Christelijke Basisschool De Open Kring

Dennenlaan 31 3862 HN Nijkerk

  • Met ouders, kinderen en leerkrachten bowen wij vanuit onze gedeelde christelijke identiteit aan goed onderwijs.
  • Het vernieuwde schoolgebouw hebben we feestelijk geopend.
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Open Kring

Het team

Toelichting van de school

Groep 1/2: Carolien ten Hove (ma, di, wo 1 x p. 2 wk.) & Rianne Hendriksen (wo 1 x p. 2 wk., do, vrij)

Groep 3/4: Rosanne Wigboldus (ma, di, wo, do) & Rowin Mulder (vrij)

Groep 5/6: Jantien Moll (ma, di, wo) & Lianne van den Bout (do, vrij)

Groep 7/8: Cornelieke Kommer (ma, di, wo) & Willemieke Klamer (do, vrij)

Onderwijsondersteuning: Ineke Verhoef (di, do)

Levelwerk en RT: Marianne Schreurs (ma, vrij)

Arrangement ondersteuner en Groeigroep: Marja Jonker (do)

Vakleerkracht gym: Christian van de Beek (di)

Vakleerkracht Engels: Rowin Mulder (wo)

Intern begeleider (IB-er): Karin van Eckeveld (di, do)

Administratie Jorina Ronda (ma, wo, vrij)

Onder leiding van: Geertje van Twillert (di, do, vrij)



 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Elke groep heeft één of twee vaste groepsleerkracht(en). Door professionaliseringsactiviteiten of verlof in verband met persoonlijke omstandigheden / ziekte kan het voorkomen dat een groepsleerkracht wordt vervangen. 

Onze scholengroep CorDeo participeert in ‘Vervangnet’ om de vervanging te regelen op de aangesloten scholen. Zij-instromers, of mensen die weer terug willen keren in het onderwijs kunnen zich voor invalwerk melden voor een functie: zie www.vervangnet.nl.  

De school hanteert de volgende procedure bij ziektevervanging:

  • Bij ziekte wordt er een melding gedaan bij vervangnet. Op het moment dat er geen vervanger beschikbaar is, wordt er intern naar een oplossing gezocht;
  • Op het moment dat er intern geen oplossing mogelijk is, kunnen de leerlingen een dag vrij krijgen. De school houdt bij voorbaat rekening met de onderwijstijd, door een marge in te bouwen;
  • Op het moment dat er intern geen oplossing is en de ziekte van een leerkracht is de dag van de ziekmelding bekend, worden de leerlingen verdeeld over de groepen.   

De schooldirectie en/of de medewerker die verantwoordelijk is voor de vervanging spant zich in om het vrijaf geven zoveel mogelijk te beperken. Toch kan het voorkomen dat een groep vrij krijgt. Dit is omdat bij verdeling van leerlingen (afhankelijk van de situatie), een druk kan ontstaan op de leerlingbegeleiding of het onderwijs in de andere groepen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school hanteert het zogenaamde leerstofjaarklassen systeem, met vormen van groepsdoorbrekend en samenwerkend leren. Dit betekent dat onze leerlingen, naast de vaste instructiemomenten, gelegenheid krijgen om zelf te kiezen hoe en wanneer uitvoering gegeven wordt aan het opgegeven werk. Leerlingen werken op een eigen tempo aan gedifferentieerd gegeven taken. Daarbij is het belangrijk dat het kind zich bewust wordt van een goede en effectieve leer- en werkhouding. Dag- en weektaken helpen leerlingen in het ontwikkelen van hun planningsvaardigheden en verantwoordelijkheid.  Op diverse momenten wordt er groepsdoorbrekend gewerkt, bijvoorbeeld tijdens het thematisch werken of het verwerken van een van de cognitieve vakken.

In ons schoolplan hebben wij onze schoolthema’s verwoord voor de periode 2019 tot 2023. Dit zijn gepersonaliseerd leren en eigenaarschap, 21e eeuwse vaardigheden, groepsdoorbrekend werken, en identiteit en uitstraling. Wij verbinden onze schoolthema’s aan ons handelingsgericht werken, de cognitieve vakken en wereldoriëntatie (verwerkt in ons thematisch onderwijs).   

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw is de ontmoeting in de kring essentieel. Daar begint en eindigt de schooldag. Daarnaast wordt gespeeld en gewerkt in hoeken, aan tafels, in het gymlokaal en op het schoolplein.

Wij werken met ontwikkelingsmateriaal dat leerlingen stimuleert in de ontwikkeling van de basisvaardigheden die nodig zijn voor het reken en taal onderwijs. Er wordt gewerkt rondom thema’s, die de rode draad vormen van allerlei activiteiten die de kinderen stimuleren tot ontwikkeling.

De leerkrachten van groep 1 en 2 gebruiken het observatie- en registratiesysteem KIJK om de ontwikkeling van hun leerlingen in kaart te brengen. Door dit systeem is het goed zichtbaar of een leerling op, onder of juist boven zijn of haar ontwikkelingslijn zit. Daardoor kunnen de leerkrachten beter en op tijd aansluiten bij de onderwijsbehoeften van deze kinderen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

's Morgens concentreert het onderwijs zich vooral op de kernvakken rekenen, taal en lezen. In de middag wordt er meer aandacht gegeven aan het thematisch onderwijs, het groepsdoorbrekend leren en het onderzoekend leren. Hieronder wordt per vakgebied aangegeven op welke wijze wij ons onderwijsaanbod borgen.

Bijbels onderwijs

In elke groep worden verhalen uit de Bijbel verteld, liederen gezongen en gesprekken gevoerd over het leven vanuit de christelijke principes. De school gebruikt de methode ‘Levend Water’ voor het Bijbelonderwijs.

Nederlandse taal

In groep 1 en 2 besteden we veel aandacht aan de taalontwikkeling en het aanbieden van letters. Op deze leeftijd leren de kinderen veel op taalgebied. Wij stimuleren de taalontwikkeling door verschillende activiteiten: luister- en spreekoefeningen in spelvorm, voorlezen en bekijken van boeken, vertellen, leren van opzegversjes, het gebruik van praatplaten, het houden van kringgesprekken enz. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de methode De Kleuteruniversiteit. In groep 3 concentreren wij ons vooral op het aanvankelijk lezen en de eerste beginselen van taal en spelling. Hiervoor gebruiken wij de methode Veilig leren lezen. In de groepen 4 t/m 8 werken we met de methode Taalactief, en het verwerkingsprogramma van Gynzy voor Spelling.

Engels

Vanaf september 2021 wordt vanaf groep 1 wekelijks Engels gegeven door een vakleerkracht Engels. In de doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met 8 staat plezier rondom het leren van Engels centraal. In groep 1 en 2 sluiten de lessen aan bij de thema’s die de groepsleerkrachten voorbereid hebben, terwijl in groep 3 en 4 wij de thema’s in grote lijnen volgen van Take It Easy. Vanaf groep 5 wordt er lesgegeven met behulp van een persoonlijk portfolio. Ook hierin worden in grote lijnen de thema’s van Take It Easy gevolgd.

Rekenen en wiskunde

Een belangrijk onderdeel van het rekenen is het aanleren van oplossingsstrategieën. Maar ook het verband met de werkelijkheid wordt niet uit het oog verloren. Hiervoor gebruiken wij in groep 1 en 2 de methode De Kleuteruniversiteit en in de groepen 3 tot en met 8 maken we gebruik van Gynzy. Wij hebben een curriculum op maat gemaakt passend bij de school. Zo kunnen we kinderen op het juiste niveau de doelen aanbieden.

Oriëntatie op mens en wereld

Dit onderdeel van de ontwikkelings- en leergebieden wordt thematisch en integraal aangeboden. Wij onderscheiden de volgende leergebieden:

  • Geschiedenis, waaronder maatschappelijke vorming;
  • Aardrijkskunde, waaronder topografie;
  • Natuuronderwijs, waaronder biologie, natuurkunde en omgaan met gezondheid en hygiëne;
  • Verkeer, waaronder sociale redzaamheid;
  • Cultuur.

Wij bieden deze leergebieden in thema’s aan en doen dit door middel van de methode IPC (International Primary Curriculum).

Bewegingsonderwijs

Naast fysieke conditie is bewegingsonderwijs ook essentieel in de cognitieve en lichamelijke ontwikkeling. Leerjaar 1 en 2 gaat hiervoor naar het speellokaal of naar buiten. Er wordt gespeeld met groot en klein materiaal of er wordt in spelvorm gewerkt aan de diverse betekenisgebieden. Er is ook gelegenheid voor vrij spel. Vanaf groep 3 wordt gebruik gemaakt van een vakleerkracht gym. Plezier en veelvuldig bewegen staan centraal. Vaardigheden als klauteren, zwaaien en springen worden uitgebreid geoefend. Met deze methode worden spelvormen systematisch aangeboden.

Expressieactiviteiten

In alle groepen komen expressieactiviteiten als muziek, handvaardigheid en tekenen aan de orde. Deze lessen zijn geïntegreerd in het IPC onderwijs. 

IPC (International Primary Curriculum)

Het International Primary Curriculum (IPC) is een curriculum voor het basisonderwijs (groep 1 t/m 8) waarin leren centraal staat. Het streven van IPC is om kinderen te laten leren, zo effectief en leuk mogelijk, op basis van hoge verwachtingen. Leerlingen werken aan hun zelfvertrouwen en ontdekken volop hun eigen talenten. Het is daarbij onmisbaar dat kinderen ook begrip leren hebben voor elkaar. Ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en in die van andere mensen, dichtbij en ver weg. Leren over normen en waarden – waarde(n)vol leren – is daarbij onmisbaar. Het IPC-curriculum is een digitaal curriculum dat werkt met duidelijk omschreven leerdoelen en thema’s, die we units noemen. Van Missie naar Mars tot Circus en van Regenwoud tot Voortrekkers van verandering. Het zijn stuk voor stuk onderwerpen om kinderen enthousiast en betrokken te maken. Elke unit sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt. Het IPC-curriculum wordt met regelmaat geüpdatet met oog voor actualiteit en de laatste stand van zaken in de wetenschap. De 21e-eeuwse vaardigheden komen volop aan bod in het IPC-onderwijs. Dit gebeurt op de eerste plaats door middel van de persoonlijke doelen. Zij vormen de basis van het IPC-curriculum. De doelen geven invulling aan de les en bepalen welke ervaringen de leerling opdoet. Het is belangrijk dat de leerling telkens iets overwint en ergens beter in wordt.

Cultuur op school

Overal om ons heen is cultuur. Cultuur is veel meer dan kunst. Het heeft te maken met hoe wij in onze leefomgeving vorm geven aan het (samen)leven. Hoe we met elkaar omgaan, hoe we in onze huizen leven, wat we aan gewoonten en eigenaardigheden hebben. Hoe is dat vroeger geweest en waarom is dat veranderd. Waarom zijn onze leefgewoonten zo anders dan die van mensen in andere landen (culturen). Het is belangrijk om aandacht te besteden aan deze dingen, zeker nu ze in deze tijd van globalisering – de wereld mijn achtertuin – zo dichtbij komen. Dankzij de moderne communicatiemiddelen is er materiaal genoeg voorhanden. Cultuureducatie is een belangrijk onderdeel voor de opvoeding; thuis en op school. Vooral wanneer we als christen ons bewust zijn dat onze God ons een cultuuropdracht geeft in de wereld waarin wij met onze kinderen mogen leven.

Burgerschap

Op De Open Kring leren wij onze leerlingen vanuit onze christelijke identiteit respectvol om te gaan met zichzelf, de ander en de leefomgeving. Zo leren wij onze leerlingen hoe ze binnen de maatschappij, met christelijke normen en waarden, hun eigen plek kunnen krijgen. Wij zoeken naar evenwichtige verhouding tussen aanpassingsgerichtheid (zich voegen naar het algemeen belang, de gelden regels, de gemeenschap) en het leren kritisch en zelfstandig na te denken over de eigen gemeenschap(pen), de samenleving en de eigen rol daarin. Op onze school leren we de kinderen om navolgers te worden van Jezus. Jezus had ook oog voor de mensen in moeilijke omstandigheden. Binnen onze visie op burgerschap willen werken aan de attitude om Jezus na te volgen. Binnen onze school betrekken we kinderen actief bij de samenleving waar ze deel vanuit maken, zodat ze zich verantwoordelijk gaan voelen voor hun directe leefomgeving en de wereld waarin wij leven. Dit begint al in hun eigen groep en wordt verder doorontwikkeld richting school en samenleving. Democratie heeft een eigen blik in het politieke stelsel; het maakt mogelijk dat iedere burger een bijdrage kan leveren aan bestuur van de samenleving. Binnen dit kader vinden we het belangrijk dat kinderen kennis krijgen van begrippen als: gelijkheidsbeginsel, vrijheidsbeginsel, mensenrechten en rechtssysteem. Daarnaast is het belangrijk voor de jonge burgers om democratische procedures (meerderheid, minderheid, parlementaire democratie) te leren kennen. Kinderen oefenen bij ons op school vaardigheden als informatie verwerken, de dialoog zoeken, debatteren en presenteren in een soort minidemocratie. Op deze manier wordt een attitude gevormd waarbij de begrippen: respect, vertrouwen, solidariteit en verantwoordelijkheid een plek krijgen. Onze leerlingen leren dit in de praktijk door onder anderen deelname aan de leerlingenraad op school. Als school werken we op verschillende manier gericht aan burgerschap. Zo komt dit o.a naar voren binnen onze Bijbellessen, de lessen voor sociaal emotionele ontwikkeling, de houding en de activiteiten naar onze schoolomgeving toe, een bezoek aan de moskee in de wijk e.d. Maar ook door de leerlingen vaardigheden bij te brengen als samenwerken, tijdens de groepsdoorbrekende lessen.

Kanjertraining

Op De Open Kring wordt in alle groepen de Kanjertraining gegeven. Met de Kanjertraining leren kinderen en leerkrachten zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven. Doe je best er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.

De Kanjertraining is opgenomen in de database voor effectieve jeugdinterventies van het NJi als effectief volgens sterke aanwijzingen. De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS) dat erkend is door de Cotan en door de Onderwijsinspectie wordt gebruikt om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Open Kring biedt onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar. De school kent leerlingbegeleiding op basisniveau en op de lichte en zware ondersteuning.

Basisondersteuning
Leerlingen krijgen instructie op drie instructieniveaus. Dit is de verkorte instructie, de basisinstructie en de verlengde instructie. Deze worden in het groepsplan beschreven. Tijdens de verwerking verleent de leerkracht de basisondersteuning in de groep. Wanneer dit niet voldoende is, of er aanleiding is om een leerling voor een (bepaalde) periode te ondersteunen (didactisch of pedagogisch) is er de mogelijkheid voor lichte of zware ondersteuning. Dit wordt van te voren besproken met de Intern Begeleider. Structureel staan hier vier keer per jaar groepsbesprekingen en vier keer per jaar leerlingbesprekingen voor gepland. In het onderwijsteam wordt vervolgens bepaald op welke wijze de ondersteuningsruimte die op school aanwezig is, kan worden ingezet.  

