Basisschool Vincent van Gogh

Donderbergweg 43 6044 SX Roermond

  • In verschillende groepen vindt er in samenwerking met de harmonie muziekonderwijs plaats.
  • In onze sfeervolle aula kan niet enkel rustig worden gewerkt, maar vinden ook onze vieringen binnen school plaats.
  • In onze schoolbieb is een breed scala aan boeken te vinden!
  • In onze plusklas, 't Zonnebloematelier, krijgen een aantal leerlingen uit de groepen 6 t/m wekelijks verrijkend onderwijs.
  • In al onze groepen wordt er extra aandacht aan woordenschatonderwijs gegeven om de Nederlandse taal sneller machtig te maken.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingen worden intern opgelost. Slechts in uiterste gevallen wordt een groep naar huis gestuurd. Nadat we eerst intern voor opvang hebben gezorgd, worden ouder(s)/verzorger(s) op de hoogste gesteld van het naar huis sturen van een groep. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kenmerkend voor onze leerlingen

Wij hebben een wijkfunctie en proberen de veilige haven te zijn in de roerige buurt waarin de school staat. De leerlingen nemen de problematieken van de wijk mee de school in. Denk hierbij aan onveilige thuissituatie, armoede, radicalisering, laag opgeleide ouders, NT2-problematiek, trauma, gedrag, verwaarlozing, multiprobleemgezinnen, multicultureel (andere normen en waarden, andere gebruiken). Wij werken op onze school heel lang aan de voorwaardes om uiteindelijk tot leren te kunnen komen. Het (sociale) welbevinden staat voorop. Talig zijn onze kinderen 'diesels': ze starten op een zeer laag niveau, maar stromen eind groep 8 ondanks hun sociale situatie naar leervermogen uit. Dat betekent dat we de eerste vijf jaar heel hard investeren om vanaf groep 5 de omslag te zien waarbij kinderen vanaf dat moment steeds meer (kunnen) laten zien wat ze écht in zich hebben. Wat hierin opvallend is, is dat onze leerlingen met name in groep 7 en 8 een enorme groei laten zien (ten opzichte van zichzelf én landelijk gemiddeld). 

Sterke punten in onze ondersteuning

We hebben veel goed opgeleide experts. Denk hierbij aan ib-ers/kwaliteitscoördinatoren, gedragsspecialisten, systemisch opgeleide mensen, NT2, HB, taal- en rekenspecialisten, jonge risico-specialisten, kindcoach in voor- en vroegschool, rots en water-trainer, traumatrainers. Daarnaast hebben we veel extra ondersteuners in de vorm van leraarondersteuners, onderwijsassistenten, stagiaires, studenten vanuit de lokale ROC. Leerkrachten nemen verantwoordelijkheid voor hun groep en alle kinderen daarin en coördineren samen de ondersteuning. De leerkracht doet ertoe! Wij bevorderen de kansengelijkheid door onderwijstijdverlenging (OTV) aan te bieden en verbinden de buitenwereld met de binnenwereld om leerlingen een zo breed mogelijke ontwikkeling mee te geven. We werken intensief samen met onze (zorg)partners: logopedie, cesartherapie, ergotherapie, ambulante begeleiding vanuit Mgr. Hanssenschool, samenwerking met inpandige peuterspeelzaal, samenwerking met CJG (OSK-trajecten, spreekuur op onze locatie), taalschool voor ouders, samenwerking met de lokale bibliotheek...  

Grenzen aan onze ondersteuning

Wij geven traumasensitief onderwijs, maar hebben wel grenzen. Wij zijn een school voor regulier onderwijs, geen school voor speciaal (basis)onderwijs. Onze grenzen ervaren wij met name als het gaat om een combinatie van uiteenlopende (multi)problematieken met een voor onze school groot leerlingaantal per groep. Concreet betekent dit:

  • Leerlingen dienen bij de start bij ons op school zindelijk te zijn;
  • Een IQ op of onder 75 kunnen wij niet bedienen. Er wordt dan samen met ouders/verzorgers gezocht naar een meer passende onderwijsplek;
  • Een groepgrootte van maximaal 20 kinderen is wenselijk. Hierboven bepaalt de combinatie van onderwijsbehoeften van de huidige kinderen of we nog nieuwe kinderen toe kunnen laten;
  • Het percentage nieuwkomers in een groep is maximaal 20%. Hierboven bepaalt de combinatie van onderwijsbehoeften van de huidige kinderen of we nog nieuwe kinderen toe kunnen laten;
  • In groep 1 t/m 4 hanteren we een maximum van 2 externaliserende gedragsproblemen per groep waarbij we actief bezig zijn met de diagnostiek om achter de oorzaak van het probleem te komen. In de groepen 5 t/m 8 hanteren we een maximum van 1 externaliserend gedragsprobleem per groep, er vanuit gaande dat de diagnostiek rond is;
  • Voor cluster 1 en 2 leerlingen bepaalt de totale zorgzwaarte van de groep of en hoeveel van deze leerlingen we toe kunnen laten: Blinde/slechtziende leerlingen: wij beschikken niet over specifieke kennis op dit gebied. Kinderen zouden bij ons terecht kunnen, mits goede samenwerking met ambulante begeleiding; Dove/slechthorende leerlingen: het gebruik van SOLO-apparatuur is mogelijk, maar wij beschikken niet over specifieke kennis op dit gebied. Goede samenwerking met ambulante begeleiding is noodzakelijk;
  • Op het moment dat een kind meer pedagogische behoeften heeft (denk aan psychische problemen, persoonlijkheidsstoornissen, etc.) dan wij met traumasensitief lesgeven kunnen bedienen, is onze grens overschreden;
  • Ons personeel is geen medisch personeel. Op het moment dat een kind medische verzorging nodig heeft, zal een externe (ouders, verzorgers en/of medisch personeel) dit op school moeten verzorgen. Dit dient preventief ingeregeld te worden en bij acute situaties dienen deze externen altijd direct bereikbaar te zijn, zodat we de verantwoordelijkheid over de gezondheid van het kind terug kunnen geven aan de ouder(s)/verzorger(s);
  • Leerlingen met een lichamelijke beperking/langdurig ziek (voorheen cluster 3): het kind moet in staat zijn het reguliere onderwijs bij ons op school cognitief te volgen. Qua verzorging van deze leerling hanteren we dezelfde uitgangspunten als vermeld bij ad 8. Het onderwijsprogramma wordt in nauwe samenwerking met ouder(s)/verzorger(s) afgestemd binnen de mogelijkheden van onze school;
  • Bij jonge risico leerlingen waar diagnostiek nog niet heeft plaatsgevonden, ligt de verantwoordelijkheid bij het initiëren van diagnostiek bij de voorschoolse organisatie. In samenspraak wordt bekeken wat beter is voor deze leerling. Denk hierbij aan verlengde peuterperiode, kortere lesdagen, etc.

