Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons team bestaat momenteel uit één directeur en zeven leerkrachten, één vakdocent gym, één intern begeleider, een administratief medewerkster en één conciërge.
Momenteel werken we met zes groepen. De groepen 1/2 en 3/4 en 5/6 zijn gecombineerd.
Dit schooljaar zijn er drie 'plus-klassen' van Quadraten eveneens in onze school gehuisvest.
Vanzelfsprekend zijn alle teamleden gekwalificeerd. Alle leerkrachten zijn ook KiVa geschoold, hiervoor volgen wij als team regelmatig her- en bijscholingscursussen. Daarnaast volgen individuele leerkrachten speciale cursussen. We werken toe, via POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) naar het punt dat elke leerkracht zijn/haar eigen bekwaamheidsdossier (portfolio) bijhoudt.
Om de overgang van huis naar school zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen, maken we in groep 1-2 gebruik van de ‘vrije inloop’ of ‘een andere activiteit’. De vrije inloop houdt in dat leerlingen bij binnenkomst vrij en zelfstandig een activiteit mogen kiezen (eventueel samen met een klasgenootje) of een andere activiteit. Dit houdt in; de start van de kring of samen een boekje lezen. Wij willen u als ouders de mogelijkheid bieden om een keer in de week even mee te kunnen kijken. De leerkrachten blijven de kinderen buiten om 8.20 uur opvangen en lopen dan met ze naar binnen. De keer dat u als ouders mee komt kijken, is de vertrektijd half negen en spelen de leerlingen nog even door.
Wij hebben bewust gekozen voor een gespreide pauzeregeling, omdat gebleken is dat kinderen van dezelfde leeftijd anders met elkaar spelen dan kinderen van verschillende leeftijden. De ochtend- en lunchpauzes zien er als volgt uit: de groepen 5/6, en 8 pauzeren van tien uur tot kwart over tien en van twaalf uur tot kwart over twaalf. Drie keer in de week wordt er buiten extra aandacht geschonken aan sport en bewegen o.a. door opgeleide sportcoaches uit de groepen 7 en 8. De groepen 3/4 en 7 van kwart over tien tot half elf en van kwart over twaalf tot half een. De kinderen krijgen dan de gelegenheid hun meegenomen brood, fruit en/of drinken te nuttigen.
Onze school beschikt over twee intern begeleiders. Onder de leerkrachten zijn opgeleide talent-, NT2-, taal/lees-, reken-, gedrags- en begaafdheid- specialisten aanwezig.
De zorg in de groepen ligt bij de groepsleerkracht die altijd volgens een interventieplan werkt. In het groepsoverzicht zijn alle kinderen opgenomen. Alle kinderen krijgen de zorg die ze nodig hebben. Dit kan zijn in een verlengde instructie, individuele instructie of verkorte instructie. Uitgangspunt is de onderwijsbehoefte van de leerling. Indien een leerling extra zorg nodig heeft die de eigen leerkracht niet kan bieden volgt er een aanvraag voor een arrangement bij het samenwerkingsverband.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Obs De Beelen werkt samen met de kinderopvangorganisatie SKSG Bubbel en de Christelijke basisschool De Regenboog om samen nog meer te kunnen betekenen voor de leerlingen in Tolbert. Hierbij staat de gedachte alleen kom je ver maar samen kom je verder centraal!
Daarnaast maken wij gebruik van het aanbod vanuit de Gemeente om te werken met de Gezinsklas en het project Petje af. Projecten waarbij het begeleiden van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte centraal staat.
Wij werken samen met diverse organisaties die VVE aanbieden. Onder andere met De SKSG en De Jonge Wereld wisselen wij informatie over de ontwikkeling van de kinderen uit na toestemming van de ouders.