Openbare Basisschool De Badde

Ceresstraat 44 9502 EB Stadskanaal

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Badde

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen hebben conform de verwachtingen gepresteerd.

De opbrengsten 1F taal & rekenen van de leerlingen op obs De Badde liggen boven de signaleringswaarde en zijn daarmee voldoende.

De opbrengsten 2F/1S taal & rekenen van de leerlingen op obs De Badde liggen onder de signaleringswaarde en zijn daarmee onvoldoende.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij het streven naar succesvol zijn op school en het bieden van onderwijs aan elke leerling, waarbij we het maximale uit ieder kind willen halen, werken wij opbrengstgericht: 

- we stellen hoge doelen (werken doelgericht)

- werken hieraan planmatig, resultaatgericht en volgen de leerlingen systematisch in hun vorderingen

- We analyseren onze toets gegevens (methodetoetsen en methode onafhankelijke toetsen) systematisch en gebruiken de gegevens voor het plannen van het vervolgonderwijs

- de leerkrachten geven een effectieve instructie, stemmen hun onderwijsdoelen, inhouden en didactiek af op de verschillen tussen de leerlingen en reflecteren daarnaast dagelijks op het effect van hun lessen.

Om alle leerlingen het onderwijs en de ondersteuning te geven die zij nodig hebben, hanteren wij de volgende uitgangspunten: ·

- planmatig en systematisch volgen, analyseren en evalueren van de resultaten van onze leerlingen en de voortgang in ontwikkeling met behulp van: methode onafhankelijke toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem, methode onafhankelijke Eindtoets basisonderwijs, methode gebonden toetsen, analyse van het dagelijks gemaakte werk, observaties

- het omzetten van analyses in interventies

- gestructureerde en planmatige extra ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, op basis van signalering, diagnose, handelingsplannen /OPP’s, evaluaties, waarbij we handelingsgericht werken en gebruik maken van de handelingsgerichte diagnostiek

- ouders betrekken bij het planmatig uitvoeren van het onderwijs en de ondersteuning aan hun kind(eren)

- adequate procedures voor instroom, doorstroom en uitstroom van leerlingen

- centrale opslag van leerling gegevens in een dossier (papier en digitaal)

Obs De Badde maakt twee keer per jaar een opbrengstrapportage van de midden- en eind tussenopbrengsten. Voor het waarderen van de eindopbrengsten vergelijkt de school zichzelf met, indien aanwezig, de inspectienormen en bij het ontbreken hiervan met de door het bestuur vastgestelde normen (gemiddelde van hoogste en laagste C VS, vermeerderd met 2.5%). De school heeft daarnaast eigen streefnormen vastgesteld. De school analyseert haar opbrengsten op basis van de vaardigheidsscores. Vanaf het schooljaar2011-2012 zijn er genormeerde standaardscores voor de Cito Eindtoets. Deze zijn gerelateerd aan het percentage gewicht-leerlingen van de school, voor OBS de Badde geldt een percentage van 40% in leerlingen met een gewicht. In de opbrengstenrapportage worden de opbrengsten per schooljaar besproken:- Eindopbrengsten t.o.v. de inspectienormen- Trendanalyse- Analyse eindopbrengsten per vakgebied (Begrijpend lezen, Technisch lezen, Rekenen en wiskunde, Spelling, Woordenschat, Begrijpend luisteren, Rekenen voor kleuters, Taal voor kleuters). Er is voor deze analysegebruik gemaakt van een tabel met doelen en resultaten, de dwarsdoorsnede, het volgmodelleerlingen en het volgmodel leerjaren. De analyse wordt gevolgd door conclusies en aanbevelingen, waarbij de opmerking moet worden geplaatst dat de aanbevelingen die zullen worden uitgevoerd concreet worden uitgewerkt in de actieplannen behorende bij het schooljaarplan. 

Kanttekening bij de trendanalyses: de afgelopen jaren hebben wij een sterke toename van gewichten leerlingen waardoor de schoolnorm onder druk komt te staan. Obs de Badde is een kleine school, geen enkele groep heeft 10 of meer leerlingen daardoor geven de grafieken soms een negatief beeld wanneer er één leerling is die laag scoort op de toetsen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven