Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken in 4 units.
Unit 1/2: De Lieveheersbeestjes, de Bijen en de Vlinders (groep 1/2a, groep 1/2b en groep 1/2c)
Unit 3/4: De Konijnen, de Eekhoorns en de Egels (groep 3a, groep 3b/4a, groep 4b)
Unit 5/6: De Herten, De Dassen en de Vossen (groep 5/6a, groep 5/6b en groep 5/6c)
Unit 7/8: De Uilen, de Buizerds en de Spechten (groep 7/8a, groep 7/8b en groep 7/8c)
In de combigroepen 1/2 wordt het aanbod bepaald vanuit de leerlijnen (SLO). Elke 5 à 6 weken gaan de groepen aan de slag met een nieuw thema. De volgende domeinen komen aan steeds aan bod: Motoriek, rekenen, taal, spel en sociaal emotionele vorming. De kinderen worden nauwlettend gevolgd in hun ontwikkeling op genoemde domeinen.
In groep 3 wordt gebruik gemaakt van een geïntegreerde methode voor aanvankelijk leesonderwijs en taal; Veilig Leren Lezen (Kim-versie). Hier wordt wekelijks 8 uren aan besteed.
In groep 3 t/m 8 wordt wereldoriëntatie aangeboden vanuit Topontdekkers; een methode voor thematisch werken.
CBS 'De Kardoen' heeft de intentie om buurt-nabij onderwijs bieden. De school heeft ervaring met kinderen met het Syndroom van Down, kinderen met een visuele beperkingen, hoog- en meerbegaafdheid, ASS etc. Per leerling wordt nauwkeurig bekeken of de school tegemoet kan komen aan de onderwijsbehoefte. Wanneer blijkt dat dit buiten de mogelijkheden van de school ligt, kijkt de school vanuit de zorgplicht samen met de ouders naar een passende vorm van onderwijs in de buurt.
De Kardoen heeft daarnaast de TOP-voorziening, Taal OndersteuningsPunt. Deze is speciaal voor kinderen die op het gebied van de Nederlandse taal intensieve ondersteuning nodig hebben. Deze voorziening wordt ook opensgesteld voor kinderen van collega scholen in Ommen.
Binnen Floreant wordt er op verschillende niveaus samengewerkt en versterken scholen elkaar in het bieden van de beste zorg aan de leerling. De Kardoen is onderdeel van het Samenwerkingsverband Veld, Vaart & Vecht. Om ouder(s)/verzorger(s) te ondersteunen in hun opvoeding is er regelmatig een Schoolmaatschappelijk werker aanwezig op school. Zo kan er laagdrempelig contact worden gelegd met deze maatschappelijk werker, op initiatief van de ouder/verzorger of na doorverwijzing van de leerkracht en/of ib-er. Stichting de Kern, onderdeel van Dimence verzorgt deze voorziening.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school is een samenwerking gestart met het voortgezet onderwijs (Het Vechtdalcollege in Ommen) om de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs te versoepelen.
De Kardoen wil een zeer rijke, krachtige en betekenisvolle speel/leeromgeving bieden. Dat vraagt om een overzichtelijke en specifieke organisatie. Elke leerling op De Kardoen vormt samen met leeftijdsgenoten een veilige basisgroep. In deze groep start hij de schooldag en sluit hij de schooldag weer af. Een aantal basisgroepen vormt samen de ‘unit’ (unit 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8). In de units wordt gedifferentieerd op niveau, tempo, leerstijlen, interesse etc.: Onderwijs op maat. Na de start in de basisgroep gaan de kinderen van unit 1/2 in verschillende hoeken op ontdekking. Er wordt gewerkt vanuit de leerlijnen van Parnassys en aan de hand hiervan worden de thema's in gezamenlijkheid voorbereid. Zo vindt er veel differentiatie plaats op allerlei gebieden. De thema's sluiten aan bij de schoolbrede thema's van TopOntdekkers en daarbij worden belangrijke feestdagen (Sinterklaas, Kerst, etc.) samen voorbereid en gevierd met de klas.