Nederlands Hervormde Basisschool De Zaaier

Broekhuizenstraat 10 3784 WT Terschuur

Schoolfoto van Nederlands Hervormde Basisschool De Zaaier

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Na een specifiek verbeterplan voor groep 8 en een verbeterplan voor de hele school zitten de resultaten in de lift. Zowel op de eindtoets als op de tussenresultaten is beter gescoord. De uitslag van groep 8 is zelfs boven de verwachting, gezien de mogelijkheden van de groep. Reden voor de inspectie om in november 2015 het basisarrangement weer toe te kennen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari en juni nemen we de CITO 3.0 af. Dit wordt in 2023 vervangen door Leerling in Beeld. 
Deze gegevens worden geanalyseerd, besproken met de IB-er. De reflectie vindt plaats a.d.h.v. deze gegevens incl. het onderwijs in de groep. 
In de nieuwe groepsplannen voor het volgende half jaar voegen we de kinderen weer in de juiste niveaugroep toe. 
Bij rekenen werken we a.d.h.v. de leerdoelen en kan het per les verschillen welke leerling extra ondersteuning nodig heeft. 

Ondersteuning vindt plaats in de klas, in  niveaugroepen. Ook zijn er kinderen die individuele ondersteuning krijgen door leerkracht / OA-er. 
Leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn, krijgen elke week gelegenheid onder begeleiding verdiepings- en verrijkingswerk te doen en doen dit ook zelfstandig in de klas. Dit geldt vanaf groep 1. 
Ook is het mogelijk dat leerlingen een tweede leerweg volgen voor een vak waarbij we een grote achterstand zien. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We willen ervoor zorgen, dat onze leerlingen soepel instromen in het voortgezet onderwijs dat bij ze past. Voor ons betekent dit dat wij inzicht willen krijgen in waar onze leerlingen na groep 8 terechtkomen en wat zij (extra) nodig hebben om in het voortgezet onderwijs te slagen. Wij hechten daarom veel waarde aan een geregeld contact met de scholen waar onze leerlingen naar toe gaan.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Betrokkenheid en welbevinden zijn de pijlers van onze sociale opbrengsten.

Betrokkenheid blijkt uit een hoge mate van eigenaarschap van de leerling voor de schooltaken, uit de manier waarop een kind openstaat voor de leerkracht en medeleerlingen.

Als er belangrijke besluiten rondom het kind genomen moeten worden, letten we bewust op het welbevinden. Aan het welbevinden van de leerling kunnen we aflezen of (en in welke mate) er in onderliggende sociale competenties aandachtspunten liggen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Geloofwaardig
  • Betrokken
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven