Basisschool Antares

Sabelhof 12b 5044 JR Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool Antares
  • Schoolfoto van Basisschool Antares
  • Schoolfoto van Basisschool Antares
  • Schoolfoto van Basisschool Antares
  • Schoolfoto van Basisschool Antares

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Gezien de landelijke ontwikkelingen met betrekking tot de tekorten op de arbeidsmarkt vinden wij het belangrijk om goed na te denken over de vervangingsvraag bij ziekte en/of verlof van medewerkers.
Wij werken dan ook met een Flexpect-schil: dit zijn vervangers, die in dienst zijn van de stichting Xpect013.
Verder streven we er op Antares naar zoveel mogelijk vervangingen op te vangen met 'eigen medewerkers'.
Dit zorgt voor de meeste rust en continuïteit bij onze leerlingen.
Hieronder de volgorde van vervanging:

* Extra schil leerkrachtondersteuner van eigen bouw
* Vervangingsmanager ( Flexpect-schil of extern)
* Overige ambulante medewerkers
* Groep naar huis

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 hebben wij de volgende groepen:
Groep 1-2A juf Gwenda
Groep 1-2B meneer Patrick en juf Joeren
Groep 1C Juf Chayenne
Ondersteuning juf Anouk voor groepen 1-2 

Groep 3A juf Hanny en juf Joeren
Groep 3B juf Iris
Ondersteuning juf Floor

Groep 4 juf Francien
Ondersteuning juf Sanne en juf Hélène

Groep 5 juf Nicky en meneer Julien
Groep 6 juf Lotte en meneer Sietze
Ondersteuning Juf Nicole Juf Hélène en meneer Sietze LIO

Groep 7-8A juf Julie
Groep 7-8B meneer Bennasar
Groep 7-8C juf Sil
Ondersteuning juf Robin en Juf Kim

Taalschool leerkrachten juf Maaike en juf Nicole  
Leerkracht ondersteuners: juf Michelle, juf Kim

Bouwcoördinator Groep 1 t/m 3 meneer Patrick/ juf Hanny
Bouwcoördinator Groep 4 t/m 6 juf Francien
Bouwcoördinator groep 7 t/m 8 meneer Bennasar

Directeur Krista Voets 
Onderwijskundig leider juf Emine

IB juf Rianne en juf Irina

Administratie juf Carmen 
Conciërge meneer Joris

VVE coördinator juf Ien / coördinator Ouderkamer
Intermediairs juf Bahriye juf Fatima 

VCP juf Kim
CSV juf Irina
Combinatiefunctionaris sport meneer Rob
Muziek meneer Rick
ICT coördinator juf Gwenda
Schoolmaatschappelijk werk Esther van Spaandonk

Stagiaires en basisschoolcoach

Antares is vanaf 2018 een opleidingsschool. Dit betekent dat we een school zijn voor studenten van de PABO. Vanaf het schooljaar 2021-2022 zijn we gestart als opleidingsschool Tilburg west (OLS Tilburg west)


De volgende scholen maken hiervan deel uit:

·         Antares
·         Hubertus
·         Jeanne d’Arc
·         Wandelbos

Iedere school heeft zijn eigen onderwijsnest maar daar waar mogelijk maken we gebruik van elkaars expertise en leren met elkaar en van elkaar.  

Er vindt een nauwe samenwerking plaats tussen de basisschool en de FHKE-Fontys. Op de basisscholen worden de studenten begeleid door de basisschoolcoaches en de mentoren.

In OLS Tilburg west zijn er 2 basisschoolcoaches die de studenten en mentoren coachen en contact onderhouden met de studiebegeleider van FHKE-fontys.  

Daarnaast hebben wij ook studenten van de ALO ( academie voor lichamelijke opvoeding), zij verzorgen gymlessen in verschillende groepen.
Studenten van ROC OAS worden opgeleid tot onderwijsassistenten. Ook studenten van Fontys Hogeschool pedagogiek kunnen bij ons een stageplaats krijgen.  

Op Antares staat het werkplekleren centraal, aan de hand van competentiegerichte opdrachten, vergaren studenten kennis en vaardigheden die ze in de praktijk kunnen brengen in nauwe samenwerking met het werkveld. Vanuit de diverse opleidingen worden nieuwe beelden en inzichten gecreëerd en dragen de studenten bij aan de professionele ontwikkeling van onze school.

Door met collega’s, ouders, experts en andere instellingen samen te leren en te werken. Door samen de kennis en kunde te delen en te onderzoeken halen we het beste uit onszelf, onze studenten en uiteindelijk uit onze leerlingen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Een optimale basis
Op Kindcentrum Antares wordt op cyclische wijze gewerkt aan een optimale basis in een doorgaande leerlijn voor ieder kind. Hierbij hebben wij als school extra aandacht voor de taalontwikkeling en de toekomstige deelname in de maatschappij. De leraren bieden kwalitatief goede instructies welke zij continu afstemmen op de behoefte van de kinderen. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over het gebruik van coöperatieve werkvormen, de inzet van de taakbrief en het werken met Snappet om het zelfstandig werken te stimuleren. Zichtbaar is dat kinderen gaandeweg hun schoolcarrière bij ons op school steeds meer verantwoordelijkheid krijgen en nemen over hun eigen leren. 

Passend onderwijs
De groepsleerkrachten zijn verantwoordelijk voor de basisondersteuning van hun groep. De intern begeleiders en directie monitoren dit proces met periodieke leerlingbesprekingen, groepsbesprekingen en observaties. Wanneer uw kind extra ondersteuningsbehoeften heeft, zullen de intern begeleider en groepsleerkracht u uitnodigen voor een oudergesprek. Tijdens dit gesprek zal de ondersteuningsbehoefte van uw kind verder in beeld gebracht worden. Wanneer de ondersteuningsbehoefte helder is voor de verschillende partijen zal er een plan van aanpak opgesteld worden. Hiertoe zijn er verschillende mogelijkheden: Op didactisch en sociaal- emotioneel pedagogisch gebied. 
-Ieder kind beschikt over zijn/haar eigen talenten. Echter is het ook mogelijk dat uw kind een didactische hulpvraag heeft op een (specifiek) vakgebied. We streven ernaar om alle leerlingen tot en met groep 6 deel te laten nemen aan het basisaanbod van de groep. Echter in specifieke gevallen zien wij dat het niet mogelijk is om de leerlijn van één of meerdere specifieke vakgebieden te volgen. In zo’n geval zal er samen met ouders een ontwikkelingsperspectief (OPP) op te stellen. In dit OPP worden specifieke doelen gesteld om ervoor te zorgen dat de leerling zich verder ontwikkeld. Ook beschrijven we de acties die genomen worden om de doelstellingen te behalen. Ieder half jaar zal er een OPP-gesprek plaats vinden met ouders om de voortgang te evalueren en bij te stellen waar nodig.
Soms is het mogelijk dat het kind dusdanig veel ondersteuning nodig heeft om de beschreven doelen uit een OPP te behalen. In dit geval zal er naast het OPP ook een arrangement aangevraagd worden bij Plein013. Het arrangement maakt het voor ons als school mogelijk om te voorzien in de extra ondersteuningsbehoefte.
-Wanneer er sprake is van een enkelvoudige opvoedkundige vraag zal u door de intern begeleider eenmalig uitgenodigd worden voor het ondersteuningsteam (OST). Tijdens dit overleg zoeken de groepsleerkracht, intern begeleider, GGD en schoolmaatschappelijk werker samen met u naar mogelijke oplossingen voor de hulpvraag.
-Indien er sprake is van een meervoudige opvoedkundige vraag zal aan u goedkeuring gevraagd worden om de hulpvraag te bespreken in het overleg van Team Op Maat (TOM). Het TOM wordt gevormd door de intern begeleider, de schoolmaatschappelijker werker, een medewerker van Sterk Huis en een medewerker van Toegang Tilburg. Het TOM zorgt ervoor dat wij op school de passende ondersteuning kunnen bieden aan uw kind. Als de situatie erom vraagt is het mogelijk dat u uitgenodigd wordt voor het TOM-overleg.

Wat kan onze school bieden?
Samen met onze partners streven wij ernaar om alle kinderen in Tilburg West een optimale basis te bieden om zichzelf in een doorgaande lijn te ontwikkelen. In sommige situaties moeten we hulp inschakelen. In dit geval gaan wij samen met het samenwerkingsverband Plein013 en ouders op zoek naar een oplossing en mogelijk een andere passende plek. Plein013 heeft hiertoe regels opgesteld die passen binnen de wet Passend onderwijs. Door dit overzicht wordt het mogelijk om eventueel een andere passende basisschool of school voor speciaal onderwijs te vinden die kan voorzien in de extra ondersteuningsbehoeften. Samen met de andere scholen in Tilburg West hebben wij om die reden ook een buurtondersteuningsprofiel (BOP) opgesteld. In het BOP streven we naar de doelstelling ‘geen kind de wijk uit’. Concreet houdt dit in dat wij samen met de andere scholen in West zoeken naar mogelijkheden om alle kinderen uit Tilburg West te kunnen voorzien van een passende onderwijsplek in nabijheid indien mogelijk.

