Basisschool 't Spectrum

Hereweg 1 D 9321 CL Peize

Schoolfoto van Basisschool 't Spectrum

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om kinderen zo goed mogelijk te kunnen helpen, is het belangrijk dat we weten waar een kind goed of minder goed op scoort. Zo kunnen leerkrachten inschatten waar een leerling extra oefening of juist extra uitdaging nodig heeft.

Iedere dag houden leerkrachten de vorderingen van alle kinderen bij, zowel op cognitief als op sociaalemotioneel vlak. Naast de methodegebonden toetsen maken wij gebruik van methodeonafhankelijke toetsen. Wij gebruiken daar de Cito-toetsen voor. Deze toetsen maken onderdeel uit van het leerlingen onderwijsvolgsysteem (LOVS) en hebben betrekking op spelling, technisch en begrijpend lezen en rekenen. Het voordeel van deze toetsen is dat er objectieve (landelijke) normen aan zijn gekoppeld.

IEP-toetsen
Cito-toetsen zijn voor ons een middel, niet een doel. Dat betekent dat we resultaten uit de IEP toets gebruiken om ons onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van een kind. Bij sommige kinderen worden diagnostische toetsen afgenomen. Dit zijn toetsen die meer specifieke informatie geven over de ontwikkeling van het kind. Ouders hebben altijd inzage in toetsresultaten. De IEP-toetsen worden in de groepen 3 tot en met 8 per vakgebied twee keer per jaar afgenomen. Met de afname en registratie van deze toetsen ontstaat een objectief beeld van iedere kind, binnen de verschillende vakgebieden en per vaardigheid.

ParnasSys
De toetsresultaten zijn de belangrijkste ingrediënten voor het leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS) en worden ook ingevoerd in het schooladministratiesysteem ParnasSys. Zo kunnen we de ontwikkeling van kinderen - maar ook van groepen en van de hele school – in kaart brengen, volgen, analyseren en bepalen of extra hulp of extra uitdaging nodig is. Dit kan op individueel- of op groepsniveau zijn. Ook kunnen we zo eventuele schoolbrede ontwikkelpunten vinden.

Sociaal-emotionele ontwikkeling
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is eveneens erg belangrijk. Deze ontwikkeling houden wij bij in een volgsysteem genaamd ZIEN!. Dit volgsysteem maakt onderdeel uit van ons schooladministratieprogramma ParnasSys en is gekoppeld aan onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. In alle groepen gebruiken wij de methode ‘Kwink’. We gebruiken de informatie uit beide volgsystemen om het beeld van een kind zo scherp mogelijk te krijgen. Dit beeld wordt gecompleteerd door informatie van ouders en van de leerling zelf.

Eindtoets
Aan het eind van de basisschool maken alle kinderen een eindtoets. Deze eindtoets is verplicht. Als school gebruiken wij hiervoor de IEP-toets. Met de eindtoets kunnen kinderen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft in een gesprek met de ouders en het kind een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort het kind op de toets beter dan het advies van de leerkracht is? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen. Kinderen kunnen niet slagen of zakken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

De kinderen van 't Spectrum hebben vanuit Peize veel keus wat betreft VO-scholen. Ze gaan na groep 8 naar scholen in Groningen, Haren, Eelde, Roden, Leek, Norg. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veerkracht
  • Besef hebben van jezelf/ander
  • Keuzes kunnen maken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven