wisselsysteem). Hiermee voorkomen we dat steeds dezelfde groep thuis dient te blijven. Dit doen wij om zo zoveel mogelijk lesuren voor alle groepen te waarborgen en lesuitval te minimaliseren. We zullen hier zo spoedig mogelijk bij het ingaan van de afwezigheid schriftelijk melding van maken naar alle betrokken ouders/verzorgers.

8.      Deze wijze is op schoolniveau vastgesteld en opgenomen in de schoolgids. Alle ouders/verzorgers kunnen zo op de hoogte zijn van dit beleid.

9.      Het naar huis sturen van een groep wordt altijd door de directie van de school gemeld aan:

         de directeur-bestuurder, de onderwijsinspectie en de leerplichtambtenaar.

Aanspreekpunt op school bij afwezigheid directeur

Binnen L&E zijn er naast directeuren geen plaatsvervangende directeuren aangesteld. Naast de functie van directeur, waarvoor de taakomschrijving is vastgelegd en opgeslagen in het vademecum zijn er de functies van leerkracht, intern begeleider, reken- en taalcoördinator en onderwijsassistent. In geval van afwezigheid van de directeur i.v.m. bijvoorbeeld kortdurende ziekte, verlof, cursussen, buitenschoolse werkzaamheden, is het voor ouders en collega’s prettig te weten wie van het team dan het “leidinggevende” aanspreekpunt is. Ook is het goed om af te spreken wat een dergelijke persoon wel en niet kan en mag doen. Na overleg met het team bepaalt de directeur wie gevraagd wordt om aanspreekpunt te zijn. Het is belangrijk dat deze persoon een groot deel van de week als aanspreekpunt aanwezig is en er in ieder geval is op vaste tijdstippen dat de directeur er niet is. Het is wenselijk iemand te vragen die enige ervaring heeft.

Taken bij afwezigheid van de directeur: 

* Aanspreekpunt zijn voor medewerkers en ouders/verzorgers. Het gaat hier vooral om een luisterend oor te bieden. Zaken die geen uitstel dulden worden doorgegeven aan de directeur.

* Aanspreekpunt zijn voor externe contacten. Hierbij is het van belang dat zaken die niet dringend zijn, worden door gegeven aan de directeur. Dit wordt aldus medegedeeld aan betrokkene(n).

* Bij calamiteiten zo handelen dat het lesgeven zo goed mogelijk kan verlopen. In gevallen van ook maar enige twijfel altijd in overleg met het bovenschools management. (Directeur-bestuurder). 

Stappen bij afwezigheid van de directeur OBS Brunwerd:

* In de briefing wordt de afwezigheid van de directeur vermeld en bijgehouden;

* Situaties bij afwezigheid van de directeur worden ingeschat en afgestemd met de leerkracht die aanspreekpunt is;

* Bij afwezigheid van de directeur is juf Lina Sleumer (leerkracht groep 3) aanspreekpunt. Bij afwezigheid van juf Lina zijn juf Marijke Stiekema (leerkracht groep 6/7) en/of juf Annegré (leerkracht groep 7/8) aanspreekpunt. Een collega-directeur wordt ingeschakeld als achterwacht en is bereikbaar bij calamiteiten, Wouter van Riet: 06 39282253.

*Bij afwezigheid van de directeur blijft hij/zij telefonisch bereikbaar. Eddy Lukje: 06 43885698 / 0595 423935 voor eventueel contact en informeren door vervangende aanspreekpunt.  

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

OBS Brunwerd start het nieuwe schooljaar met ongeveer 140 leerlingen. Voor een plattelandsschool is dit groot, maar landelijk gezien is dit een middelgrote school. Aangezien er in het onderwijs ook steeds meer specialismen komen, is het een voordeel om een school van deze grootte te zijn.

