Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Teamsamenstelling
Het team bestaat uit een directeur, een intern begeleider, een administratief medewerker, onderwijsondersteuners (OWO-ers), leerkrachten, vakleerkracht bewegingsonderwijs, stagiaires en vrijwilligers. Samen vormen wij het team van onze basisschool.
De mentor van uw kind is de eerst verantwoordelijke en aanspreekpunt voor de gang van zaken in de groep.
De interne begeleider coördineert de zorg, helpt de groepsleerkrachten met het opstellen en uitvoeren van speciale programma’s in de eigen groep en beheert het leerlingvolgsysteem.
Het team investeert structureel in deskundigheidsbevordering. Dit is een onderdeel van onze totale schoolontwikkeling. Meer informatie over deze schoolontwikkeling is te lezen in het specifieke school(jaar)plan. Ter inzage bij de directeur en tevens te vinden op onze website.
De organisatie van onze school
Onze school is verdeeld in drie units.Unit 1: groep 1, 2 en 3
Unit 2: groep 4 en 5
Unit 3: groep 6,7 en 8Wij streven ernaar de (instructie)groepen zo klein mogelijk te houden.
De leerlingen starten de dag gezamenlijk in hun stamgroep en gaan daarna op hun eigen niveau aan het werk in de kleinere leerstofjaargroepen. Binnen een unit werken leerkrachten en onderwijsondersteuners intensief samen om de kinderen passend onderwijs te bieden. Daarnaast hebben wij de organisatie zo ingericht dat onze specialisten tijd krijgen om hun specialisme binnen de school vorm te geven.
Door deze flexibele geplande aanpak komen we beter tegemoet aan de individuele onderwijsbehoeften van de leerlingen en geeft het ons meer ruimte om gedifferentieerd te kunnen werken. Daarnaast vraagt het ook meer eigen verantwoordelijkheid (passend bij de ontwikkeling) van de individuele leerling tijdens zijn leerproces. De ambitie is om het groepsdoorbrekend werken te blijven evalueren en verbeteren, zodat de leerlingen onderwijs op maat krijgen aangeboden.
Start van de onderwijsdag
- ’s Ochtends gaat om 8.20 uur de schooldeur open; de leerlingen van groep 1-8 lopen dan naar binnen.
- Om 8.25 uur gaat de eerste zoemer. De kinderen die nog buiten zijn komen naar binnen.
- Om 8.30 uur gaat de tweede zoemer. De leerlingen zitten klaar in het lokaal.
- De leerkrachten houden zich precies aan de aangegeven les- en pauzetijden.
- Leerkrachten worden onder lestijd zo weinig mogelijk gestoord. Zo worden geen telefoontjes of dergelijke doorgeleid, alleen in noodgevallen.
Voor de groepsbezetting van schooljaar 2024-2025, zie onze website.
Voor aanmeldingen kunt u ons aanmeldingsformulier invullen, waarna wij een intake gesprek plannen.Hieronder vindt u een link voor extra uitleg over:
- regels voor aanmelding en toelating
- verantwoording verplichte onderwijstijd
- gronden voor vrijstelling van onderwijsactiviteiten
https://www.innovo.nl/regels-voor-aanmelding-en-toelating.html
https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html
INNOVO - Gronden voor vrijstelling onderwijsactiviteiten
Voor meer informatie over de onderwijstijd:
Verantwoording verplichte onderwijstijd
Gronden voor vrijstelling onderwijsactiviteiten
Basisschool St. Dionysius is een reguliere basisschool. Wij verzorgen onderwijs voor leerlingen die het reguliere proces doorlopen. Soms heeft een leerling andere onderwijsbehoeften. Wij brengen deze behoeften dan goed in kaart en bekijken wat deze vragen van het onderwijs. Vervolgens bekijken wij of onze school aan de bijzondere hulpvraag tegemoet kan komen. Wij staan open voor alle leerlingen, mits wij het vertrouwen hebben om aan de behoeften te kunnen voldoen.
Onze school wil kinderen de ondersteuning bieden die nodig is. Ons zorgsysteem is erop gericht maatwerk te bieden voor elk kind. Diverse leerkrachten hebben een master of een greencard van INNOVO op verschillende gebieden. Hun expertise wordt planmatig in collegiale consultaties en gerichte werkgroepen ingezet. Indien nodig maken we daarnaast ook gebruik van externe, specialistische expertise. Ervaring leert dat kinderen zich ongeacht hun niveau competent voelen in school. Het School Ondersteuningsprofiel (SOP) is te vinden op de website van de school (schoolinformatie/schooldocumenten/sop) en op de website van het samenwerkingsverband.
De school biedt ondersteuning aan leerlingen met leeshulpvragen (dyslexie).
De school biedt ondersteuning aan meer- en hoogbegaafde leerlingen.
School biedt ondersteuning ten aanzien van sociale veiligheid en het omgaan met verschillen in gedrag.
Sociaal-emotionele ontwikkeling: SWPBS, leefstijl, invul thermometer, kindgesprekken, kleurenmonster
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In ons ondersteuningsplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven. Naast het zorgplan beschikt onze school over een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP geeft een realistisch beeld van de onderwijsondersteuning en begeleiding die onze school in het kader van Passend Onderwijs biedt en hoe deze ondersteuning (intern georganiseerd is. De belangrijkste functie van het schoolondersteuningsprofielis dat het inzicht verschaft in de kwaliteit van de basisondersteuning van onze school.
In ons schoolplan staat eveneens uitleg over de zorg en begeleiding op onze school. Onze ambities en eigen aspecten van kwaliteit zijn hier te vinden.
Wij werken aan een kwaliteitsimpuls rondom het verder ontwikkelen van formatief handelen. Zo kunnen ontwikkelbehoeftes van de leerling snel worden opgenomen in het lesprogramma en het dagelijks handelen van de leerkracht. Meer informatie hierover kunt u lezen in ons schooljaarplan.
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma's extra aandacht gericht op hun algemene ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voor- en vroegschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal. Voor- en vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is de betrokkenheid van ouders zeer belangrijk.
Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal in het gebouw van de school.
Het VVE-plan is ingezet volgens het onderwijsachterstandenbeleid Beekdaelen 2020-2023 met de bedoeling om kinderen beter toe te rusten bij de aanvang van de schoolloopbaan. De algemene verwachting is dat leerlingen die een VVE-aanbod gevolgd hebben als groep beter presteren in de schoolse vakken aan het eind van groep 3. Dat geldt voor alle kinderen, maar voor de VVE doelgroep-kinderen in het bijzonder.