Specifieke ontwikkelgebieden:
Spraak -taal ontwikkeling; onze school streeft naar een sterke talige basis voor alle kinderen. Om deze basis te kunnen realiseren werken wij nauw samen met Auris Florant en logopedisten in de omgeving. In het kader van gelijke kansen voor ieder kind, streven wij ernaar om zo vroeg mogelijk te signaleren en interveniëren.
Dyslexie; op kindcentrum Antares werken wij met een dyslexieprotocol. Dit protocol maakt het voor ons mogelijk om eventuele dyslectische kinderen vroegtijdig te signaleren en extra ondersteuning te organiseren. In afstemming met ouders wordt een gericht handelingsplan opgesteld waardoor het mogelijk wordt om indien wenselijk een dyslexieonderzoek af te laten nemen door een externe partij. Wanneer blijkt dat er sprake is van dyslexie zal er in afstemming met ouders bepaald worden hoe de verdere ondersteuning voor de leerling vormgegeven wordt.
Verrijking; wij streven naar een optimale basis voor ieder kind. Naast didactische hulpvragen is het ook mogelijk dat uw kind ondersteuning nodig heeft bij het leren leren. In sommige gevallen wordt dit veroorzaakt door de intellectuele capaciteiten van uw kind. Door de continue afstemming van onze leerkrachten is het in de meeste gevallen mogelijk om de optimale basis voor uw kind in de groep zelf te organiseren. Echter in enkele gevallen is het wenselijk om te leren in een omgeving met gelijkgestemden. Hiertoe maken wij gebruik van de verrijkingsgroep op locatie Wandelbos. In deze verrijkingsgroep worden kinderen met soortgelijke hulpvragen uit heel Tilburg West één dag in de week geclusterd om samen te leren. Motoriek; op Kindcentrum Antares kijken we naar het kind in zijn totaliteit. Om deze reden monitoren wij ook de motorische ontwikkeling. Bij enkele kinderen is zichtbaar dat de motoriek een optimale ontwikkeling belemmert. Wanneer dit het geval is zullen wij samen met onze partners uit het Bovenschoolsondersteuningsteam (BOT) en de schoolfysiotherapeut een plan van aanpak maken om het kind te ondersteunen. Vanuit de inclusiviteitsgedachte streven wij ernaar om deze ondersteuning zoveel als mogelijk binnen onze school te faciliteren.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op Antares willen wij een optimale basis bieden. Voelt iedereen zich fijn, leren kinderen hun eigen krachten kennen voor nu en de toekomst, bouwen we samen aan een doorgaande lijn en zijn we samen verantwoordelijk voor ontwikkeling. 

Het komende schooljaar ligt onze focus op de basisvaardigheden, verrijking, taal en themagericht onderwijs koppelen en het versterken van onze samenwerking met de kinderopvang.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft een extra aanbod voor het jonge kind: er is de mogelijkheid voor Kinderopvang, Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en er zijn twee peuteropvang groepen voor peuters aanwezig. We maken voor de peuters en kleuters gebruik van een doorlopend taal/ ontwikkelprogramma Opstapje en Opstap. Ouders zijn hiervoor van harte welkom in de ouderkamer van de school en ontvangen dan spelmaterialen en leesboekjes om thuis te kunnen gebruiken. Er is een goede samenwerking met onze partners van de peutergroepen. We stemmen onze programma's op elkaar af en hebben gezamenlijke studiemomenten, waarin we zorgen voor een optimale doorgaande lijn. We maken gebruik van elkaars expertise. We ontwikkelen een kindcentrum van 2 -13 jaar. Vanuit een gezamenlijke visie op het jonge (meertalige) kind werken we samen aan een soepele doorstroom voor de kinderen van de peutergroep naar de groepen 1-2 en 3. We hebben de beschikking over extra ondersteuning voor kinderen uit de kleutergroepen. 

Voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong bieden we een aanbod op maat. Daarin staat de behoefte van de leerling centraal: creatief denken, keuzes maken, meerdere opdrachten tegelijk aanpakken en grote denkstappen maken. We bieden extra uitdaging in opdrachten en taken. Daarnaast bieden we verrijkende opdrachten gericht op creatief denken binnen de thema’s. Ook binnen het spel zijn diverse uitdagingen ingebouwd. Op die manier kan elk kind eigen keuzes maken in een aanbod op maat.

Terug naar boven