Ondanks specifieke behoeften van het individuele kind is het voor ons noodzakelijk dat het kind onderdeel is en blijft van de groep. Zodra de specifieke behoeften van dien aard zijn dat er meer dan 50% buiten de klas verzorgd en gewerkt wordt, is het niet realistisch dat het kind bij ons op school op de juiste plek zit. Door de complexiteit van de problemen duurt het vaak lang voordat we écht scherp hebben wat de oorzaak van een probleem is. Denk hierbij aan trauma, NT2, IQ... Wat is de kip en wat is het ei? Vaak komen we uit bij de oorzaak van het probleem door het uitsluitingsprincipe. Dit kost bijna altijd kostbare tijd...     

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zijn een brede zorgschool met veel expertise op het gebied van taal (NT2). Wij hebben een hoge schoolweging (38,94). Binnen onze grenzen geven wij passend onderwijs goed vorm, waarbij leerkrachten samenwerken met ondersteuners. Onze grenzen ervaren wij met name als het gaat om een combinatie van externaliserend gedrag, leerlingen die de Nederlandse taal nog onvoldoende begrijpen en een voor onze school groot leerlingaantal per groep. De zorgzwaarte binnen de groepen van onze school wordt vooral bepaald door een optelsom van uiteenlopende problemen (armoede, trauma, schuldsanering, vechtscheiding, huiselijk geweld, verwaarlozing, taalproblematiek, huisvesting, ouders met psychische problemen, oorlogsproblematiek, radicalisering, eenoudergezinnen, laaggeletterdheid van ouders, moeders die pas kort in Nederland zijn, moeders die de Nederlandse taal niet spreken, laag opleidingsniveau van de ouders, zeer diverse sociaal-emotionele problematieken, cultuurkloof, wijkproblematiek, kortom algehele kansenongelijkheid) van de individuen in de betreffende groep.  Een groot leerlingaantal per groep kan plotseling ontstaan, omdat wij aangewezen worden als school om asielzoekers, vluchtelingen en/of statushouders op te vangen. Wij proberen de kansengelijkheid te bevorderen door onderwijstijdverlenging (OTV) aan te bieden en verbinden de buitenwereld met de binnenwereld om de leerlingen een zo breed mogelijke ontwikkeling mee te geven. We werken intensief samen met onze ouders en (zorg)partners: logopedie, cesartherapie, ergotherapie, ambulante begeleiding vanuit Mgr. Hanssenschool, samenwerking met CJG (OSK-trajecten, spreekuur op onze locatie), taalschool voor ouders, samenwerking met de lokale bibliotheek... Het moge duidelijk zijn dat wij de zorg alleen kunnen bieden met veel extra handen en zeer capabel en betrokken personeel/experts (gedragsspecialist, NT2-specialist, HB-specialist, taal- en rekencoördinator). Maar, wij hebben ook onze grenzen: leerkrachten geven aan dat hun grens wordt overschreden op het moment dat externaliserende problematiek langere tijd aanwezig blijft in en rond de klas. Als er geen verbetering optreedt, met hulp van de interne (en externe) experts, voelen ze zich handelingsverlegen. Ze verliezen grip. Van hen wordt verwacht dat zij de leerlingen zelf reguleren en iemand anders, waar mogelijk, tijdelijk de groep overneemt. In het kader van het personeelstekort is dit een groot risico. Het gevoel overheerst dat één leerling prevaleert boven allen. Leerkrachten hebben het gevoel structureel de andere kinderen in de groep tekort te doen. Hierdoor staat de belastbaarheid van de leerkracht onder druk: de draaglast en draagkracht zijn niet meer in balans. Ook uitputting door mededogen ligt op de loer. 

Onze ambities en ontwikkeldoelen voor de ondersteuning: wij zijn een brede zorgschool. Dit willen we ook blijven. We streven er dus naar om ons personeel een leven lang leren te gunnen, zodat we bijblijven bij wat onze kinderen van ons vragen.   

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven