School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg

Laboucherelaan 3 2283 EG Rijswijk

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg

Het team

Toelichting van de school

Op de Elsenburg hebben we verschillende professionals die met elkaar samenwerken. De leerkrachten en de onderwijsassistenten draaien samen de groep. Op een aantal dagen staan zij samen voor de groep. Om de leerkrachten en onderwijsassistenten heen staan verschillende professionals om zo goed mogelijk aan de onderwijsbehoeften van de kinderen te kunnen voldoen.

Op school hebben we een intern begeleider die zich veelal met de didactiek en de onderwijskwaliteit bezighoudt, er is een intern begeleider die zich voornamelijk richt op plaatsing en de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen, het vertrouwen en de veilige omgeving. We hebben een orthopedagoog op school. Zij adviseert de professionals, richt zich op ontwikkelings -, opvoedings- of gedragsvragen en is gediplomeerd om bij kinderen diverse testen bij de kinderen af te nemen.

Op school zijn er jaarlijks studenten aanwezig van het HBO (PABO, PABO/ Sociaal werk, pedagogiek) en MBO (verschillende opleidingen). De samenstelling van aanwezige studenten wisselt. Het belang van het kind op school blijft hierin leidend.

Op school hebben we ook een logopediste en een oefentherapeut. Na verwijzing van de huisarts kunnen de kinderen op school behandeling krijgen (mits plek). Daarnaast is er een halve dag per week een school maatschappelijk werkster aanwezig.

De kinderen krijgen gymles van een vakdocent gym en de kinderen krijgen een periode in het jaar muziek/ theaterles. Dit wordt in samenwerking met Trias gedaan. Wekelijks krijgen de kinderen lessen creatieve vorming van een docent van school. Daarnaast proberen we de kinderen meer ervarend te laten leren, door er vaker op uit te gaan. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een medewerker afwezig is, wordt de vervanging zoveel mogelijk intern geregeld. Met het huidige leerkrachtentekort is dit helaas niet altijd mogelijk. Het kan voorkomen dat leerlingen daardoor een dag thuis moeten blijven en digitaal werk kunnen maken. Wij proberen u hier zo snel mogelijk van op de hoogte te brengen via Social Schools.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Elsenburg is een kleine SBO school. Wij hebben zes groepen. Dit zijn over het algemeen gecombineerde groepen. Dit jaar hebben we een groep 1/2, een groep 3/4, een groep 5, een groep 6, een groep 7 en een groep 7/8. De indeling van de groepen is afhankelijk van de groepen van het voorgaande jaar, maar ook van de instroom gedurende het jaar.

De kinderen zitten in een basisgroep, zoals hierboven beschreven. Bij een aantal vakken, werken we groepsdoorbrekend: rekenen, technisch lezen en spelling. De kinderen werken dan op het eigen niveau met kinderen uit andere groepen in een klas. Twee keer in het jaar bespreken we de groepen en de voortgang van de leerlingen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 is er veel aandacht voor het werken aan vertrouwen en een veilige omgeving. De groep is klein en de kinderen die in groep 1 en 2 zitten, komen veelal van (medisch) kinderdagverblijf of een andere school. Een aantal leerlingen komt ook vanuit thuis(onderwijs). 

Er is meer aandacht voor het aanleren van de schoolse vaardigheden. De vakken zijn niet echt te onderscheiden zoals hierboven staat. De kinderen beginnen veelal in de kring, krijgen activiteiten aangeboden, daarna is er veel verwerking in kleine groepjes en tijdens het spelend werken vanuit de diverse hoeken. Er is veel aandacht voor de taalontwikkeling en het fonemisch bewustzijn. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Elsenburg worden dezelfde vakken aangeboden als in het regulier basisonderwijs. De methodes en toetsen die wij gebruiken zijn ook veelal gelijk.  Bij de vakken rekenen, spelling en technisch lezen werken we groepsdoorbrekend. Dat betekent dat we met de hele school (behalve groep 1/2) tegelijk rekenen, spellen en lezen. Elke leerkracht geeft een eigen niveau les, de leerlingen (kunnen) veranderen van groep tijdens deze lessen. Naast instructie en verwerking is er op de Elsenburg meer aandacht voor de transfer naar de ‘echte wereld’. De lesstof krijgt betekenis, doordat de leerlingen zo veel mogelijk handelend bezig zijn en zo in praktijk kunnen ervaren wat de leerkracht eerder heeft uitgelegd.

In de week van de lentekriebels (maar ook daarnaast) besteden we aandacht aan seksualiteit en relatievorming en rond Prinsjesdag aan staatsinrichting. Lopende het schooljaar komen ook burgerschap en levensbeschouwing regelmatig aan de orde.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Elsenburg komen kinderen tussen de 4 en 13 jaar waarbij het regulier basisonderwijs niet passend is, vaak doordat het tempo te hoog ligt. Ook komt het voor dat leerlingen te maken hebben met leerproblemen, werkhouding- en/of concentratieproblemen. Veel van onze leerlingen zijn bekend met een combinatie van problematieken, waardoor zij zijn aangewezen op speciaal basisonderwijs.

We zeggen altijd “Normaal waar mogelijk, speciaal als het moet”. Als onze leerlingen iets extra’s nodig hebben, dan proberen we hier zoveel mogelijk in te voorzien! Onze klassen zijn wat kleiner, onze juffen en meesters zijn extra opgeleid.

We werken met dezelfde methodes als andere scholen. Niet alleen voor rekenen, taal en spelling, maar ook voor lezen en wereldoriëntatie. We leggen nieuwe dingen goed uit en oefenen veel. Niet alleen in het schrift of digitaal, maar juist ook met echte materialen, soms buiten, vaak ook door te bewegen. En leren doen we vooral heel veel sámen!

Met regelmaat vragen wij ook advies bij de scholen voor speciaal onderwijs om ons heen. Dit kan betekenen dat er bijvoorbeeld nog ambulante begeleiding wordt ingezet vanuit cluster 2 of cluster 3. 

Alle kinderen bij ons op school hebben een toelaatbaarheidsverklaring (TLV). Deze toelaatbaarheidsverklaring is vaak afgegeven door ons samenwerkingsverband SPPOH  Wanneer u op de link klikt kunt u alle informatie vinden over het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring. Ook komen er kinderen uit Delft, Zoetermeer en het Westland, dan hebben we te maken met andere samenwerkingsverbanden. 

Wanneer ouders hun kind aanmelden met een toelaatbaarheidsverklaring, doen we een plaatsingonderzoek. Dit betekent dat wij kijken of naast dat het toelaatbaar bevonden is door het SPPOH, het kind ook passend is op onze school. Kortom: kunnen wij aan de ondersteunings- en zorgbehoeften van de leerling voldoen. In ons schoolondersteuningsprofiel staat beschreven waar onze mogelijkheden en waar onze grenzen liggen. Wij hebben wettelijk zes weken de tijd om dit te onderzoeken. Het plaatsingsonderzoek betekent onder andere dat we contact opnemen met de vorige school, dagopvang etc van de leerling.

Wanneer een kind toelaatbaar en plaatsbaar is op de Elsenburg stellen we binnen zes weken een ontwikkelingsperspectief op; dit bespreken we met ouders (en leerlingen). In dit ontwikkelingsperspectief kunt u lezen hoe we het kind begeleiden, welke doelen we stellen en wat het uitstroomperspectief is. Regelmatig bespreken we de leerlingen in de interne zorgcommissie (IZC) of in een multidisciplinair overleg (MDO). In de interne zorgcommissie bespreken we de leerlingen vooral met mensen van binnen de school. In een multidisciplinair overleg (MDO) bespreken we de leerlingen met verschillende professionals. Ouders zijn altijd uitgenodigd bij een MDO.

Aan het MDO kunnen deelnemen: ouders, leerkrachten, intern begeleiders, orthopedagoog, onderwijsadviseur SPPOH, schoolmaatschappelijk werkster, onderwijsconsulent gemeente Rijswijk (voor kinderen die in Rijswijk wonen), schoolverpleegkundige, schoolarts. Daarnaast kunnen andere betrokken hulpverleners, begeleiders en expertise worden gevraagd om deel te nemen. Dit gaat in samenspraak met ouders. Met goedvinden van ouders kunnen ook stagiaires aanwezig zijn bij het MDO.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • Op de Elsenburg is een stevige doorgaande lijn op het gebied van basisvaardigheden 
  • Op de Elsenburg is een stevige basis van de kwaliteitszorg, deze werkt cyclisch en heeft als startpunt het OPP
  • Op de Elsenburg is er een teamcultuur, van waaruit men in vertrouwen, gelijkwaardigheid en professionaliteit samenwerkt 
  • De Elsenburg heeft een AB-dienst opgezet en profileert zich in de omgeving vanuit expertise.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Elsenburg heeft een kleinere kleutergroep. Veel kinderen stromen later in op school en starten op De Elsenburg met 5 jaar. De kinderen komen vaak van een (medisch/ gespecialiseerd) kinderdagverblijf. Er zijn een aantal organisaties in de wijk waar we intensiever mee samen werken. 

In de kleutergroep zitten leerlingen van 4 t/m 7 jaar. Ze volgen bij ons onderwijs omdat ze meer begeleide inoefening en meer instructiebehoeften nodig hebben om de leervoorwaarden eigen te maken, en/of omdat er sprake is van belemmerende factoren op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling, en/of vanwege de spraak- taalontwikkeling

De leerkrachten en andere deskundigen van de school stimuleren en monitoren de ontwikkeling zorgvuldig. Ook de orthopedagoog observeert op aanvraag van de leerkracht in de groep. Ze bekijkt en bespreekt de ontwikkeling van de leerlingen met leerkrachten, ouders en externe deskundigen.

In groep 1/2 bekijken wij wat de meest passende vorm van onderwijs is voor uw kind. Vaak stromen leerlingen binnen de school door naar groep 3. Soms zien we dat een andere vorm van onderwijs beter past bij de onderwijsbehoefte van uw kind. Dit bespreken we tijdig en uitgebreid. In een dergelijke situatie wordt uw kind verwezen naar het clusteronderwijs.

Voor de dagelijkse opvang werken wij samen met kinderopvang Up!. Zij zijn gehuisvest in het gebouw naast ons. Wanneer ouders gebruik willen maken van voorschoolse en/of naschoolse opvang dan kunnen zij contact opnemen met kinderopvang Up! De pedagogisch medewerker brengt en haalt de kinderen die gebruik maken van de opvang. Ouders kunnen hier ook terecht voor dagopvang van eventuele jongere broertjes en/of zusjes. 


Terug naar boven