KBS de Berkenhof

Kevelaar 4 4907 KW Oosterhout

Schoolfoto van KBS de Berkenhof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als school zijn we trots dat we als zorgzame school ook hele hoge eindopbrengsten kunnen verwezenlijken. Dus aandacht voor iedereen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk om goed zicht te hebben op de ontwikkeling van onze kinderen. Dit doen we middels de aangegeven volgsystemen, maar ook door eigen observaties en gesprekken. Om zicht te krijgen op de onderwijsresultaten is het nodig deze te meten, te analyseren en wanneer nodig te komen tot verbeteracties.

Om de onderwijsresultaten te meten, gebruiken we op onze school een leerlingvolgsysteem (LVS) IEP. Dit bestaat uit een aantal genormeerde toetsen die we twee of drie keer per schooljaar afnemen. 

Voor het meten van de capaciteiten maken we gebruik van de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten test). 

Met dit onderzoek brengen we in beeld of we op KBS de Berkenhof het optimale uit kinderen halen (cognitief). We vergelijken hiervoor de opbrengsten van de kinderen (IEP) met hun capaciteiten (IQ). Het verschil tussen een intelligentietest (als NSCCT) en een schoolvorderingentoets (als Cito) is dat een school-vorderingentoets meet wat kinderen hebben geleerd in hun onderwijsjaren (de feitelijke schoolprestaties) en een intelligentietest bepaalt wat kinderen ‘in huis hebben’ (de mogelijke schoolprestaties). 

De uitslag van individuele kinderen wordt door de school alleen op verzoek van/ in overleg met ouders gedeeld met anderen en wordt dus niet automatisch meegenomen bij overdracht naar het voortgezet onderwijs. Zodra de uitslagen binnen zijn verzorgt het OOC een informatiebijeenkomst waarna de ouders/verzorgers de uitslag mee naar huis krijgen. We willen van de kinderen de leerresultaten vergelijken met hun capaciteiten. De verkregen resultaten gebruiken we om het onderwijs op KBS de Berkenhof steeds te verbeteren. Daarbij zijn we nieuwsgierig naar de mate waarin het ons lukt om ons onderwijs ‘passend’ te maken voor elk kind.

Analyse van de uitslagen:

De uitslagen van de toetsen worden geanalyseerd en vergeleken met het door IEP aangegeven landelijk gemiddelde.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van de schoolloopbaan, dit is doorgaans eind groep 8, worden onze leerlingen op een passende school voor het vervolgonderwijs geplaatst. We adviseren hierbij kansrijk en volgen de procedure zoals deze is opgesteld bij Delta-onderwijs.

Hoe komt het advies tot stand:
Sociaal emotionele ontwikkeling; Werkhouding, motivatie en gedrag;
Indien er sprake was van een ‘ondersteuningsbehoefte’ voor passend onderwijs dan wegen de geboden ondersteuning en het effect daarvan ook mee

Het leerlingvolgsysteem geeft een beeld van de opgedane kennis en vaardigheden.
In het leerlingvolgsysteem staan per leerling de toetsuitslagen van groepen  3 tot en met groep 8. De school betrekt de toetsuitslagen van groep 6, 7 en 8 bij het opstellen van het schooladvies. Dit worden ook wel de ‘harde gegevens’ genoemd over de leerling.

De leerlingvolgsysteemtoetsen in oktober (B8) zijn de laatste toetsen die meetellen in het advies. We hebben met elkaar afgesproken dat de toetsuitslagen van de volgende vakken nadrukkelijk meewegen bij het advies: 

  • Begrijpend lezen
  • Rekenen/wiskunde
  • Spelling
  • Studievaardigheden.

Een leerling krijgt een schooladvies voor een schooltype. In februari 2024 maken de leerlingen in groep 8 de wettelijk verplichte doorstroomtoets. Wij hanteren de IEP LVS. De uitslag van de eindtoets geeft een toetsadvies en is altijd een dubbeladvies, zoals vmbo-bb/vmbo-bk of havo/vwo. Met uitzondering van het enkelvoudige toetsadvies vwo.

Wanneer de toetsuitslag hoger uitvalt dan het advies van de school wordt deze in heroverweging genomen. In bovenstaand proces zijn directie, IB’er, leerkrachten groep 5/6 en leerkrachten groep 7/8 nauw betrokken.       

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is een katholieke school. De identiteit van de school en de uitgangspunten van het onderwijs worden mede bepaald door christelijke normen en waarden:

  • Respect voor elkaar.
  • Opkomen voor eerlijke kansen voor iedereen.
  • We handelen en denken vanuit een multiculturele samenleving en brengen de leerlingen respect bij voor alle mensen, ongeacht hun geloof en overtuiging.

Uitgangspunten:

  • De kinderen krijgen de begeleiding die ze nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen.
  • Door de kleine groepen is het mogelijk veel zorg aan de kinderen te geven.
  • De zorg voor kinderen reikt verder dan de eigen groep, doordat de leerkrachten de meeste kinderen kennen.
  • We stimuleren en begeleiden kinderen naar zelfstandigheid.
  • Veiligheid en geborgenheid zijn voorwaarden voor een goede ontwikkeling van kinderen.
  • We bieden de kinderen een duidelijke structuur aan, zodat ze weten wat er van hen verwacht wordt.
  • We leren de kinderen goede omgangsvormen aan.
  • We staan open voor kinderen met verschillende culturele achtergronden en geloofsovertuigingen.
  • Als we aan de hulpvraag kunnen voldoen, staan we ook open voor kinderen met een beperking.
  • Wij leren kinderen samen te werken, rekening met elkaar te houden, elkaars sterke kanten te gebruiken, samen oplossingen te vinden. KBS de Berkenhof: de zorgzame school
  • We stimuleren een goede samenwerking met ouders en willen naar hen toe ook laagdrempelig zijn.
  • We laten ons onderwijs aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. De kinderen niet alleen laten luisteren, maar ook laten zien, handelen en concreet laten ervaren, zodat het makkelijker wordt om kennis en vaardigheden te verwerven. W
  • We doen recht aan de verschillen tussen kinderen door te werken met tabletonderwijs Snappet, verschillende instructiegroepen, differentiatie in opdrachten en tempo en het gebruik van methoden en onderwijsmiddelen.
  • De individuele ontwikkelingen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied van het kind volgen we door leerlingenbesprekingen, leerlingvolgsysteem, methode gebonden toetsen en vroegtijdige signalering van leer-en/of gedragsproblemen of meer -en hoogbegaafdheid.
  • We leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en stellen hun eigen handelen ter discussie.
  • We leren kinderen om te gaan met moderne communicatiemiddelen. We vinden het behalen van goede resultaten belangrijk, maar houden daarbij rekening met de individuele mogelijkheden van het kind.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Saamhorigheid
  • Verdraagzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie beoordeelt de kwaliteit van onze school al jaren goed.

De school werkt daar hard voor en is daar dan ook trots op!!!

Terug naar boven