Basisschool De Sonnewijzer

Ruysdaelstraat 6 5691 EA Son en Breugel

  • Schoolfoto van Basisschool De Sonnewijzer
  • vlnr: René, Daniëlle, Mark, Nathanja, Erik, Caroline, Elke
Stef, Valentijn, Kersten, Jeroen, Erica, Jolanda, Monique, Esther v E
Kitty, Anne
  • Schoolfoto van Basisschool De Sonnewijzer

Het team

Toelichting van de school

Directie

Elke Bartels-Abbink is de directeur van de school.

Intern begeleider

Caroline Kersten in de intern begeleider (IB-er) van de school, zij coördineert de leerlingenzorg. 

Bouwleiders

Ada Boersma is de bouwcoördinator van de onderbouw (groep 1 t/m 4). AnneMarie Haket is de bouwcoördinator van de bovenbouw (groep 5 t/m 8). Zij coördineren allerlei zaken die spelen in de bouw waar zij werkzaam zijn.

Jonge kind specialist

Nathanja van Eijk is jonge kind specialist, zij zorgt voor de warme overdracht tussen de voorschoolse opvang en school. Ook heeft zij verschillende coördinerende taken bij de groepen 1-2.

Conciërge

Cees Verschure is op maandag, dinsdag en woensdag werkzaam als conciërge en facilitair beheerder. Op dinsdagmiddag en donderdag is Bram Thijs conciërge. 

Administratie

Erica Engelen werkt drie ochtenden in de week als administratieve kracht.

ICT-er

Mark van Oorschot is een dag in de week gefaciliteerd voor ICT werkzaamheden.

Eventmanager

Stef van Genuchten verzorgt samen met Oudercommissie alle festiviteiten op school.

Coördinator versnelde ontwikkeling

Esther van Eeten werkt met kinderen voor wie verrijking gewenst is, aan uitdagende taken middels de kieskast. 

Zorgleerkracht 

Jeroen Slomp en Nathanaja van Eijk werken met individuele kinderen en met groepjes kinderen indien extra begeleiding gewenst is. Zij werken nauw samen met de ib-er die het aanbod coördineert. 

Gym

René Kersten is gymdocent voor groep 1 t/m 4. Ernst Huijser is gymdocent voor groep 5 t/m 8. Zij verzorgen voor de groepen 3 t/m 8 één gymles per week van 60 minuten, in sporthal De Landing. Daarnaast hebben deze groepen nog 30 minuten bewegingsonderwijs op eigen terrein. De groepen 1-2 hebben twee keer per week gym in de speelzaal, een van deze lessen wordt door de gymdocent verzorgd en een les door de groepsleerkracht. 

Wetenschap en Techniek

Alle klassen hebben gedurende het schooljaar tien keer les in wetenschap en techniek door de eigen leerkracht met ondersteuning van een vakdocent van MadScience. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof of ziekte van personeel wordt de vervanging bij voorkeur intern opgelost, bijvoorbeeld doordat een teamlid die op deze dag een andere schooltaak heeft tóch voor de klas kan, of doordat een parttimer een extra dag komt werken. Bij een interne oplossing worden ouders niet door school geïnformeerd.

Als er intern geen mogelijkheden zijn, wordt er vervanging aangevraagd bij de vervangerspool van het bestuur. Gebruik maken van een externe dienst die workshops aanbiedt, is voor incidentiele vervanging ook een optie. Als er iemand voor de klas staat, die niet aan school is verbonden, worden ouders daarover geïnformeerd via het ouderportaal. Het streven is om dat voor aanvang van de schooldag te doen, soms is dat niet mogelijk, omdat de vervanging laat geregeld is.

Als er op geen enkele manier vervanging mogelijk is, blijven de kinderen thuis met al dan niet online les. Ouders zullen hierover geïnformeerd worden via het ouderportaal. We hopen op uw begrip. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de missie en visie zijn de twee slogans van de school te lezen: 'samen bouwen aan jezelf!' en 'leren voor het leven!'. Hier leest u hoe we dat vormgeven. 

Samen bouwen aan jezelf!

Kinderen moeten lekker in hun vel zitten om tot leren te komen. Daar hebben zij zichzelf bij nodig en hun klasgenoten. De leerkrachten begeleiden kinderen in dit proces. De Sonnewijzer is een Rots en Water school, Rots en Water een methodiek voor sociale vaardigheden en fungeert als anti-pestprogramma. In hoofdstuk 5.4 leest u hier meer over en op de website van Rots en Water www.rotsenwater.nl 

Leren voor leven!

