Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De jongste kinderen van de school zitten samen in groep 1-2. Vanaf groep 3 zijn de groepen niet gecombineerd.
Op school is extra onderwijsondersteunend personeel, zoals een conciërge en een administratief medewerkster.
In groep 1-2 staat het spelend leren centraal. Daarbij is aandacht voor de zintuigelijke en lichamelijke ontwikkeling, taal- en rekentijd, muziek en zingen, expressie-activiteiten, bevordering van de sociale redzaamheid, waaronder gedrag in het verkeer en bevordering van gezond gedrag.
In alle groepen gaan de kinderen per week 25,5 uur naar school.In groep 3 t/m 8 worden de volgende vakken gegeven: Nederlandse taal, rekenen en wiskunde, Engelse taal (groep 7 en 8), Blink (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek), zintuigelijke en lichamelijke oefening,expressie-activiteiten, bevordering van de sociale redzaamheid, waaronder gedrag in het verkeer, bevordering van gezond gedrag, maatschappelijke verhoudingen (waaronder staatsinrichting) en kennismaken met geestelijke stromingen en burgerschapsonderwijs.
Het burgerschapsonderwijs wordt vorm gegeven met de methode Vreedzaam. Vreedzaam is een compleet programma voor democratisch burgerschap en sociale competentie. Vreedzaam streeft er naar om kinderen te leren: ? op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan; ? op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen; ? constructief conflicten op te lossen; ? verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap; ? open te staan voor verschillen tussen mensen.
In de groepen 3 t/m 8 hebben de kinderen 2 lesuren bewegingsonderwijs. De groepen 4 en 5 hebben 1 x per 2 weken zwemles. De zwemles telt als een bewegingsmoment. In de weken dat er geen zwemles is, is er een gymles ingeroosterd.
De school gaat door op de ingeslagen weg, waarbij wij ernaar streven al onze kinderen een passend aanbod binnen de school te bieden. Indien nodig vragen we hulp van PPO Rotterdam en zetten we schoolbudgetten van het samenwerkingsverband in. Wanneer we constateren dat een leerling onvoldoende ontwikkelt of wanneer het welbevinden van de leerling, of het groepsfunctioneren in het gedrang komt, kan het voorkomen dat we op zoek gaan naar een beter passende school.
De school kent een grote groep leerlingen die bovengemiddelde resultaten behaalt. Het team wordt extra geschoold in het herkennen van (meer) begaafde kinderen en hun specifieke leerbehoefte. Naast het herkennen van deze groep is er extra aandacht voor het differentiëren, het compacten en verrijken, het klassenmanagement en het coachend begeleiden. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan zowel de kinderen die meer aan kunnen als de kinderen die de basisstof moeten beheersen of een eigen leerlijn krijgen.
Onze kinderen komen van alle kinderdagverblijven en peuterspeelzalen uit de buurt. Veel kinderen komen van Kindergarden en er is een nauwe samenwerking met Gro-up.
De intern begeleider van de onderbouw legt -met toestemming van ouders- contact met de peuterspeelzalen en de kinderdagverblijven om indien er zorg is goed te kunnen aansluiten bij de start op de basisschool.