Lichte ondersteuning Op het moment dat een leerling binnen één van de drie instructieniveaus van het groepsplan ondersteuning nodig heeft op didactisch of pedagogisch gebied, wordt in het onderwijsteam bepaald of een leerling kan deelnemen aan de lichte ondersteuning. We kennen twee typen lichte ondersteuning:

  • Kortdurende lichte ondersteuning: Leerlingen krijgen individueel / in een groepje / in de klas didactische ondersteuning door de leerkracht of een onderwijsassistent. De ondersteuning valt binnen het aanbod van het groepsplan en is beperkt tot één van de vier lesblokken;
  • Langdurende lichte ondersteuning: Leerlingen krijgen individueel / in een groepje / in de klas didactische of pedagogische ondersteuning door de leerkracht of een onderwijsassistent. De ondersteuning valt binnen het aanbod van het groepsplan en is structureel.    

Intensieve ondersteuning
De intensieve of zware ondersteuning wordt ingezet als een leerling een onderwijsbehoefte heeft die buiten het bereik van het groepsplan ligt. Dit kan bijvoorbeeld zijn een eigen leerlijn (met ondersteuning), of intensieve begeleiding op een leerprobleem, stoornis in het ASS, een syndroom. De ondersteuning wordt gegeven door een externe specialist of een interne specialist van De Open Kring. De ondersteuning is intensief en langdurig. In sommige gevallen kan de school geen passende specialisme bieden en zal er worden verwezen naar een passende school. Leerlingen met een intensieve of zware ondersteuning worden hebben een individueel handelingsplan voor de ondersteuning die zij krijgen.

Faciliteiten
De school zorgt voor ondersteuning en materialen als het gaat om leerlingen met een stoornis in het ASS, dyslectische leerlingen en/of leerlingen met concentratieproblemen. De school heeft een onderwijsaanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen (LevelWerk). De school is toegankelijk voor mindervaliden, maar heeft  momenteel geen specifieke faciliteiten voor deze doelgroep. Op het moment dat er leerlingen worden aangemeld die specifieke faciliteiten nodig hebben, dan zal  in overleg met de CorDeo scholengroep worden bepaald of de school hierin kan voorzien.

Hulp van buiten de school
De leerling kan eventueel bij een bezoek van de orthopedagoog van CorDeo Onderwijspunt worden besproken of  met partijen als een gebiedsteam. Hierin wordt advies gevraagd over welke hulp/ begeleiding het beste kan worden gegeven. Te denken valt dan aan: observatie in de groep, onderzoek, adviesvraag of Ambulante begeleiding van Zorgteam Kompas. Vooraf worden altijd de ouders geraadpleegd en geïnformeerd. Ouders kunnen zelf ook het gebiedsteam inschakelen. In specifieke gevallen kunnen we van andere instanties begeleiding ontvangen, bijvoorbeeld de ambulante begeleider van het speciaal basisonderwijs.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De begeleiding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeftes is goed op orde. Door de kennis en kunde van CorDeo Onderwijspunt zijn wij flexibel in het opvangen en ondersteunen van kinderen die iets extra's nodig hebben. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De school biedt onderwijs aan vanaf de leeftijd van vier jaar. 

n de onderbouw staat ontmoeting centraal. Dit vindt plaats door middel van spel en kringmomenten.  Op De Open Kring wordt gewerkt volgens het principe van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO), dit houdt in dat we de leerlingen stimuleren om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dit doen de leerkrachten door te werken in betekenisvolle thema’s. In deze vorm staat spel voorop, aangevuld met de volgende activiteiten: 

  • constructieve – en  beeldende opdrachten, 
  • kringmomenten,   
  • beginnende geletterdheid 
  • beginnende gecijferdheid 
  • spel d.m.v. ontwikkelingsmaterialen 
  • muziek 
  • bewegingsonderwijs 
  • drama 
  • Engels 

Omdat de leerkrachten het belangrijk vinden om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen en om goed aan te kunnen sluiten bij hun onderwijsbehoeften gebruiken ze het observatie- en registratie KIJK. 

Terug naar boven