Openbare Basisschool De Koempoelan

Gangeslaan 59 1448 BV Purmerend

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Koempoelan

Het team

Toelichting van de school

Bij ons op school werken wij met verschillende vakdocenten en expertleerkrachten.

Voor bewegingsonderwijs werken wij met externe partner Spurd. De gymlessen worden gegeven door S. Haan.

Voor muziekonderwijs werken wij met externe partij Muziekschool Waterland. De muzieklessen voor de groepen 1 t/m 4 wordt gegeven door A. Arrate. De instrumentlessen voor groep 5 gegeven door diverse muziekdocenten van Muziekschool Waterland. 

Voor cultuuronderwijs (humanistische vorming) en wereldoriëntatie hebben wij een interne expertleerkracht B. van Pelt.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Door de enorme personeelstekorten in het onderwijs lukt het ons niet altijd vervanging te vinden. Soms moeten wij dan andere maatregelen nemen, zoals het inzetten van ondersteunend personeel, het verdelen van de groepen of in het ergste geval kinderen naar huis sturen. Uiteraard worden onze ouders ingelicht als er sprake is van ziekte of verlof en over de wijze waarop de vervanging wordt geregeld. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Differentiatie en zelfstandigheid
In elke groep verschillen kinderen in aanleg, werktempo, werkhouding en interesse. Binnen ons onderwijs proberen wij daar zo goed mogelijk rekening mee te houden. De basisinstructie wordt door het grootste deel van de groep gevolgd. Daarnaast maken wij gebruik van uitdagende, prikkelende leerstof, coöperatieve werkvormen om van en met elkaar te leren en een instructietafel voor verlengde instructie. Hiermee komen we tegemoet aan de individuele onderwijsbehoefte van alle leerlingen. Voor de ontwikkeling van een zelfstandige leerhouding leren de kinderen om te gaan met uitgestelde aandacht. We willen de leerlingen verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces. Door bij verschillende vakken gebruik te maken van een zogenaamde doelenmuur, kunnen de leerlingen zelf gerichter een keuze maken aan welke reken- en/of taaldoelen zij nog moeten werken. Vanaf 2017-2018 werken we met portfolio’s waarin de leerlingen zelf hun leerdoelen opstellen en hun vorderingen bijhouden.

Ons team

Basisschool De Koempoelan heeft een hecht, enthousiast en stabiel team, dat bestaat uit een betrokken directeur, enthousiaste leerkrachten, een intern begeleider, leerkrachtondersteuners, een vakleerkracht bewegingsonderwijs, een vakdocent muzikale vorming voor de groepen 1 t/m 5, een conciërge en een administratief medewerker. Gezamenlijk staat ons team garant voor kwalitatief goed en uitdagend onderwijs.

Lerende organisatie
Wij hebben de deskundigheid van het personeel hoog in het vaandel staan. Uitgangspunt is dat een organisatie zich alleen maar kan verbeteren als mensen zichzelf ontwikkelen. Wij hebben professionele leerteams (PLG's) waarin leerkrachten zich tijdens bijeenkomsten en studiedagen bezighouden met het verbeteren van hun onderwijs. Volgens het internationaal beproefde concept Lesson Study ontwerpen en voeren teamleden samen lessen uit. Deze lessen worden gezamenlijk geëvalueerd, aangescherpt en nogmaals uitgevoerd. We maken gebruik van elkaars expertise en wisselen ervaringen uit.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1/2 wordt gewerkt volgens het principe van de rijke leeromgeving. In een rijke leeromgeving is het materiaal uitdagend en de omgeving uitnodigend ingericht. Er wordt gestreefd naar een omgeving waarin de kinderen goed kunnen samenwerken, zelfstandig kunnen werken en eigen keuzes kunnen maken. De omgeving biedt voldoende afwisseling en is uitdagend.

Wij werken met thema's in verschillende hoeken. Wij onderscheiden vijf kernactiviteiten, die de basis leggen voor verdere leerprocessen. Die activiteiten zijn: Spelactiviteiten (rollen), Constructieve activiteiten, Gespreksactiviteiten, Lees- en schrijfactiviteiten en Rekenactiviteiten. Elk thema begint met een start/openingsactiviteit en eindigt met een afsluitingsactiviteit.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

's Ochtends krijgen de kinderen voor de vakken taal, lezen en rekenen instructies aan de hand van gerenommeerde lesmethodes. In de middag besteden we aandacht aan de wereld om ons heen. We werken met thema's. Er komen vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, leefstijl, creativiteit, expressie, burgerschapsvorming en sociale redzaamheid thematisch aan de orde. We sluiten daarbij aan bij de belevingswereld van de leerlingen en er worden creatieve en technische verwerkingsopdrachten gebruikt. Elk thema wordt afgesloten met een activiteit rondom het thema waarbij ook ouders kunnen worden uitgenodigd. Het is mooi om te zien dat kinderen een thema niet alleen op school maar ook na schooltijd verder oppakken. Zo wordt hun ontwikkeling breed gestimuleerd.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling
In de klas volgen de leerkrachten de ontwikkeling van uw kind. Tussentijds nemen zij toetsen af en observeren ze. De resultaten en vorderingen bespreken ze met de intern begeleider. Ook rapporteren zij vorderingen. Deze worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem, waardoor wij beschikken over nauwkeurige, geobjectiveerde overzichten van de ontwikkeling van ieder kind. Aan de hand van landelijke cijfers kunnen we bepalen of de prestaties van het kind voldoende in lijn liggen met die van Nederlandse leeftijdsgenoten. Vervolgens bieden we leerstof aan die past bij de mogelijkheden van het kind.

