Basisschool Leeve

Jan Amentstraat 24 6041 BE Roermond

  • Voor zowel de onder- als de midden- bovenbouw hebben we een mooie uitdagende natuurspeelplaats ingericht.
  • Schoolfoto van Basisschool Leeve

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op BS Leeve zien we dat de resultaten van de eindtoets meestal overeen komen met het beeld dat wij van de leerling hebben. De eindtoets gegevens kunnen we vergelijken met scholen die een vergelijkbare schoolweging hebben als de onze. Op de eindtoets zagen we afgelopen schooljaar 2022-2023, dat we boven de signaleringswaarde van inspectie scoren m.u.v. rekenen op 1S niveau. 

Naast de inspectienormen hebben we ook school eigen ambities. Op het fundamentele niveau behaalden we naast de inspectienorm tevens onze eigen schoolambities. Kijkende naar de streefniveau's behalen we onze eigen ambities nog niet. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We toetsen om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen en daarmee het onderwijs zo optimaal mogelijk te kunnen afstemmen. Voor het meten van de tussenopbrengsten gebruiken we het CITO-leerlingvolgsysteem. 

We gebruiken deze toetsen met de volgende doelstellingen op school-/ groeps-/ en kindniveau:

  1. Analyse van de opbrengsten;
  2. Kunnen signaleren van zorgsignalen;
  3. Herleiden van hiaten/ achterhalen van oorzaken;
  4. Gericht kunnen formuleren van onderwijsbehoeften en bepalen van aanpak.

Tijdens de oudergesprekken bespreken we met ouders de resultaten van deze tussenopbrengsten. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 worden begeleid in het keuzeproces naar het voortgezet onderwijs. 

In oktober/ november wordt er informatie verstrekt over de structuur van het voortgezet onderwijs in het algemeen en de invulling daarvan in Roermond en omgeving. De opendagen van de verschillende scholen aan het begin van het kalenderjaar zijn er om kinderen en ouders te helpen bij het maken van de juiste schoolkeuze. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 zal de eindtoets de doorstroomtoets worden. Er zullen een aantal dingen veranderen in het proces. Zo wordt de doorstroomtoets gemaakt in de eerste twee volle weken van februari in plaats van in april. Wij nemen de doorstroomtoets ROUTE 8 af, die zal bestaan uit de verplichte onderdelen leesvaardigheid, taalverzorging en rekenen. Dit zijn de onderdelen die wettelijk opgenomen moeten worden in de doorstroomtoets. Deze drie onderdelen samen zullen een eindscore en een schooladvies geven.

Daarnaast moeten de leerlingen zich eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school die hun voorkeur heeft. 

De advisering naar het voortgezet onderwijs in overzicht:

Groep 6

  • Maart: Tijdens het oudergesprek, wordt met ouder(s) en kind(eren) bekeken wat per vakgebied het mogelijke uitstroomniveau zou kunnen worden.

Groep 7

  • Maart/ april: Voorlopig schooladvies

Groep 8

  • Oktober/ november: Informatie structuur voortgezet onderwijs
  • November: Oudergesprek, waarin het voorlopig schooladvies opnieuw bekeken zal worden. Daarnaast zullen de Cito toetsen, die begin groep 8 zijn afgenomen, besproken worden.
  • Januari: Definitief schooladvies met kind en ouders bespreken.
  • 25 maart tot 31 maart: Aanmelding Voortgezet Onderwijs (centrale aanmelddagen)
  • Eerste twee volle weken van februari: Route 8 doorstroomtoets
  • Uitslag Route 8 / ouders ontvangen bericht of het kind is aangenomen
  • Juni-juli: Kennismaking met nieuwe klas in VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

School kunt u zien als een mini-samenleving, waarbinnen kinderen vaardigheden leren en ontwikkelen die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden werken we samen aan een veilig en prettig klimaat op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen leren op een positieve manier deel te nemen aan de maatschappij en bij te dragen aan een fijne samenleving.

Veiligheid dient als voorwaarde om tot zelfontplooiing te komen. Op BS Leeve wordt gewerkt met Kanjertraining.

Een preventieve methode die werkt aan de sfeer in de klas, het omgaan met elkaar en aan weerbaarheid van individuele kinderen. Maar ook een appél doet op gedrag en handelen van ouders en de professional, zoals in vertrouwen samenwerken, durven los te laten en respect hebben voor elkaars kind en opvoeding.

Op BS. Leeve hebben we vertrouwen in elkaar. Dit is de basis om samen vertrouwen te hebben in de ontwikkeling van het kind. We leren kinderen uit te gaan van de positieve intenties van de ander. Kinderen durven zich te uiten en laten eigenaarschap zien, kunnen feedback ontvangen en geven. Ze laten een open houding zien vanuit vertrouwen in zichzelf. We leren kinderen respect te hebben voor elkaar.

Uitgangspunt is de Kanjerafspraak: Alles mag, zolang anderen zich goed voelen bij jouw gedrag.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • verbinding
  • groei

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven