Amstelschool

Reijgershof 4 1191 CS Ouderkerk aan de Amstel

Schoolfoto van Amstelschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen 

In deze paragraaf beschrijven we op welke manier het dagelijkse werk van de kinderen wordt bekeken en beoordeeld en de middelen die worden gebruikt om vordering van leerlingen te verzamelen.  

Door de leerkracht 

De leerkracht volgt op systematische wijze d.m.v. observaties, gesprekken en toetsen de ontwikkeling van uw kind. Naast de leerresultaten wordt ook gekeken naar motivatie, werkhouding, zelfstandigheid en sociaal emotionele ontwikkeling.   

Door het leerlingvolgsysteem 

Om de doorgaande leerlijn goed te kunnen volgen, werken wij met de toetsen van het CITO leerlingvolgsysteem; Leerling in Beeld. Begrijpend lezen wordt in de groepen 4 t/m 8 eenmaal per jaar getoetst Technisch lezen, spelling en rekenen worden tweemaal per jaar getoetst. Mede door deze toetsen kan de school vaststellen hoe de leerlingen zich ontwikkelen en waar eventueel problemen zijn in het leer- en ontwikkelingsproces. De resultaten van de toetsen worden per leerling in het leerlingvolgsysteem vastgelegd gedurende de gehele schoolcarrière. De CITO resultaten worden twee keer per jaar intern geëvalueerd en waar nodig wordt een plan van aanpak gemaakt in overleg met de intern begeleider.  

Door de intern begeleider 

In ieder geval drie keer per jaar spreekt iedere groepsleerkracht zijn of haar leerlingen door met de intern begeleider. Tijdens dit gesprek komen o.a. de toets- en observatieresultaten aan de orde. Zo nodig ondersteunt de intern begeleider de groepsleerkracht bij het opstellen van groepsoverzichten, groepsplannen en indien nodig eigen leerlijnen met een ontwikkelingsperspectief.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Amstelschool streeft ernaar om alle leerlingen op het juiste niveau te plaatsen op het voortgezet onderwijs. Om dit zo eenduidig mogelijk te laten verlopen, is er een beleidsstuk opgesteld om de gang van zaken rondom de overgang van Basisonderwijs (PO) naar Voortgezet onderwijs (VO) vast te leggen. Daarnaast dient dit beleidsstuk ook als leidraad voor leerkrachten, intern begeleider en directie. Dit beleidsstuk wordt gezien als een werkdocument en wordt gezien de veranderingen in onderwijsland aangepast indien nodig. 

Kernprocedure  

Het voortgezet onderwijs (VO) en het primair onderwijs (PO) binnen de gemeente Amsterdam en Amstelland hebben afspraken gemaakt over hoe de overstap verloopt. Deze afspraken noemen we de kernprocedure. De kernprocedure heeft als doel: Zo goed mogelijke advisering van de basisschool Kwalitatief hoogwaardige behandeling van de VO-school; Transparant proces van schoolkeuze, aanmelding en plaatsing.  

Vanuit Ouder-Amstel hebben wij te maken met twee verschillende kernprocedures: Amstelland (Amstelveen, Uithoorn, Aalsmeer, Vinkeveen, Mijdrecht) Amsterdam  Beide kernprocedures verstrekken aan het begin van het schooljaar de handleiding met daarin een tijdspad voor alle belangrijke data voor het schooljaar. In de kernprocedure staan alle regels/afspraken omschreven omtrent de overstap. 

Adviestraject  

De Amstelschool begeleidt leerlingen acht jaar lang tot zij de overstap maken naar het voortgezet onderwijs. Deze stap is een belangrijke, waar de Amstelschool zorgvuldig mee omgaat. Vanaf groep 7 starten wij daarom met het 'adviestraject.' Dit adviestraject loopt door tot groep 8 en heeft als doel: voor alle leerlingen van de Amstelschool plaatsing op een passende VO-school op het juiste niveau. 

Advies  

Om de overstap naar het Voortgezet onderwijs te maken, krijgt iedere leerling een (voorlopig) advies van de basisschool. Dit advies geeft aan welk type voortgezet onderwijs de Amstelschool het beste bij de leerling vindt passen.  In groep 7 ontvangen de leerlingen een voorlopig advies. In groep 8 ontvangen zij het definitief advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven