Kindcentrum Sterrebos

Verdistraat 79 5343 VC Oss

Schoolfoto van Kindcentrum Sterrebos

Het team

Toelichting van de school

Alle kinderen krijgen gym van een vakleerkracht. Daarnaast krijgen alle kinderen één keer per twee weken een muziekles en beeldende vorming van een vakdocent. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een collega afwezig is vanwege bijvoorbeeld ziekte of professionalisering willen we het onderwijs natuurlijk zoveel mogelijk door laten gaan. We kunnen in zulke gevallen een beroep doen op collega’s die flexibel inzetbaar zijn. Zij zijn ook verbonden aan onze school (of één van de andere scholen in het cluster waar onze school bij hoort) en zijn dus bekend met hoe wij werken.

Zijn er onverhoopt geen vervangers te vinden dan kunnen we de volgende maatregelen nemen:

  • Een onderwijsassistent, een leraarondersteuner, LIO-stagiaire of ambulante collega neemt de groep of een deel van de groep over.
  • Een groepsleraar neemt een andere groep over (parttime collega werkt bijvoorbeeld een dag extra).
  • We voegen twee groepen samen of verdelen kinderen over meerdere groepen.
  • En als allerlaatste mogelijkheid… omdat er meerdere zieken zijn geven we een groep een dag vrij tot we vervanging vinden of tot de zieke leraar er weer is. We stellen ouders steeds daags tevoren op de hoogte. Dit laatste doen we niet snel, tenzij er meerderde groepen anders zonder leraar zitten.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groep 1/2a          

Groep 1/2b           

Groep 1/2c          

Groep 1/2d          

Groep 3a             

Groep 3b            

Groep 3c

Groep 4a             

Groep 4b             

Groep 5b           

Groep 5-6a             

Groep 6-7b             

Groep 7a            

Groep 8a

Groep 8b              

Taalklas OB

Taalklas BB            

Naast leraren, onderwijsassistentes en leraarondersteuners is er ook een vakleraar voor Gym vanuit het Sport- en Expertisecentrum (SEC) verbonden aan de school. Alle groepen hebben minimaal 1x per week les van een vakleraar. Daarnaast hebben we een vakleraar beeldende vorming en een vakleraar muziek.

Op dinsdagmiddag en donderdagmiddag, van 14.45 uur - 16.45 uur, vindt er naschoolse sport plaats onder begeleiding van de vakleraar gym. Dit vindt plaats in de gymzaal bij onze school. Op dinsdagmiddag is de naschoolse sport voor de onderbouw (groep 1 t/m 4) en donderdagmiddag voor de bovenbouw (groep 5 t/m 8). Zie voor het actuele gymrooster onze website. U kunt uw kind aanmelden voor de naschoolse sport via de volgende link: Onderbouw en Bovenbouw

Op Kindcentrum Sterrebos is er ook een gedragsspecalist werkzaam die kinderen individueel begeleid en/of op groepsniveau op het gebied van de sociale emotionele ontwikkeling. 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De onderbouw van Kindcentrum Sterrebos creëert een (onderwijs)omgeving waar kinderen met plezier naar school gaan en waar kinderen zich veilig voelen. Veilig voelen betekent voor ons dat er op school een basis wordt gelegd van waaruit de kinderen zich emotioneel vrij voelen en waardoor de kinderen het zelfvertrouwen krijgen om zich te kunnen ontwikkelen.   

Leraren en Pedagogisch medewerkers op Kindcentrum Sterrebos benaderen de kinderen respectvol en liefdevol. In de benadering naar kinderen is er ruimte en aandacht voor de ontwikkeling van de zelfstandigheid en de zelfredzaamheid van de kinderen.  De school vindt het van belang dat kinderen zelfstandigheid ontwikkelen en zelf oplossingen leren bedenken.  In de onderbouw worden betekenisvolle activiteiten aangeboden die bij de belevingswereld van de kinderen aansluiten. De kinderen worden betrokken bij het bedenken van deze activiteiten. Het onderwijs sluit aan bij de ontwikkelingsfase waar het kind zich in bevindt. Het kind wordt vanuit deze fase gestimuleerd en uitgedaagd om zich te ontwikkelen. Ook is het spelen een belangrijk aspect binnen het onderwijs in de onderbouw:  ‘spelen is het leven leren’.  Op de school is er sprake van een rijke leeromgeving en een rijk lesaanbod waar volop de ruimte wordt geboden om te ontdekken en te ervaren.  De school hecht waarde aan een omgeving die structuur, duidelijkheid en herkenbaarheid biedt aan deze jonge kinderen.   

