Basisschool De Triangel

Wassenaerlaan 38 5021 VS Tilburg

Schoolfoto van Basisschool De Triangel

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Gezien de landelijke ontwikkelingen met betrekking tot de tekorten op de arbeidsmarkt vinden wij het belangrijk om goed na te denken over de vervangingsvraag bij ziekte en/of verlof van medewerkers.

Momenteel werkt De Triangel met een schoolschil. Vanuit de schoolschil is er dagelijks een medewerker beschikbaar voor vervanging en ondersteuning. Daarnaast heeft de school een afstudeerder (lio-er), wat maakt dat de lio-mentor ook een rol kan spelen bij de invulling van de vervangingen. We streven er op De Triangel naar zoveel mogelijk vervangingen op te vangen met 'eigen medewerkers'. Dit zorgt voor de meeste  rust en continuïteit bij onze leerlingen. 

Hieronder de volgorde van vervanging:  

  • Schoolschil (dagelijks 1 medewerker) 
  • Interne tijdelijke uitbreidingen
  • Overige ambulante medewerkers (taaltuin/impulsklas/ib)
  • Indien mogelijk lio-mentor 
  • Onderwijskundig Teamleiders 
  • Vervangingsmanager (XP-schil of extern) 
  • Kids@school
  • Groep naar huis 

In schooljaar 2018-2019 hebben we helaas 3 keer een klas een dag thuis moeten houden in verband met het lerarentekort. 
In schooljaar 2019-2020 hebben we nul keer een klas een dag thuis moeten houden in verband met het lerarentekort. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In schooljaar 2020-2021 hebben wij de volgende groepen:

groep 1/2A   juf Suzanne 
groep 1/2B   juf Ans & juf Eefje
groep 1/2C   juf Evy & juf Eefje 
groep 1/2D   juf Lisa & juf Eefje
groep 3A   meneer Jasper
groep 3B   juf Angelique & juf Eva
groep 4A   meneer Johan
groep 4B   juf Valerie & juf Suzanne
groep 5A   meneer Yannick & juf Karin
groep 5B   juf Esther & meneer Jordy
groep 6A   juf Kim
groep 6B   juf Myrna
groep 7/8A   juf Nikie & juf Moniek
groep 7/8B   juf Angelique & juf Filiz
groep 7/8C   juf Ingrid 

(Taal)ondersteuning oudste kleuters & groep 3 door juf Marij
Onderwijsassistenten zijn juf Claartje, juf Linda, juf Gönül & juf Anne

Zorgteam
juf Jeanny  
juf Armgard
juf Brigitte 

leerkrachten sport & bewegen zijn juf Nathalie & juf Tess 

Juf Filiz & meneer Joost zijn onze vaste invalleerkrachten

Conciërge is juf Patricia
Administratie is juf Bernadette

Directeur is meneer Jasper

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voor het aanvankelijk leren lezen in groep 3 maken wij gebruik van de methode Veilig Leren Lezen (KIM-versie).
Voor het voortgezet technisch lezen maken wij in de groepen 4 t/m 6 gebruik van Estafette Lezen. 
Voor het begrijpend lezen maken wij gebruik van eigen teksten volgens de werkwijze van Close Reading. 

Voor ons taalonderwijs maken wij gebruik van de methode Taal Actief. 

Voor ons rekenonderwijs maken wij gebruik van de methode Wizwijs. Momenteel onderzoeken wij de mogelijkheden voor de invoer van een nieuwe rekenmethode. 

In de middagen werken we thematisch met IPC (International Primary Curriculum). Hierbij worden de vakken aardrijkskunde, natuur & techniek en geschiedenis (zaakvakken) gecombineerd met de creatieve vakken en middels thema's behandeld.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Over het geheel genomen is De Triangel te karakteriseren als een netwerkschool. Dit betekent het volgende:

1. Over de diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Hierbij kijken wij naar een combinatie van achtergrondkenmerken van leerlingen, en kenmerken van leren en gedrag. 

Toelichting op de profilering: Opleidingsniveau en sociaal economische status van de ouders van leerlingen van de Triangel is redelijk homogeen, namelijk sociaal zwak. Voor wat betreft etnische achtergrond en niveau van leren is de leerlingpopulatie zeer divers.

2. Over de ruimte voor verschillen binnen het onderwijsconcept.
Dit gaat over de manier van lesgeven in de groep. Belangrijk zijn onder meer de wijze waarop de les is ingericht, de diversiteit in het lesmateriaal, en de mate van dialoog of interactie tussen leerkracht en leerling, en tussen leerlingen onderling.

Toelichting op de profilering: Alhoewel er een ontwikkeling waarneembaar is naar meer ruimte voor zelf ontdekken en werken in groepjes, wordt het onderwijs nog in grote mate bepaald door de leerstof en ligt de sturing volledig bij de leerkracht.

3. Over de beschikbaarheid van extra voorzieningen.
Extra voorzieningen zijn: extra ‘handen’ in de klas (of klassenverkleining), extra onderwijsmaterialen, extra mogelijkheden in de ruimtelijke omgeving, specialistische expertise, en samenwerking met instanties buiten het onderwijs.

Toelichting op de profilering: In personele zin (extra handen en specialistische expertise) beschikt de school over veel extra voorzieningen.
Als verdere ontwikkeling op dit domein wenselijk is: Door de aanwezige expertise breder te delen en planmatiger in te zetten kan het bereik van de extra ondersteuning worden vergroot. Omdat de extra ondersteuning vooral binnen de groepen wordt gegeven kan men het beste koersen op vergroting van de pedagogische en didactische vaardigheden van de groepsleerkracht. Dit is namelijk optimaal te benutten omdat er voldoende extra handen van stagiaires en onderwijsassistenten zijn.

4. Borging van de ondersteuning in de organisatie van de school.
Van stevige borging is sprake wanneer er beleid, leerlingvolgsystemen, procedures en afspraken zijn, die voor alle betrokkenen helder zijn en door alle teamleden worden toegepast. Een heldere, consistent toegepaste taakverdeling is onderdeel van de borging.

Toelichting op de profilering: Veel van de ondersteuning is in procedures en afspraken geregeld en vastgelegd. Voor wat betreft het eigenaarschap lopen beleid en werkelijkheid nog niet altijd gelijk. Als verdere ontwikkeling op dit domein wenselijk is: Komen tot een overeenstemming tussen beleid en praktijk. Als het gewenste beleid in de praktijk niet realiseerbaar is vraagt dit om aanpassing.

5. Over de intensiteit en omvang van de samenwerking.
Gekeken wordt naar de mate waarin de begeleiding van de leerling binnen het onderwijs wordt afgestemd met die van de verschillende partners buiten het onderwijs.

Toelichting op de profilering: Er wordt op een constructieve en functionele manier samengewerkt met de partners waar de school behoefte aan heeft gezien de uitdagingen waar men voor staat.

Meer informatie over ons samenwerkingsverband vindt u op de website van Plein013

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven