Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om inzicht in de ontwikkeling van onze leerlingen te krijgen, nemen we regelmatig toetsen af volgens een van te voren vastgesteld rooster. Naast de niet-methode gebonden toetsen nemen we methode gebonden toetsen af. De leerkrachten registreren de resultaten en maken een begeleidingsschema indien dit nodig is. Wanneer een leerling extra hulp nodig heeft, wordt dit bijgehouden op het zorgblad in het logboek. De intern begeleider bespreekt na de afname van de niet-methode gebonden toetsen de resultaten, waarbij kritisch wordt gekeken naar de vaardigheidsgroei van de leerlingen. Ook wordt er gekeken naar de oorzaken van zowel groei als achteruitgang. In een gezamenlijk gesprek wordt bekeken hoe we de leerling verder kunnen helpen om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
In het schooljaar 2019-2020 is gestart met opbrengstgericht passend onderwijs(OPO) d.m.v. Focus PO. Het team zal op teamniveau verder gaan werken aan de verdere implementatie.
In het schooljaar 2021-2022 zal het IEP-volgsysteem verder worden geïmplementeerd.
De Tarissing is tevreden over de keuze van de uitstroom en hoe de leerlingen dit niveau vervolgen. We zien dat er een zeer gering aantal leerlingen afstromen (voor een niveau lager moeten kiezen), maar dat het overgrote deel op het gekozen niveau het voortgezet onderwijs kan volgen en vasthouden of soms zelfs een niveau hoger kan kiezen.
In het schooljaar 2022/2023 zijn de leerlingen van groep 8 met de volgende adviezen uitgestroomd:
vmbo-k: 1 leerling
vmbo-(g)t: 5 leerlingen
havo: 5 leerlingen
vwo: 1 leerling
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Tarissing staat voor een veilige leer- en leefomgeving. Er heerst rust en orde op school en de afspraken zijn voor iedereen duidelijk. Wij willen een school zijn waar iedere leerling zich sociaal aanvaard voelt en zich kan ontwikkelen in een sfeer van veiligheid, acceptatie, erkenning en wederzijds respect en vertrouwen.
In de Kanjertraining komen eerder genoemde kernwaarden structureel terug in de onderwerpen. Iedere leerkracht is geschoold op het gebied van de kanjertraining en mag deze training ook daadwerkelijk geven.
De Tarissing heeft van de inspectie het basistoezicht gekregen in 2015. In alle jaren daarna zijn de Cito-opbrengsten binnen de school ruim voldoende tot goed . Daarnaast scoort de school op de Cito-eindtoets groep 8 (en de laatste 3 jaar op de IEP-toets) ruim boven het landelijk gemiddelde.