PC Basissch de Hoeksteen

Gangesstraat 13 3207 AC Spijkenisse

  • Schoolfoto van PC Basissch de Hoeksteen
  • Schoolfoto van PC Basissch de Hoeksteen
  • Schoolfoto van PC Basissch de Hoeksteen
  • Schoolfoto van PC Basissch de Hoeksteen
  • Schoolfoto van PC Basissch de Hoeksteen

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De school is aangesloten bij de VPR pool. Wanneer een collega langer dan twee weken afwezig is, wordt er vervanging toegewezen vanuit deze pool. Verlof korter dan twee weken wordt intern opgelost. Mogelijk werkt een part-time leerkracht extra of wordt er tijdelijk in de unit anders gewerkt. In plaats van bijvoorbeeld met drie leerkrachten op de unit wordt er met twee leerkrachten gewerkt.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs is ingericht op het omgaan met verschillen tussen leerlingen. We willen elk kind zodanig begeleiden en stimuleren dat hij/zij het beste uit zichzelf haalt. Binnen onze structuur leren kinderen zelfstandig te werken, samen te werken, zelf keuzes te maken en zelf oplossingen te bedenken. Het niveau van leerlingen is bepalend voor de didaktische aanpak van de leerkracht: kinderen die meer uitleg nodig hebben, krijgen dit, zowel binnen als buiten de groep. Kinderen die meer aankunnen, krijgen minder uitleg en evt. uitdagender lesstof. Kinderen die (nog) meer nodig hebben dan het reguliere aanbod gaan een dagdeel naar het Denklab. Uiteraard stimuleren we kinderen hun talenten te ontwikkelen tijdens de lessen, projecten en bij bijzondere gelegenheden.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder 'lezen' bij groep 3 valt ook taal/spelling/schrijven.
Onder 'lezen' bij groep 4 t/m 8 valt zowel technisch als begrijpend lezen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wat is passend onderwijs?
Wellicht heeft u weleens van de term ‘passend onderwijs’ gehoord. Passend onderwijs betekent dat alle leerlingen onderwijs volgen dat bij hen past. Ook als zij meer ondersteuning nodig hebben. Voorbeelden van deze ondersteuning zijn extra hulp bij leerproblemen zoals dyslexie, een programma voor leerlingen met gedragsproblemen of het ondersteunen bij het aanleren van sociale vaardigheden. Er zijn natuurlijk ook andere vormen van ondersteuning.   

Niet elke school kan deze extra ondersteuning zelf organiseren. De scholen in de regio Voorne-Putten Rozenburg werken daarom samen, zodat er altijd een school in de buurt is waar deze ondersteuning wel aangeboden wordt. We noemen dit een samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband in Voorne-Putten Rozenburg heet “Onderwijscollectief”.     

Wat is basisondersteuning en extra ondersteuning?  

De scholen hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning elke school in ieder geval aanbiedt. Dit noemen we de basisondersteuning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afspraken over hoe de zorg voor leerlingen op school wordt georganiseerd, hoe er rekening worden gehouden met verschillen in leren en het tempo waarin leerlingen ontwikkelen. Daarnaast hebben alle scholen bepaald welke extra ondersteuning zij zelf kunnen organiseren voor leerlingen. Dit noemen we extra ondersteuning.   

Wat elke school aanbiedt, schrijven zij op in het Schoolondersteuningsprofiel (het SOP).  

Wat is de rol van het samenwerkingsverband?  

Soms is er voor een leerling meer nodig. Een school heeft namelijk niet altijd zelf de expertise in huis om alle leerlingen goed te kunnen ondersteunen. De professionals van Onderwijscollectief kunnen dan gevraagd worden mee te denken en te adviseren over wat voor deze leerling de beste aanpak is. Scholen mogen dit alleen doen als zij hiervoor toestemming hebben van de ouders/verzorgers. Hiervoor is het nodig dat er een goede hulpvraag wordt gesteld, we noemen dit de ondersteuningsvraag.   

De ondersteuningsvraag van de leerling staat centraal in de aangeboden ondersteuning. Onderwijscollectief biedt diverse vormen van ondersteuning aan scholen en leerlingen. Er is vanuit het Onderwijscollectief aan elke school een schoolbegeleider verbonden. Dit is een orthopedagoog die kan komen observeren en advies geeft. Begeleiders Passend Onderwijs kunnen leerkrachten en leerlingen ondersteunen op diverse gebieden. Zo zijn er jonge kind experts en experts op het gebied van gedrag en van leer- en ontwikkelproblemen.  

Naast de ondersteuning aan scholen en leerlingen, zet Onderwijscollectief zich ook in voor een dekkend netwerk aan onderwijsvoorzieningen voor het gehele gebied Voorne-Putten Rozenburg. Daarmee wordt bedoeld dat er voor alle leerlingen een passende onderwijsplek is. De reguliere scholen werken daarvoor samen met de scholen voor gespecialiseerd onderwijs. We willen hiermee het aantal leerlingen verminderen dat nu niet naar school kan of gaat.   

Als het voor een leerling nodig is om naar het gespecialiseerd onderwijs te gaan, is hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Dit is het toegangsbewijs voor het gespecialiseerd onderwijs. Deze TLV vraagt een school, altijd in overleg met ouders/verzorgers, aan bij Onderwijscollectief. De specialisten van Onderwijscollectief onderzoeken of het gespecialiseerd onderwijs de juiste plek is en geven de TLV af.  

Contactgegevens samenwerkingsverband  

Wilt u meer informatie over passend onderwijs of heeft u specifieke vragen? Op de website www.onderwijscollectiefvpr.nl kunt u terecht voor actuele informatie, het ondersteuningsplan en contactgegevens. Neem gerust contact op. 

   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende periode gaan we binnen de basisondersteuning aandacht geven aan:

  • We willen ons ontwikkelen als lerende organisatie. Een van de pijlers is het maken van de omslag van het machinedenken naar de klas en de school als een levend systeem. Samen leren, samen lessen voorbereiden en collegiale consultatie worden vaste onderdelen binnen het schooljaar.
  • Rekenen: door lesbezoeken willen we beter zicht krijgen op de didactische vaardigheden van de leerkrachten en deze waar nodig versterken.
  • Werkhouding kinderen: door systematisch met de kinderen te reflecteren op werkhouding en hieraan doelen te verbinden willen we de werkhouding van de kinderen verbeteren, vooral als het gaat om doorzetten, leren leren, nauwkeurigheid.
  • Onder begeleiding van deskundigen ontwikkelen we als school een pedagogisch concept waarin elk kind gezien en gehoord wordt en we uitgaan van verschillen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven