Openbare Basisschool aan de Meule

Kromstraat 31 6133 AA Sittard

  • Ons gerenoveerde schoolgebouw bestaat uit een groot schoolplein, 10 leslokalen, 1 computerruimte, 1 speelzaal, een BSO-ruimte en veel gang.
  • Kinderen bepalen zelf wat ze aan elkaar en aan ouders laten zien. Een podium om talent te delen.
  • Lezen kenmerkt de school. De Leestraat met tutoren en leesmaatjes is daravan een mooi voorbeeld. Ook de Kinderboekenweek staat centraal.
  • Kiezen voor een project of workshop op basis van interesse of talent. Doen waar je blij van wordt zorgt voor werkplezier.
  • We gaan mee in de ontwikkeling van een passend en innovatief onderwijsaanbod.
Bij de Tovertafel komen heel veel onderwijsaspecten mooi samen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De groep 8 telde in schooljaar 2019-2020 30 leerlingen. De meeste leerlingen hebben de IEP eindtoets naar verwachting gemaakt. Eén leerling scoorde lager dan verwacht en vier leerlingen hoger dan verwacht. Bij twee leerlingen hebben we het advies naar boven bijgesteld. 

In schooljaar 2020-2021 is er geen officiële eindtoest geweest. Er is kansrijk geadviseerd waarbij alle kinderen een passend advies hebben gekregen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zie hiervoor hoofdstuk 4.1 van het schoolplan https://www.aandemeule.nl/bestanden/499755/schoolplan-2019-2023-vastgesteld.pdf 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies vindt plaats op basis van schoolresultaten/data, kindkenmerken, vaardigheden, houdingsaspecten en de thuissituatie. Plaatsing wordt besproken met de betreffende leerling, de ouders en wanneer nodig de VO-school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een veilig en fijn schoolklimaat vormt de basis voor een positieve ontwikkeling van de leerlingen. Door stil te staan bij de verschillende fases van groepsvorming en een daarbij behorend aanbod (o.a. inzet van team & klassenbouwers) streven wij naar sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen in en om de school. Welbevinden staat niet voor niets in de basis van onze visie. Samen vastgestelde gedragsregels en kaders (schoolbreed en groepsspecifiek), betrokkenheid van leerlingen (leerlingenraad), de mogelijkheid om ontdekkend te kunnen leren en het voorbeeldgedrag van het team zorgen samen voor een prettig en werkbaar schoolklimaat. Input vanuit de leerlingenraad, het ouderpanel en natuurlijk de persoonlijk gedeelde informatie van leerlingen en ouders (live en via classdojo) geven school handvatten om het schoolklimaat in goede banen te leiden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid en vertrouwen
  • eerlijkheid en openheid
  • plezierig samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Naar aanleiding van het inspectierapport heeft de school een aantal acties ter verbetering genomen. Zo is er een duidelijke communicatie naar alle belanghebbenden t.a.v. de resultaten (website, schoolgids en schoolplan, de maandelijkse nieuwsbrief, het bevoegd gezag en uiteraard ook naar de leerlingen (middels het gebruik van het portfolio) en hun ouders.

Twee keer per jaar worden de analyses en trends van de resultaten op groeps- en teamniveau besproken; aan de hand hiervan worden verdere acties genomen ter verbetering en wordt dat wat goed gaat geborgd.

Er is een nieuwe systematiek om de sociaal-emotionele competenties te volgen d.m.v. de afname van SCOL.

Middels het toepassen van de dag en weektaak en het verdelen van wisselende taken t.a.v. het inrichten en netjes houden van de klas is er ruime aandacht voor de verantwoordelijkheden van de kinderen. Ook een aantal tools t.a.v. het klassenmanagement door de hele school bevorderen dit (o.a. dobbelsteen zelf-standig werken en het gebruik van de time-timer).

Terug naar boven