Wij hebben de mensen en de tijd om aandacht te schenken aan nieuwe specifieke taken binnen het onderwijs, zoals computeronderwijs en leerlingenzorg. Dit komt de kwaliteit van het onderwijs aan onze kinderen ten goede. Gelukkig is onze school niet zo groot dat onze kinderen een nummer zijn. We willen 'Een dijk van een school zijn, waar ieder kind wordt gezien.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren al doende tijdens hun spel. Spelend leren is zeer effectief. Het team speelt daarop in door te zorgen dat er voldoende materiaal is waarmee deze leerlingen zich kunnen ontwikkelen. Onze eerste zorg gaat uit naar het welbevinden van het kind, een belangrijke voorwaarde om tot ontdekkend spelen te komen. De dag start in de kring. Er wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in hoeken, op de gang, in de gymzaal en op het schoolplein. We werken aan de hand van thema’s. De leerkrachten gebruiken diverse bronnenboeken. Om de juiste begeleiding te bieden worden regelmatig observaties uitgevoerd aan de hand van de DORR-kaarten (observatie- en ontwikkelingskaarten). We maken in groep 1 en 2 geen gebruik meer van de landelijke Citotoetsen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op Brunwerd werken we aan opbrengst gericht passend onderwijs. Door leerlingen te groeperen op basis van overeenkomsten is er ‘voor elk wat wils’ en wordt groepsleren en coöperatief gedrag gestimuleerd. De gewenste opbrengsten zijn het startpunt voor de inrichting van het onderwijsaanbod op school- en groepsniveau. Eerst een passend onderwijsaanbod voor de schoolpopulatie, dan een passend aanbod voor de groep en, indien nodig, nog een aanbod op maat voor een enkele leerling. De grootste gemene deler in de schoolpopulatie en in elke groep wordt bediend met een basisaanpak en daaromheen aanpakken gericht op uitdaging en ondersteuning. Drie verschillende aanpakken om doelen te gaan beheersen gaat vooraf aan het onderwijzen van leerlingen op eigen niveau. Is de respons op de instructie voldoende, dan bieden we passend onderwijs en gaan we door met wat we deden.

De inhoud van het onderwijs moet voldoen aan de kerndoelen zoals die omschreven zijn in de wet primair onderwijs. Daarnaast zijn de visie, missie en de doelen op L&E- en op schoolniveau leidend. In het schoolplan 2019-2023 beschrijven we de huidige situatie, de kerndoelen en de streefdoelen uitgebreid.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze scholen hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle scholen en locaties geleverd wordt, de zogenaamde basisondersteuning. Daarnaast hebben de scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden. De basis- en extra ondersteuning zijn beschreven in een School Ondersteuningsprofiel (SOP). 

De besturen van de scholen hebben ervoor gekozen om de ondersteuningsmiddelen passend onderwijs naar rato van het aantal leerlingen per schoolbestuur over de scholen te verdelen. Zo kunnen de besturen en de scholen, samen met ouder(s)/verzorger(s) en andere partners (gemeenten, zorg), de basis- en extra ondersteuning verder uitwerken en versterken. Als de school niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een kind, dan zal de school een andere, beter passende plek zoeken. Dat kan ook het speciaal (basis)onderwijs zijn. Voor een plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs[1] moet de school, in overleg met ouder(s)/verzorger(s) een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de Commissie van Advies van het samenwerkingsverband. Meer informatie over een toelaatbaarheidsverklaring vindt u op http://po2001.passendonderwijsgroningen.nl, onder de button ondersteuningsroute. Uiteraard kunt u ook bij de school terecht voor meer informatie. [1] Voor blinde/slechtziende en dove/slechthorende kinderen geldt dat zij zich voor een plek in het speciaal onderwijs dienen te vervoegen bij resp. Visio en Kentalis. Zij hebben een eigen Commissie van Onderzoek die bepaalt of de leerling toelaatbaar is.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De buitenschoolse opvang (BSO) voor- en na schooltijd, vindt plaats bij ons in het gebouw. Voor en na schooltijd worden hier dagelijks kinderen opgevangen door pedagogisch medewerkers.  De school heeft een convenant gesloten met KindH. Dit is een professionele organisatie voor kinderopvang met vele vestigingen in Noord-Groningen. Er wordt ook opvang op vrije dagen en in de vakanties geregeld. 

Via de website van KindH kan contact gezocht worden: www.kindh.nl 

Terug naar boven