Kindcentrum Feiko Clock

Sportlaan 10 9665 HT Oude Pekela

Schoolfoto van Kindcentrum Feiko Clock

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De genoemde toetsen worden volgens de toetskalender afgenomen.

De resultaten worden uitgebreid geanalyseerd.

Binnen ons onderwijs hanteren we de PDCA-cyclus.

Wij volgen dit jaar ons huidige beleid met focus op het rekenonderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies m.b.t. het voortgezet onderwijs.

De school vult voor de leerlingen van groep 6 t/m 8 de Plaatsingswijzer in. Hierin worden alle cito resultaten van de laatste drie jaar van de basisschool opgenomen. De advisering die voortkomt uit de Plaatsingswijzer wordt aangevuld met een goed onderbouwd advies van de leerkracht. Het uiteindelijke schooladvies bestaat meestal uit één onderwijsniveau, maar er kan ook een dubbel advies gegeven worden.

Als het resultaat van een leerling op de Cito eindtoets op een hoger niveau ligt dan het eerder afgegeven schooladvies, dan wordt het schooladvies opnieuw bekeken en besproken met de ouders. In dat geval kan er een herziening van het schooladvies plaatsvinden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het team van kindcentrum Feiko Clock wil dat de leerlingen zich op school thuis voelen, dat ze zichzelf kunnen zijn en dat ze zich emotioneel veilig voelen. Om dit resultaat te bereiken is het belangrijk de leerlingen goed te volgen in hun sociaal emotionele ontwikkeling en tijdig hulp te bieden als er sprake is van een stagnatie in de ontwikkeling. Hierbij is het mogelijk dat er factoren meespelen die niet altijd een directe relatie hebben met de schoolsituatie ( bijv. het karakter van de leerling, de thuissituatie, een geringe impulsbeheersing). De leerkracht bekijkt dan hoe het kind op individueel niveau ondersteund kan worden

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Ontwikkelbehoeften Soc./ Em.

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven