Openbare Basisschool de Tandem

Weegpad 13 3262 CL Oud-Beijerland

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Tandem
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Tandem
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Tandem
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Tandem

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We gebruiken de IEP -doorstroomtoets. De wijze waarop kinderen getoetst worden past heel goed bij onze manier van werken en kinderen zijn hier aan gewend.

We zien dat onze sterke didactiek een positief effect heeft op de eindresultaten van onze leerlingen. Niet alleen eind groep 8, maar ook in de jaren daar voorafgaand. Ook dit volgen we nauwgezet zodat we tussentijds kunnen bijsturen. 

Onze eindresultaten stemmen ons tot tevredenheid. We scoren ruim boven het landelijke gemiddelde van scholen die qua leerlingensamenstelling op onze school lijken.

In de doorstroomtoets onderscheiden we het 1F niveau en het 2F niveau.  1F is de basis wat eigenlijk alle kinderen aan het eind van de basisschool ten minste zou moeten beheersen. Op De Tandem haalt  in de afgelopen 3 jaar 99,6% het 1F niveau. Landelijk halen scholen die op ons lijken een percentage van 96,4 %.

Het 2F is een streefniveau dat voortbouwt op het 1F niveau. De onderwijsinspectie stelt als norm dat wij hierop minimaal 52,1% scoren. Vergelijkbare scholen scoren hierop gemiddeld 61,8%. Maar wij weten een percentage van 82,7% te halen. We zijn hier erg blij mee. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2022-2023 maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. IEP sluit aan bij onze visie dat een kind meer is dan rekenen en taal; ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is.  Door betekenisvolle toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart.  En met die informatie kunnen wij, samen met de leerling, inzicht krijgen in de volgende ontwikkelingsstap van de leerling.  

Bovendien maken we in groep 8 al enkele jaren met volle tevredenheid gebruik van de IEP-Eindtoets.

De verzamelde informatie gebruiken we om te bekijken of de ontwikkeling verloopt zoals je mag verwachten. Is dat niet het geval, dan kunnen we daarop tijdig bijsturen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij onze advisering zijn we van mening dat het om meer gaat dan alleen lezen, taal en rekenen.  Motivatie en inzet zijn namelijk ook van groot belang. Daarom baseren we ons niet alleen op toetsresultaten maar gaan we in gesprek met de kinderen zelf.  Een gesprek over hun ambities en dat wat hen motiveert.

Tijdpad advisering groep 8 2024-2025

In groep 7 heeft de school een indicatie van het niveau van de leerling.

Oktober                    Aanmelden voor de doorstroomtoets IEP door de leerkracht

November                 Afname Begintoets groep 8 IEP

10-31 jan                  Bespreken voorlopig advies met ouder en leerling

27 jan t/m 16 feb       Afname doorstroomtoets IEP

Uiterlijk 15 maart       Ontvangst uitslag doorstroomtoets op school

Uiterlijk 24 maart       Bespreken definitief schooladvies met ouders en leerling

25-31 maart              Centrale aanmeldingsweek voortgezet onderwijs door ouders

Uiterlijk 12 mei          Besluit over toelating middelbare school.

In het overzicht ziet u de schooladviezen van het jaar 2022-2023, de meest recente gegevens zijn nog niet formeel gepubliceerd maar al wel bij ons bekend.  We zien daarin een toename van het aantal  HAVO/VWO adviezen. Dit sluit aan bij de positieve ontwikkeling van de onderwijsresultaten.

In de praktijk blijkt bovendien 70% van de leerlingen na 3 jaar VO onderwijs nog op het door ons geadviseerde niveau te zitten.  Bij vergelijkbare scholen is dit 65%.

Met de andere scholen van ons bestuur De Hoeksche School hebben we afgesproken dat individuelen leerlingen geen toestemming krijgen om onder schooltijd deel te nemen aan kennismakingsactviteiten in het voortgezet onderwijs. Wel gaan wij met de hele groep 8 naar een VO-school toegaan om daar kennis te maken of een activiteit uit te voeren. Activiteiten waar leerlingen individueel voor inschrijven, dienen buiten schooltijd plaats te vinden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze basisschool heeft een pedagogische opdracht, die ruimer is dan het aanbieden van leerstof alleen.

We vinden het als school belangrijk om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kinderen tot sociaal invoelend, autonoom en zelfverantwoordelijk deelnemer aan de samenleving. We werken hierbij volgens de principes van De Vreedzame School.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Focus Soc. Emot. Ontwikkeling
  • Zien wat elk kind nodig heeft
  • Leren van en met elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2018 heeft de inspecteur van onderwijs onze school bezocht. De inspecteur was zeer enthousiast over onze school en concludeerde een goede kwaliteit het onderwijs.

Enkele fragmenten uit het rapport:

“...een uitgesproken sterk aanbod heeft. Zo is er voor de groepen 1 en 2 een mooi uitgewerkt aanbod, waarin gegevens uit het observatieinstrument op natuurlijke wijze gekoppeld worden aan een schooleigen thematische wijze van ontwikkelingsgericht onderwijs."

Op een heldere, ambitieuze en warme wijze stuurt de directeur de organisatie aan. De teamleden waarderen deze benadering omdat zij zich op deze manier zeer betrokken voelen bij de continue verbetering en ontwikkeling van de hele school.

“…. zijn beide standaarden uit het kwaliteitsgebied Schoolklimaat als 'goed' gewaardeerd. De Tandem doet veel aan de preventieve kant. Vanuit de gedachte dat een positieve intrinsieke motivatie sterker werkt dan corrigeren en bijsturen, zet de school in op een aantal belangrijke aspecten."

 

Terug naar boven