Ons motto is ontwikkelingsgericht waar het kan, gebruik van methoden waar het moet. De school geeft ontwikkelingsgericht onderwijs in de onderbouw waar mogelijk. Daarnaast wordt er ook programma-gestuurd onderwijs gegeven op die momenten waarvan de leerkrachten vinden dat het nodig is. Een goed pedagogisch klimaat ligt hieronder ten grondslag. Voor ons betekent een goed pedagogisch klimaat in het werken met jonge kinderen vooral een positieve benadering en het accepteren van de eigenheid van het kind. Dat betekent dat de leraren veel luisteren naar en praten met de kinderen. Er is veel ruimte voor de eigen inbreng van de kinderen. De rol van de leerkracht daarbij is vooral stimuleren in het bevorderen van een goede sfeer en de sociale interacties onderling. Bij ons pedagogisch klimaat hoort ook dat er in de school een herkenbare structuur is. Voor jonge kinderen is een vast ritme belangrijk. We werken daarom met dagritmekaarten en in kleurgroepen.  Bij deze structuur past ook dat er gedragsverwachtingen zijn geformuleerd, er grenzen gesteld zijn aan kinderen over welk gedrag wel en niet gewenst is. Heldere afspraken en consequent zijn maakt het handelen van de leraar voorspelbaar en dragen bij aan een veilige omgeving voor de kinderen.   

Bij het inrichten en vormgeven van ons aanbod hanteren we onderstaande pijlers.  
- Het aanbod sluit aan bij de ontwikkelingsfase waarin het kind zich bevindt en waarbij het kind wordt uitgedaagd zich te ontwikkelen.   
- Er worden betekenisvolle activiteiten aangeboden. De kinderen worden betrokken bij het bedenken van deze activiteiten.  
- Spel en spelen is een belangrijk element binnen het onderwijs in de onderbouw. “spelen is het leven leren”  
- Er is sprake van een rijke  speelleeromgeving en een rijk lesaanbod zodat volop ruimte wordt geboden om te ontdekken en te ervaren   
- De school hecht waarde aan een omgeving die structuur, duidelijkheid en herkenbaarheid beoogt. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de ochtenden ligt de nadruk op de basisvakken rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Wij vinden het van belang dat deze vakken vanuit de methode op een gestructureerde wijze worden aangeboden. De instructie wordt vormgegeven middels de bouwstenen van Wijze lessen. Hierdoor sluiten we aan bij verschillen tussen kinderen. Concreet betekent dit dat de uitleg (lengte en inhoud) niet voor alle kinderen gelijk is. We passen de uitleg aan op de behoefte van het individuele kind. Sommige kinderen begrijpen een nieuw onderdeel van de leerstof zonder uitleg. Sommigen hebben genoeg aan een basisinstructie. Er zijn ook kinderen die na de basisinstructie bij de leraar aan de instructietafel komen voor extra uitleg.

Het middagprogramma van de groepen 5 t/m 8 staat voornamelijk in het teken van IPC (international Primary Curriculum). Alle wereld oriënterende en creatieve vakken komen hierin thematisch aan bod. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ieder kind een ster!

Op Kindcentrum Sterrebos komen we tegemoet aan de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen en werken we aan de kenmerken van een breed ondersteuningsprofiel. Het werken met groepsplannen zorgt ervoor dat wij voor de basisvakken instructie én verwerking op maat kunnen aanbieden. Daarnaast willen wij waar mogelijk ook kinderen met speciale onderwijsbehoeften zo goed mogelijk begeleiden. Op deze wijze geven wij vorm aan Passend Onderwijs. De zorg voor alle kinderen van onze school staat beschreven in Ondersteuningsprofiel.

Informatie over Passend Onderwijs

Gelukkig gaat het met de meeste kinderen goed op school. Maar als een kind – om welke reden dan ook – meer ondersteuning nodig heeft, dan gaat de leraar uiteraard in overleg met ouders, of andersom. Samen met de intern begeleider zoeken we naar de meest passende onderwijsondersteuning, zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen.  

Onze school in het samenwerkingsverband

SAAM is ingedeeld in twee samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs, regio 30.06  (www.samenwerkingsverband3006.nl).

Passend onderwijs: hoe en wat

Passend onderwijs is onderwijs bieden dat aansluit bij de ontwikkeling van kinderen, ook als een kind extra ondersteuning of begeleiding nodig heeft. Vaak kan de leraar extra ondersteuning prima zelf bieden, met advies van de intern begeleider die onderwijsondersteuning coördineert op school. Is er meer nodig, dan kan de school een beroep doen op de bovenschoolsdeskundige van SAAM*. Deze persoon is de schakel naar extra ondersteuning van het samenwerkingsverband. Extra ondersteuning is mogelijk in 3 arrangementen; tijdelijke extra ondersteuning op de basisschool, een (tijdelijke) plaatsing op een school voor speciaal onderwijs of een (tijdelijke) plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs. In de wet passend onderwijs hebben schoolbesturen zorgplicht gekregen. Scholen zijn verantwoordelijk voor het vinden van een passende onderwijsplek, dat kan op de eigen school zijn, of op een andere (basis)school. Samen zorgen de schoolbesturen ervoor dat voor ieder kind een passende onderwijsplek is. Alleen voor zéér specialistische onderwijsondersteuning kan het zijn dat een kind niet in onze regio terecht kan. Meer over deze wet kunt u vinden via de site www.passendonderwijs.nl.

