OBS De Twilling

Ieleane 8 9051 LP Stiens

Schoolfoto van OBS De Twilling

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De inspectie beoordeelt of de resultaten voldoende zijn. De inspectie vergelijkt de leerresultaten met scholen met een vergelijkbare schoolweging. Dit doet de onderwijsinspectie om scholen zo eerlijk mogelijk te beoordelen. Bij de beoordeling van leerresultaten gebruikt de inspectie een signaleringswaarde als ondergrens en een landelijk gemiddelde als streefniveau voor een school. De signaleringswaarde is het minimumniveau voor de leerresultaten van een school. 

We kijken hiervoor naar de referentieniveaus op de onderdelen van de eindtoets: taalverzorging, lezen en rekenen. De referentieniveaus schrijven voor wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Het referentiekader bestaat uit fundamentele- en streefniveaus. Het fundamentele niveau (F-niveau) is de basis die zo veel mogelijk leerlingen moeten beheersen. Het streefniveau (2F/1S) is voor leerlingen die uitstromen naar VMBO TL en hoger. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Groep 1-2

 In groep 1-2 volgt de leerkracht de taalontwikkeling en woordenschat, de rekenontwikkeling en de motorische ontwikkeling aan de hand van observaties. De observaties zijn verwerkt in het leerlingvolgsysteem Onderbouwd. De leerkracht kan in Onderbouwd zien hoever de leerling is in zijn ontwikkeling. De leerkracht biedt de leerling ondersteuning of uitdaging om de volgende ontwikkelingsstap te kunnen maken.

Groep 3-8

In groep 3 t/m 8 meten we de tussenresultaten taal (technisch en begrijpend lezen, spelling) en rekenen en wiskunde tweemaal per jaar met leerlingvolgsysteem van Cito. Daarnaast volgen we de ontwikkeling van het technisch en begrijpend lezen, spelling, taal, rekenen en wiskunde met behulp van het dashboard van Snappet en de methodegebonden toetsen.  Het schooljaar bestaat uit 4 cycli van 8-10 weken. De leerkrachten bieden in een periode van ongeveer 10 weken leerdoelen aan volgens de richtlijnen van de methoden. Na een periode van 10 weken is er een groepsbespreking tussen de leerkracht(en) en interne begeleider. De interne begeleider en groepsleerkrachten bespreken de resultaten die de groep heeft behaald. De leerkracht bekijkt samen met de interne begeleider wat de groep nodig heeft voor de voortgang van de ontwikkeling. Leerlingen krijgen op basis van hun behoeften passende ondersteuning van de leerkracht om de leerdoelen te behalen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vervolgsucces

Onze leerlingen krijgen op basis van de ontwikkeling op de basisschool in groep 8 een schooladvies. We gaan ervan uit dat minimaal 75% van onze leerlingen in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs nog op hetzelfde niveau zit wat in groep 8 als schooladvies gegeven is. Meer dan 75% van onze leerlingen zit nog op hetzelfde niveau. Dit betekent dat de kwaliteit van de schooladviezen goed is; weinig leerlingen hebben een te hoog of te laag advies gekregen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In ons dagelijks onderwijs betekent het dat uw kind de verbinding aan gaat met kinderen, ouders, leerkrachten, andere ondersteuners en buren. Mensen die verbonden zijn, verrijken elkaar. Samen ontdekken we steeds meer onze eigen(w)aardigheden. We leren van en met elkaar.

We helpen en begeleiden uw kind om de verbinding met zijn omgeving aan te gaan en zijn plaats hierin te nemen. Uw kind leert zijn omgeving kennen, verkennen, begrijpen en waarderen. Uw kind leert zichzelf steeds beter kennen en ontwikkelt zijn sociale vaardigheden. Daar staan wij voor. De methode die we hiervoor gebruiken is KiVa. KiVa zet in op positieve groepsvorming, stimuleert de sociale vaardigheden,bouwt aan de sociaal emotionele ontwikkeling en vergroot de weerbaarheid van kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Altijd Nabij
  • Altijd Eigen
  • Altijd Groeiend

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven