Wat is de klachtenregeling?
Algemeen
Klachten kunnen worden gericht aan gericht worden aan het College van Bestuur van Optimus Primair Onderwijs die de klacht gaat onderzoeken. Mocht het voorgaande niet leiden tot een bevredigende oplossing dan is Optimus aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie voor het Katholiek Onderwijs (postbus 82324, 2508 EH Den Haag, 070-3861697, info@gcbo.nl).
Klachten op het gebied van machtsmisbruik
Bij vragen of klachten ten aanzien van seksuele intimidatie en andere vormen van machtsmisbruik binnen de schoolse setting raden wij u aan om in eerste instantie contact op te nemen met de interne contactpersonen van school. Dit zijn Lieve Schoofs en Laura van Kempen. De interne contactpersoon is onder andere aangesteld voor klachten van kinderen en/of ouders/verzorgers met betrekking tot machtsmisbruik. Denk hierbij aan: ernstige vorm van pesten, seksuele intimidatie, discriminatie, geweld, agressie. Het gaat dan om klachten van kinderen aan het adres van een volwassen medewerker (leerkracht, onderwijs ondersteunend personeel) of vrijwilliger van de school, of om klachten van een kind ten aanzien van een ander kind. De twee bovengenoemde interne contactpersonen gaan een keer per jaar de klassen in om de kinderen te informeren over de functie van een intern contactpersoon (IC’er). Bij andere klachten, zoals begeleiding van kinderen of toepassing van strafmaatregelen, gaan wij ervan uit dat de klager in eerste instantie naar de betrokkene gaat, bijvoorbeeld de leerkracht. Komen zij er samen niet uit, dan zoekt de klager contact met de interne contactpersoon. U hebt ook de mogelijkheid om rechtstreeks contact op te nemen met de externe vertrouwenspersoon van de GGD Hart voor Brabant onder telefoonnummer: 073-6404090. Deze zijn buiten de schoolvakanties bereikbaar tijdens kantooruren (8.30-17.00 uur; vrijdag tot 16.00 uur). Ten tijde van schoolvakanties of buiten kantooruren kunt u een e-mail sturen naar: externe.vertrouwenspersoon@ggdhvb.nl. De externe vertrouwenspersoon zal zo snel mogelijk hierop reageren.
Stappenplan klachtenregeling
Overal waar mensen samenwerken kan iets fout lopen, zo ook op school. Degenen die zich het slachtoffer voelen, kunnen dat als een klacht beschouwen. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken zullen in onderling overleg kunnen worden afgehandeld. Bij de afhandeling van klachten dient opgemerkt te worden dat de inhoud van alle gevoerde gesprekken schriftelijk vastgelegd moet worden, door de desbetreffende leerkracht, directeur of het college van bestuur. Alle betrokkenen dienen op de hoogte te zijn van de inhoud van dit verslag en dit te ondertekenen. Een kopie hiervan gaat naar de directeur. De klachten en de afhandeling daarvan zullen jaarlijks worden geëvalueerd. In de klachtenregeling wordt het volgende onderscheid gemaakt:
- klachten met betrekking tot de schoolorganisatie;
- klachten met betrekking tot de directeur van de school;
- klachten over machtsmisbruik.
Ook van andere gesprekken wordt een verslag gemaakt. Op de website van Klimop is het actuele complete klachtenregelement terug te vinden.
Klokkenluidersregeling
Op stichtingsniveau is een beleidsnotitie met betrekking tot de 'klokkenluidersregeling' vastgesteld. Dit is een regeling waarbij medewerkers misstanden binnen het onderwijs kunnen melden. De regeling biedt de klokkenluider rechtspositionele bescherming en geeft een procedure voor het melden en onderzoeken van misstanden. Deze regeling is opgenomen op de website.