Een kind komt naar school, om wat te leren, in de breedste zin van het woord. Goed kunnen lezen en rekenen zijn belangrijk voor een goede overstap naar het voortgezet onderwijs en om je later staande te houden in een samenleving waarbij lezen en rekenen een belangrijke plek innemen. Lees-/ en rekenonderwijs wordt in de ochtenden op vrij traditionele manier verzorgt, waarbij (elementen van) EDI (Effectieve Directe Instructie) worden gebruikt bij het aanbieden van nieuwe lesstof. Het lesdoel wordt benoemd, de leerkracht doet het voor (ik-fase), de kinderen doen het samen (wij-fase), de kinderen doen het samen (jullie-fase). Na een controle van begrip, bepaalt de leerkracht welke kinderen zelfstandig aan de slag mogen (jij-fase) en welke kinderen het nogmaals samen met de leerkracht doen. Zo zorgen we ervoor dat kinderen zelfstandig kunnen werken waar mogelijk en kinderen extra begeleiding krijgen waar nodig.

Het lerende leven gaat veel verder dan lezen en rekenen. In de middagen krijgen de kinderen projectonderwijs, met de Leskracht methodiek (www.leskracht.nl). De kinderen krijgen basiskennis aangereikt over aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en burgerschap. Daarna gaan zij aan de hand van hun onderzoeksvraag de verdieping in. Ze werken toe naar een presentatie, in welke vorm dan ook. In de afsluitende fase reflecteren de kinderen op hun leerproces. 

Zowel tijdens het lees-/ en rekenonderwijs, als tijdens het projectonderwijs worde coöperatieve werkvormen ingezet. Daarbij hebben alle kinderen een gelijke deelname, waardoor álle kinderen betrokken zijn bij de les.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alle groepen gaan 25 uur en 15 minuten per week naar school.

Lezen: technisch lezen en begrijpend lezen.

Taal: taalverzorging, spelling, werkwoordspelling, spreken en luisteren.

Rekenen: rekenlessen en verwerkingstijd tijdens de weektaak.

Wereld oriëntatie/ Projectonderwijs; aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, burgerschap, digitale geletterdheid worden geïntegreerd aangeboden in projecten van Leskracht. Gedurende een schooljaar zijn er 5 projecten van 6 tot 8 weken. 

Kunstzinnige en creatieve vorming: handvaardigheid, tekenen, dans, drama en 'Kids on stage'. Deze vakken worden geïntegreerd in de projecten. 

Bewegingsonderwijs: bestaat uit 60 minuten gym door een vakdocent in een sporthal en 30 minuten bewegingsonderwijs door de eigen leerkracht op eigen terrein. 

Sociaal emotionele ontwikkeling: Rots en Water en lessen gedurende het gehele schooljaar en tijdens 'de gouden weken' zijn er nog lessen ten behoeve van de groepsdynamica.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De intern begeleider (IB-er) Caroline Kersten coördineert de leerlingenzorg. Zij zorgt er samen met de leerkrachten voor dat het onderwijs wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van het kind. In eerste instantie door goede basisondersteuning te verzorgen voor álle kinderen, indien nodig door aanpassingen in de klas door de leerkracht. Als er meer begeleiding nodig is, kan er buiten de klas ondersteuning worden geboden. 

Indien er ondersteuning gewenst is die school niet in huis heeft, wordt er in overleg met ouders, samenwerking gezocht externe partners. Daarbij kan gedacht worden aan fysiotherapie, logopedie, speltherapie of een psycholoog. Deze ondersteuning vindt na schooltijd plaats. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft geen specifieke ambities als het gaat over de extra ondersteuning aan kinderen met een specifieke behoefte. De Sonnewijzer is trots op de huidige zorgstructuur en zal deze voortzetten zoals nu is vormgegeven. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het lijntje tussen de pedagogisch professionals van Korein Ruysdaelstraat en de leerkrachten Sonnewijzer is kort. Doordat zij samen in één gebouw zitten, is overleg makkelijk en is het eenvoudig met elkaar mee te kijken.

Om te zorgen voor een goede doorstroom van de peuters naar de kleuters, heeft school een jonge kind specialist, dat in Nathanja van Eijk. Voor alle peuters die kleuter worden, vindt er er een warme overdracht plaats zodat school de juiste informatie heeft om haar onderwijs af te stemmen op de behoeften van het kind. Die warme overdracht vindt ook plaats met andere vroegschoolse opvang locaties. 

Korein Ruysdaelstraat en school, vormen samen Brede school De Sonnewijzer. De samenwerking bestaat onder anderen uit:

  • warme overdracht van peutergroep naar kleutergroep
  • overleg tussen BSO en school
  • bezoekmomenten tijdens tussen peuters en kleuters tijdens project activiteiten
  • maatjes: alle onderbouw leerkrachten zijn aan een of meerdere pm-ers van de peutergroepen gekoppeld. Deze maatjes praten elkaar bij en gaan in elkaars groep op bezoek. 
  • twee keer per jaar is er een peuter-/ kleuteroverleg, waarbij school en opvang elkaar bijpraten over de ontwikkelingen in hun aanbod. 

Terug naar boven