Klachtenregeling van onze schoolvereniging
Vragen, opmerkingen, klachten
We willen goed luisteren naar opmerkingen en/of klachten. Komt u er altijd mee naar school! Meestal kunnen we bepaalde problemen meteen oplossen; soms moeten we er eerst in het team over spreken. U hebt altijd recht op antwoord. We beloven u iedere vraag, opmerking en/of klacht serieus te nemen; we kunnen u niet beloven dat iedere suggestie ook uitgevoerd gaat worden. Overal waar gewerkt wordt, zijn wel eens misverstanden en worden af en toe fouten gemaakt. Dat is op onze school niet anders. U bent altijd welkom om met ons daarover te spreken. Aanspreekpunten zijn :
? de groepsleerkracht, bij vragen over: uw kind en het onderwijs;
? de directie, bij vragen over ; het functioneren van een leerkracht / algemene zaken / het schoolbeleid;
? MR bij vragen over : het functioneren van de directie / het beleid van het bestuur.
Klachten, beroepen en geschillen
Er kan iets gebeuren waarover u een klacht wilt indienen. Of het nu gaat om leerlingen, hun ouders, leerkrachten, bestuursleden of vrijwilligers. Alle mensen die bij school betrokken zijn hebben de mogelijkheid om een klacht in te dienen over iets waar ze het niet mee eens zijn. De meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan men een beroep doen op de klachtenprocedure. Klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten.
Indienen van klachten
Blijkt het noodzakelijk te zijn dat de klacht verder wordt besproken, dan kan onze contactpersoon u daarbij helpen. Als in een procedure haar collegiale verhouding onder druk komt te staan, zal hij/zij al snel doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon van onze schoolvereniging. De contactpersoon neemt u en uw klacht serieus en zal u helpen om gehoor te vinden voor uw klacht. De contactpersoon zal u verwijzen naar de externe vertrouwenspersoon. Deze kan u ondersteunen bij het formuleren van uw klacht. Het volgende is van belang:
• klachten moeten binnen een jaar na de gedraging of beslissing worden ingediend; schoolgids Wilhelminaschool 25
• als het tot een daadwerkelijk klacht komt, wordt deze schriftelijk ingediend en ondertekend;
• de klager bepaalt zelf of hij/zij de klacht bij het bevoegd gezag of bij de klachtencommissie indient (een klacht kan niet bij de contactpersoon ingediend worden).
Ons schoolbestuur heeft zich aangesloten bij de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO). De adresgegevens van deze stichting zijn: Postbus 82324 2508 EH Den Haag T 070- 3861697 F 070- 3020836 E info@gcbo.nl Voor informatie over de klachtenprocedures, de samenstelling van de commissies, de wet- en regelgeving en de jurisprudentie verwijzen wij u naar de website www.gcbo.nl