Dalton IKC De Overlaat

't Laantje 2 6916 CD Tolkamer

  • Schoolfoto van Dalton IKC De Overlaat
  • Schoolfoto van Dalton IKC De Overlaat
  • Schoolfoto van Dalton IKC De Overlaat
  • Schoolfoto van Dalton IKC De Overlaat
  • Schoolfoto van Dalton IKC De Overlaat

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen jaren kwam de EindCito van de school uit op de voldoende norm van de Inspectie. Maar de school heeft zich echter een hogere ambitie ten doel gesteld. Daarom zijn wij in het schooljaar 2018-2019 gestart met een intensief scholingstraject voor het team van De Overlaat. Tijdens dat scholingstraject hebben de leerkrachten zich het lesgeven volgens het EDI-model eigen gemaakt. Insteek hierbij is het bewuster naar een doel toewerken in de lessen, zodat er een duidelijk beeld ontstaat voor de leerkracht welke leerlingen de stof beheersen en welke leerlingen extra instructie nodig hebben. Daarnaast worden de leerlingen zich bewust van de doelen waar ze aan werken/ die ze moeten halen. Er wordt nog structureel aandacht besteed aan het EDI-model door middel van het samen stellen van doelen, lesbezoeken met nabespreking door de IB'er en het samen voorbereiden van lessen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In oktober 2022 heeft de onderwijsinspectie twee bezoeken afgelegd op Dalton IKC De Overlaat. Dit bezoek betrof een vierjaarlijks onderzoek bestuur. Tijdens het bezoek is gesproken met het bestuur, raad van beheer, MT, leerkrachten, leerlingen en de MR. Daarnaast heeft de inspecteur drie lesactiviteiten bezocht. Het onderzoeksverslag is de lezen door op de onderstaande link te klikken. 

https://toezichtresultaten.onderwijsinspectie.nl/detail?id=247220&pseudocode=30824&page=1

Op dinsdag 8 september 2020 heeft inspecteur Dhr. P. Reijns Dalton IKC De Overlaat bezocht in het kader van de compacte variant van het vierjaarlijks onderzoek. De inspectie heeft voor de compacte variant gekozen na analyse van de beschikbare informatie. (opbrengsten, schoolplan, schoolgids, jaarrekening etc.)Tijdens het gesprek zijn verschillende onderdelen besproken; de onderwijskwaliteit, actuele ontwikkelingen binnen de organisatie (IKC, Gezonde school, Hoogbegaafdheid etc.) ontwikkelingen rond Covid-19 en de financiën. N.a.v. het onderzoek heeft de inspectie geconcludeerd dat er geen indicaties van risico’s zijn bij het bestuur en de onderliggende school. Het regulier vierjaarlijks onderzoek zal daarom op een later tijdstip plaatsvinden.

In 2016 is er wederom een bezoek geweest van de inspectie. De bevindingen van dit bezoek worden weergegeven in het "rapport van bevindingen kwaliteitsonderzoek". In dit rapport is te lezen dat er met succes is gewerkt aan de onderdelen die in 2011 nog als onvoldoende werden gekwalificeerd. N.a.v. het inspectierapport van 04-04-2011 heeft het management/ zorgteam een plan van aanpak geschreven op die onderdelen die door de inspectie nog niet als voldoende werden gekwalificeerd. Door scholing van het team door het CPS is een andere systematiek van analyseren en interpreteren ontwikkeld. Door een beter zicht op achterliggende oorzaken en leerproblemen ontvangen de leerlingen een meer gerichte aanpak van de problemen. Dit komt ten goede aan de leerresultaten. Dit traject wordt jaarlijks geëvalueerd, verantwoord en zo nodig bijgesteld.

Terug naar boven