Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het bovenstaande is een "plus-minus", omdat de roosters soms licht verschillen. Het gaat dan echter steeds om kleine verschillen.
Arbeid naar keuze/zelfst. werken is een verzamelnaam voor allerlei activiteiten, waaronder ook rekenen. Er wordt met een planbord gewerkt.
Globaal urenoverzicht per week:
Godsdienstonderwijs: 2.30 uur
Taalactiviteiten: 5 uur
Lezen: 2.30 uur
Schrijven: 1 uur
Engels: 1 uur
Rekenen/wiskunde: 5 uur
Taakuren/zelfstandig werken: 6 .00 uur (expressie; 2 uur, wereldoriëntatie, verkeer, burgerschap, sova: 5 uur)
Bewegingsonderwijs: 1,5 uur
Pauze: 1.15 uur
Zie overzicht 'Zorgkracht Brekeldschool'. Hierop vindt u de orthobeelden waarvoor de school ondersteuning biedt. Een en ander is wel leerkracht afhankelijk en/of groepsafhankelijk. Draagkracht en draaglast van leerkracht en groep worden meegewogen. Dus steeds weer is de vraag past deze leerling bij deze leerkracht in deze groep.
Leerlingen worden zoveel mogelijk in de groep geholpen. Vanuit de visie dat de leerkracht verantwoordelijk blijft voor de leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben, werken wij zo lang mogelijk is binnen de groep aan de instructietafel aan extra ondersteuning.
We stellen een groepsplan en individuele plannen op. Gegevens voor het opstellen van de groepsplannen ontlenen we aan onze ervaringen in de groep en (o.a.) resultaten van het leerlingvolgsysteem (van Cito), de observaties welbevinden en sociale ontwikkeling en de leerlijnen van Driestar educatief/ParnasSys (observatiesysteem leerlijnen groep).
Een orthopedagoog en een schoolbegeleider worden met regelmaat geconsulteerd. De contacten lopen hiervoor via de leerkracht en de IB-er.
Ouders worden bij hulp betrokken. Afspraken hierover lopen via de IB-er en/of groepsleerkracht.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
N.v.t.
Kinderen die VVE hebben gehad voorafgaand aan groep 1, krijgen dit ook op school, eventueel in aangepaste vorm. Hierover zijn de volgende afspraken gemaakt.
- Van iedere leerling van de peuterspeelzaal ontvangt de basisschool een overdrachtsformulier.
- VVE leerlingen worden 'warm' overgedragen door een contact met ouders, leidster en leerkracht.
- VVE leerlingen krijgen direct een handelingsplan, waardoor een doorgaande lijn van begeleiding vorm wordt gegeven.
- VVE leerlingen worden in de kleuterperiode getoetst (Cito Rekenen voor Kleuters en Taal voor Kleuters (RvK en TvK)
Wat doen wij verder o.a. voor VVE leerlingen?
- Wij onderhouden goede contacten met de logopediepraktijken in Rijssen.
- Wij bespreken VVE-leerlingen met de orthopedagoog van Driestar educatief.
- Indien nodig wordt een VVE-leerling besproken in het School Ondersteunings Team (SOT).
- Indien nodig vragen we extra ondersteuning aan bij externe professionals, zoals Kentalis.
- Wij gebruiken het observatie-instrument van Driestar educatief/ParnasSys om de ontwikkeling van VVE-kinderen te volgen.
- Wij monitoren de ontwikkeling van VVE-kinderen in de kwaliteitszorggesprekken binnen de vereniging.