De Oude Vaart

Tamarindestraat 4 4537 XH Terneuzen

  • Schoolfoto van De Oude Vaart
  • Schoolfoto van De Oude Vaart
  • Schoolfoto van De Oude Vaart

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school heeft gekozen om in groep 8 de Doorstroomtoets van Leerling in Beeld te gebruiken.  De toets bestaat uit meerkeuzevragen op het gebied van taal, rekenen-wiskunde, studievaardigheden en wereldoriëntatie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van iedere leerling wordt nauwkeurig gevolgd door observaties en het afnemen van toetsen; het zogenaamd leerlingvolgsysteem. Hierdoor hebben de leerkrachten zicht op:

  • de vorderingen van elke leerling;
  • de gemiddelde resultaten van de groep in vergelijking met landelijke resultaten;
  • de gemiddelde school resultaten om kwaliteitsbewaking te borgen.

Leerkrachten en de intern begeleider analyseren de resultaten van de toetsen om te bepalen welke instructie, leerstof en begeleiding de leerlingen nodig hebben. De resultaten uit de analyse worden besproken tijdens de leerling- en groep-besprekingen. Daarnaast worden de analyses gebruikt om het onderwijsaanbod te evalueren; welke acties hebben effect, waar liggen sterke punten van ons onderwijs en welke aspecten vragen verbetering.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep zeven krijgen de ouders tijdens het oudercontact een voorlopig schooladvies. Dit advies is gebaseerd op de ontwikkeling die de leerling vanaf groep 1 heeft doorgemaakt met bijbehorende observaties en toetsen.

In maart worden de efinitieve schooladviezen voor de leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan geformuleerd. De advisering verloopt via een zorgvuldig proces waarbij de groepsleerkrachten van 8 en de intern begeleider betrokken zijn. Bij iedere leerling wordt een zorgvuldige afweging gemaakt en een advies geformuleerd op basis van resultaten, werkhouding en motivatie

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis voor ons onderwijs.

Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap: wij leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • betrokkenheid en welbevinden
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In schooljaar 2018-2019 heeft een themaonderzoek "extra ondersteuning" plaatsgevonden. Hiervan is geen rapportage gemaakt. Dit bezoek telt wel mee als 4- jarig inspectiebezoek. 

De onderwijsinspectie heeft in 2023 onze scholengroep Elevantio bezocht in verband met het toezicht op het bestuurlijk kader. Alle scholen scoorden hier voldoende.

In schooljaar 2022-2023 heeft er een audit plaatsgevonden op onze school. We scoorden hierop voldoende.


Terug naar boven