Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen onze school verzorgen de leerkrachten alle vakgebieden. Twee uitzonderingen daarop zijn gym en muziek. Elke week verzorgen twee vakleerkrachten deze lessen, de groepsleerkracht helpt daarbij.
Regelmatig maken we binnen onze school gebruik van de inzet van externe specialisten, zij verzorgen ook lessen of onderdelen daarvan. Zo maken we bijvoorbeeld regelmatig gebruik van de inzet van de leesconsulent, een consulent die de smaaklessen verzorgt en diverse kunstenaars die ondersteunen tijdens de crea-lessen.
Binnen onze kleutergroepen werken we rondom thema's. Per jaar staat een aantal thema's centraal. Door thematisch te werken verbinden we alle vakgebieden en zorgen we voor een integrale aanpak van het totale leerproces: motorische ontwikkeling, de taalontwikkeling, oriëntatie in de ruimte, enzovoorts.
Alle onderwerpen/gebieden komen steeds gezamenlijk aan bod tijdens het werken binnen een van de thema's.
De gymlessen voor de groepen 3 t/m 8 verzorgen we elke donderdag, we werken hierbij nauw samen met de vakleerkracht en de sportclubs uit de omgeving.
De kleuters in de groepen 1 en 2 volgen dagelijks een gymles of bewegingsactiviteit in de speelzaal (of bij goed weer in de buitenlucht). Elke maandag verzorgt een vakleerkracht een thema gymles voor de kleuters.
Kinderen van 4 tot en met 12 jaar zijn van harte welkom.
Kinderen van buiten het dorp komen incidenteel naar onze school. Bij elke aanmelding verkennen we of wij het kind kunnen bieden wat het nodig heeft. Samen met ouders komen we tot de conclusie dat aanmelding binnen basisschool 't Kempke voor het kind een juiste stap is of we gaan samen met ouders op zoek naar een beter passend aanbod; een goed aansluitende school/voorziening.
Een deel van de kinderen vraagt bij binnenkomst een intensief en/of ander passend aanbod. We kijken altijd naar wat mogelijk is.
We willen zoveel mogelijk de kinderen met extra of speciale ondersteuningsbehoeften binnen de groep ondersteunen en begeleiden.
In de onderbouw starten we, als de formatieruimte dat toelaat, met kleinere groepen, zodat de leerkracht de mogelijkheid heeft om extra ondersteuning te bieden. Indien nodig wordt er in overleg met de IB-er en/of het OT externe hulp (bijvoorbeeld Ambulante Begeleiding) ingeschakeld. Samen met de ouders bespreken we de invulling van de specifieke ondersteuning.
Indien een kind grote achterstand in een of meerdere leergebieden oploopt, kan in overleg met ouders/ leerkracht/Ib besloten worden om een eigen leerlijn (leerroute 2) te gaan volgen. Die keuze kan op z'n vroegst aan het einde van groep 5 gemaakt worden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school is onderdeel van een kindcentrum. Binnen ons kindcentrum is PSW-junior een van de partners. De samenwerking in het bieden van extra zorg en ondersteuning aan de jonge kinderen krijgt steeds meer vorm. Wij maken dankbaar gebruik van alle kennis en faciliteiten die we samen hebben. Ons gezamenlijk streven is 'inclusief onderwijs' te bieden aan zoveel mogelijk kinderen. Op de werkvloer kunnen we nu, bij twijfel, samen en verantwoord proberen of instromen in de reguliere basisschool reëel is. Daarnaast kunnen we samen beoordelen wat een kind dan nog (tijdelijk) extra nodig heeft.
Onze gezamenlijke ambitie is een start in de basisschool voor elke vierjarige kansrijk te maken.
We werken in de kleutergroepen met projecten/thema's, elk project past goed bij de belevingswereld van de kinderen. Al spelend ontdekken en leren de kinderen, veelal samen en soms individueel. Taal, rekenen en motorische ontwikkeling zijn de vaste onderdelen in elk project. We werken in combinatiegroepen 1 en 2. Binnen een project maken we onderscheid tussen de verschillende niveaus en bieden daarnaast ook de kans om "moeilijke" en "makkelijke" opdrachten uit te voeren. Kortom, een kind zit niet "vast" in één niveau, we gaan altijd op zoek naar meer mogelijkheden. We stimuleren kinderen om zoveel als mogelijk te ontdekken en te leren, altijd vanuit reële verwachtingen. In de beginperiode van elk kind brengen we zorgvuldig talenten en vaardigheden in beeld (dit wordt in de loop van de schoolbaan regelmatig herhaald). Naast stimuleren van de ontwikkeling, volgen we de kinderen nadrukkelijk. We gebruiken o.a. het observatie- en volginstrument "Kijk". Altijd, dus zeker ook gedurende de eerste maanden, is nauw contact met de ouders van belang. Samen zorgen we ervoor dat de jonge kinderen goed gedijen binnen onze school en uitgedaagd worden om zoveel als mogelijk te leren en te ontwikkelen.