Hertogin Johanna V

Vianenstraat 106 5342 AJ Oss

Schoolfoto van Hertogin Johanna V

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindopbrengsten zijn een indicator voor de onderwijskwaliteit op de HJ-V. Naast het werken naar opbrengsten vindt het team het essentieel dat kinderen zich veilig voelen en zich vanuit deze houding kunnen en mogen ontwikkelen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Basisschool Hertogin Johanna V maakt gebruik van CITO Leerling in Beeld. In dit volgsysteem worden tussentijdse toetsen geregistreerd, gemonitord en omgezet naar analyses en naar opbrengsten.De ontwikkelingen van kinderen in de kleuterleeftijd worden in beeld gebracht door middel van de KIJK-registratie.

Twee keer per jaar stellen alle leerkrachten, aan de hand van de observaties en toetsresultaten, de groepsresultaten vast. Deze worden besproken met de Intern Begeleider tijdens de groeps- en/of leerlingbesprekingen. De uitkomsten van de analyses worden schriftelijk vastgelegd en besproken met de directie en het team. Afspraken worden omgezet naar ‘nieuwe’ doelen, die in het groepsbegeleidingsplan worden opgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig uitstroomadvies, het voorlopig schooladvies. Dit advies wordt opgesteld door de bovenbouwleerkrachten en de intern begeleider, waarin zij het ontwikkelperspectief bespreken van de leerling. De resultaten en het studiegedrag van de leerling worden hierin meegenomen.
Wij vinden het belangrijk dat de wederzijdse verwachtingen helder zijn; kinderen en ouders weten waar een kind zich in zijn of haar ontwikkeling bevindt en de school kan het aanbod aanpassen aan de onderwijsbehoeften van het kind. 

In november/december is er in groep 8 ruimte voor een voortgangsgesprek. In januari wordt er in groep 8 een definitief uitstroomadvies afgegeven. Een definitief advies kan enkelvoudig zijn (bijvoorbeeld vmbo-bb) of meervoudig (bijvoorbeeld vmbo-t/havo). In enkele gevallen kan het definitief uitstroomadvies afwijken van het voorlopig uitstroomadvies. Daaropvolgend maken de leerlingen van groep 8 de landelijke doorstroomtoets. Het kan zijn dat het toetsadvies hoger uitvalt dan het schooladvies. In dat geval heroverweegt de basisschool het schooladvies. In overleg met de leerling en zijn of haar ouders kan de school het advies naar boven bijstellen, maar dat is niet verplicht. Wanneer de toetsuitslag lager uitvalt, dan wordt het schooladvies niet aangepast. De desbetreffende leerkracht kan een besluit altijd beargumenteren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de HJ-V voelen kinderen zich veilig, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit gebeurt in een situatie waarin leerkrachten, leerlingen en ouders met respect met elkaar omgaan. Leerkrachten dragen de missie en de visie van school uit. Kinderen krijgen handvatten aangereikt om zichzelf te mogen en te kunnen zijn. Vanuit de visie om iedereen welkom te laten zijn, maken we punten bespreekbaar en laten kinderen leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen kan/mag zichzelf zijn
  • Oog voor elkaar
  • Presenteer jezelf

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft het onderwijs op de HJ-V beoordeeld en is tot de conclusie gekomen dat de kwaliteit op orde is. De school ontvangt vanuit dit oordeel het basistoezicht en levert periodiek resultaten en bevindingen aan zodat de onderwijskwaliteit gemonitord kan worden.

Terug naar boven