Speciale begeleiding
Soms is de probleemstelling ingewikkeld en hebben we hulp van buitenaf nodig. Met toestemming van ouders doen wij dan een beroep op bijvoorbeeld schoolmaatschappelijk werk of de schoolarts. Ook kunnen wij ondersteuning vragen bij Onderwijsadviesbureau Het ABC. Het ondersteuningsarrangement geeft antwoord op de vraag wat een leerling, de school en de ouders nodig hebben, zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Als de ondersteuningsbehoefte buiten de mogelijkheid van de school valt, zal plaatsing op het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs aangevraagd worden. Dit zal altijd gebeuren in overleg met ouders/verzorgers. 

Hoe werkt het bij meer dan gemiddelde begaafdheid?

Voor leerlingen met een grote ontwikkelingsvoorsprong bieden wij extra stimulans en uitdaging. Wij zijn ons ervan bewust dat zij onderwijs nodig hebben dat aansluit bij hun leerbehoefte, tempo en leerstijl. Dit betekent dat de leerling minder aandacht besteed aan het reguliere werk en uitdagender werk aangeboden krijgt. Afgelopen schooljaar hebben wij daarom voor deze leerlingen het LeerLab opgezet, waarin de leerling door de begaafdheidsspecialist wordt begeleid op het gebied van 'Leren Leren'. 

Indien wij onvoldoende uitdaging kunnen bieden, bestaat de mogelijkheid om een dagdeel onderwijs te volgen in de bovenschoolse plusklas Vostok/Laika. Een onafhankelijke toelatingscommissie bepaalt of de door de school aangemelde leerling wordt toegelaten.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte worden naast het reguliere lesprogramma of afwijkend van het reguliere lesprogramma extra begeleid en ondersteund. Dit gebeurt door de groepsleerkracht of, in overleg met de interne begeleider, door een interne of externe ondersteuner. Extra ondersteuningsbehoefte kan bestaan uit extra (verlengde) instructie om het beter te kunnen begrijpen of door minder (verkorte) instructie en extra uitdaging.

Ondersteuning kan geboden worden door specialisten/expertleerkrachten, denk aan rekenspecialist (voor rekenonderzoeken), specialist meer- en hoogbegaafdheid (werken in het Leerlab), gedragsspecialist (werken aan sociaalemotionele ontwikkeling), ect. of door leerkrachtondersteuners. Extern werken wij onder andere met remedial teachers, logopodisten, taalondersteuners, dyslexiebegeleiders, etc.

Wij monitoren met regelmaat welke begeleiding elke individuele leerling nodig heeft en passen ons onderwijs hier voortdurend op aan. Zo blijven wij werken aan de groei en bloei van ieder kind.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Veel kinderen zitten voordat ze op de basisschool komen op een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Bij het verlaten van de peuterspeelzaal of kinderdagverblijf krijgen de peuters een overdrachtsformulier mee waardoor we in groep 1 een goed beeld hebben van het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Zo verloopt de overgang naar het basisonderwijs soepel en is de continue ontwikkeling van de kinderen op deze manier gewaarborgd.

Wij hebben een nauwe samenwerking met Stichting Kinderopvang Purmerend die diverse peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in de Weidevenne beheert. Peuterspeelzaal De Lotus is gevestigd in het gebouw van onze school.

Zorg voor het jonge kind

De eerste schoolweken let de groepsleerkracht van groep 1/2 extra op:

  • de sociale vaardigheden, zoals het leggen van contacten met andere kinderen/volwassenen
  • de taalontwikkeling
  • het omgaan met lesmaterialen
  • het zelfstandig zijn (de leerling dient zindelijk te zijn)
  • het emotioneel stabiel zijn, bijv. bij het afscheid nemen en ontdekken van nieuwe ruimten
  • de ontwikkeling binnen het spel (binnen en buiten)

Na ongeveer vier tot zes weken volgt een eerste gesprek met ouders. Tijdens dit gesprek worden de observaties van de groepsleerkracht, maar ook de ervaringen van de ouders besproken. Bij een enorme ontwikkeling worden de gesprekken met de ouders/verzorgers vervolgd door de reguliere besprekingen, anders zal er extra observatie bij de genoemde aspecten plaatsvinden en worden er vervolgafspraken gemaakt.


Terug naar boven