Josephschool

Acacialaan 8 2641 AC Pijnacker

  • Schoolfoto van Josephschool
  • Schoolfoto van Josephschool
  • Schoolfoto van Josephschool
  • Schoolfoto van Josephschool
  • Schoolfoto van Josephschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten eindtoets

Omdat wij het belangrijk vinden dat ieder kind optimaal profiteert van ons onderwijs, wordt vanaf het moment dat het kind bij ons op school komt, zijn of haar ontwikkeling gevolgd en worden vorderingen vastgelegd.

Na iedere toetsperiode en/of vlak voor het rapport worden de groeps- en individuele resultaten door de Intern Begeleider met de groepsleerkrachten besproken. N.a.v. de resultaten van de toetsen en/of rapport worden de groepsplannen door de groepsleerkrachten opgesteld. 

In groep 8 doen de leerlingen mee aan de doorstroomtoets. De uitslag van deze toets is voor de leerlingen belangrijk bij de aanmelding voor een voortgezet onderwijsschool. Wij gebruiken de resultaten om ons onderwijs te evalueren en indien noodzakelijk bij te sturen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Josephschool worden in groep 3 t/m 8 de methodegebonden toetsen afgenomen en de Cito toetsen. De Cito's vinden plaats halverwege (midden) en aan het einde van het schooljaar. Wij nemen Cito toetsen af bij rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en werkwoordspelling (groep 7 en 8). 

Na iedere toetsperiode en/of vlak voor het rapport worden de groeps- en individuele resultaten door de Intern Begeleider met de groepsleerkrachten besproken. N.a.v. de resultaten van de toetsen en/of rapport worden de groepsplannen door de groepsleerkrachten opgesteld. 

In groep 1 /2 wordt gebruik gemaakt van de observatiemethode KIJK.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt bij ons op school als volgt tot stand:

In groep 7 wordt er in de rapportgesprekken aandacht besteed aan de voortgang en de ontwikkeling van de leerlingen. In februari vindt, naar aanleiding van het eerste rapport het verwachtingsadvies gesprek plaats in aanwezigheid van ouders en leerling.

Eind groep 7 wordt het verwachtingsadvies op basis van de toetsen van het leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' (Cito) schriftelijk met ouders gecommuniceerd bij het laatste rapport van dat schooljaar.

In groep 8 maken de leerlingen in oktober/november de B8 toetsen van het leerlingvolgsysteem. Na deze toetsen komt de adviescommissie bij elkaar. Deze commissie bestaat uit de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie. De adviescommissie bekijkt resultaten van de leerlingen, maar kijkt ook naar werkhouding en motivatie van de leerlingen. Eind november wordt het voorlopig advies besproken in een gesprek met leerkracht, intern begeleider, ouders en leerling.

Het voorlopig advies wordt schriftelijk bevestigd d.m.v. het Onderwijskundig Rapport (OKR). En is daarmee het officiële voorlopige advies op basis waarvan de leerling zich kan gaan oriënteren op een geschikte middelbare school.

In de eerste twee weken van februari wordt de Doorstroomtoets gemaakt. In maart volgt daaruit een uitslag, waarna de adviescommissie opnieuw bij elkaar komt. Bij een hogere toetsscore wordt het schooladvies in principe naar boven bijgesteld. Het zou echter kunnen dat de school of ouders een gegronde reden hebben het advies niet naar boven bij te stellen. Dan gaat school hierover met de ouders in gesprek. Bij een lagere toetsscore verandert er niets aan het voorlopig advies

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot verantwoordelijke en actieve mensen. Om dit te bereiken wordt er samen gewerkt, zowel met leeftijdsgenoten als met leerlingen van andere klassen.

Onze leerlingen leren vanaf de start van hun schoolloopbaan dat er verschillen zijn tussen mensen en dat acceptatie en respect een gewone zaak is. Daarbij willen we dat alle aspecten van de persoonlijkheid, via de aangeboden methode Vreedzaam  voor sociaal emotionele ontwikkeling op evenwichtige wijze, worden ontwikkeld.  

Dit alles past bij de Katholieke identiteit van onze school. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Leren
  • In een vertrouwde omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

inspectierapport 2018

Wat is de conclusie van de Inspectie over de kwaliteit van het onderwijs?

De inspectie concludeert dat de kwaliteit van het onderwijs op basisschool Joseph op de onderzochte onderdelen op orde is. Om die reden wordt het reeds aan de school toegekende basisarrangement gehandhaafd.



Terug naar boven