Ondersteuningsteam (OT) op school

Elke school heeft een ondersteuningsteam. Daarin zitten de leraar, de intern begeleider een jeugdprofessional van Basisteam Jeugd en Gezin of een andere externe deskundige  (gedragsexpert, psycholoog, (ortho)pedagoog). Het ondersteuningsteam maakt een plan dat op school wordt uitgevoerd. Wanneer blijkt dat ondanks de extra hulp het kind nog niet voldoende ontwikkelt dan plannen we een MDO (multidisciplinair overleg). Het MDO stelt vast welke ondersteuning het kind nodig heeft. Een arrangement, dat wil zeggen een passend onderwijsaanbod met de juiste begeleiding. Vanaf het moment dat een kind extra ondersteuning nodig heeft, stelt school een ontwikkelingsperspectief op. Hierin staat wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn, wat het uitstroomperspectief is en welk aanbod daarbij realistisch en passend is.    

Visie op passend onderwijs

De basis voor passend onderwijs is wat een kind nodig heeft om tot leren te komen en zich goed te ontwikkelen. Daarbij past een positieve grondhouding naar kinderen. Over wat elke school minimaal moet bieden aan ondersteuning, hebben de schoolbesturen afspraken gemaakt. Zij zien een sterke ‘basisondersteuning’ als basis voor passend onderwijs. Oftewel: passend onderwijs gebeurt vooral in de eigen klas, bij de eigen leraar en op de eigen school. Ook zijn afspraken gemaakt waaraan extra onderwijsondersteuning moet voldoen: zo snel mogelijk, zo licht mogelijk, zo dicht mogelijk bij huis, op de meest passende manier, samen met ouders en ketenpartners in (jeugd)hulp.  

Schoolondersteuningsprofiel biedt duidelijkheid 

Ouders kunnen zich oriënteren op wat de school te bieden heeft op het gebied van onderwijsondersteuning. Dit staat beschreven in het Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Elke school heeft zo’n profiel gemaakt. Ouders kunnen dit inzien of bekijken op de website. Ouders (en leraren) denken mee.   Ouders en medewerkers zijn vertegenwoordigd in de Ondersteuningsplanraad (OPR) van het samenwerkingsverband. De OPR heeft medezeggenschap door het instemmen met het Ondersteuningsplan en is gesprekspartner van het bestuur van het samenwerkingsverband.  

Verlengen en versnellen

De Wet op Primair Onderwijs bepaalt dat ieder kind acht aaneensluitende schooljaren moet doorlopen. Echter ontwikkelt ieder kind zich op zijn/haar eigen niveau en tempo. Soms zijn er kinderen die hun ontwikkelingsproces niet in acht jaar kunnen doorlopen en extra tijd nodig hebben. Daarom kan de school besluiten een kind een klas over te laten doen. Dit heet ook wel verlengen.

Er zijn ook kinderen die sneller dan hun leeftijdgenoten door de leerstof gaan. Als verrijking van de leerstof voor een kind niet voldoende is kan de school besluiten het te laten versnellen. Dit kan door versneld kleuteren of een (deel van een) onderwijsjaar overslaan. Wanneer we bij uw kind denken aan verlengen of versnellen, zullen we daarover tijdig met u in gesprek gaan. Mocht uw kind onvoldoende baat hebben aan de geboden extra ondersteuning, of onvoldoende uitdaging krijgen door extra verrijking, beslist de school om over te gaan tot verlenging of versnelling.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambities zijn beschreven in ons schoolplan.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

VVE-taalgroep

Vanaf oktober 2011 hebben wij een VVE-taalgroep in het gebouw. VVE betekent Vroeg en Voorschoolse Educatie. De doelstelling van deze groep is om kinderen met een (grote) achterstand in de Nederlandse taal een jaar lang intensief taalonderwijs aan te bieden om zodoende deze achterstand in te lopen. Een goede taalbeheersing en goed praten is belangrijk voor het leren lezen en schrijven en mede hierdoor zorgen we ervoor dat het basisonderwijs zo goed mogelijk verloopt. 

Het taalaanbod zal gericht zijn op uitbreiding van de woordenschat, mondelinge taalvaardigheid, articulatie, gebruik van (korte) zinnen, begrijpend luisteren en beginnende geletterdheid.

Deze klas/groep is bedoeld voor kinderen van groep 2. Meerdere dagdelen per week (totaal 4 uur) krijgen de kinderen extra taalonderwijs, dat tevens zoveel mogelijk aansluit op de thema’s in de klas.

Om het meeste resultaat uit de taalgroep te halen kunnen er maximaal 12 kinderen aan deelnemen. De logopedist bekijkt het kind zorgvuldig en samen met de bevinding van de groepsleraar wordt bepaald of een kind wordt toegelaten tot deze groep. 

Komt uw kind hiervoor in aanmerking dan hoort u dat van de leraar van uw kind. Voor een screening vragen we altijd toestemming aan ouders.

Alice Megens is de leraar van de VVE-taalgroep

Terug naar boven