De Meander

Morelgaarde 13 -15 3436 GE Nieuwegein

  • Ik leer om te gaan met vrijheid en verantwoordelijkheid.
  • Hier leer ik zelfstandig te werken.
  • Ik werk in mijn eigen tempo doelgericht aan mijn taak.
  • Hier leer ik samen te werken.
  • Hier reflecteer ik op mijn werk.

Het team

Toelichting van de school

Het schoolteam:

Bij De Meander werken met met een hecht, bevlogen en deskundig team aan goed onderwijs voor onze leerlingen. Een sterke basis vinden wij belangrijk en wij zien kinderen graag met plezier naar school gaan. Wij werken graag samen met de kinderen, met de ouders en met elkaar.

Leerteams en specialisten:

Onze leerkrachten werken in leerteams en blijven zich op deze manier ontwikkelen. Binnen de leerteams werken we actief samen en kijken de leerkrachten regelmatig bij elkaar in de klas. We geven elkaar feedback, bereiden samen lessen voor en denken gestructureerd na over resultaten en verbeterkansen.

Scholing personeel:

De leerkrachten volgen regelmatig cursussen. In de afgelopen jaren werden cursussen gevolgd over de professionele leeromgeving (PLG), efficiënte instructie (EDI), kindermishandeling, mediawijsheid, EHBO, kinderen meer verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces (Leren zichtbaar maken), Close reading, daltononderwijs enz. Ook vanuit Stichting Robijn worden regelmatig cursussen en workshops georganiseerd voor personeelsleden onder de noemer de Robijn-academie. Hierbij leren de teams of individuele personeelsleden niet alleen van de cursusleider maar ook van elkaar. Dat is een grote meerwaarde die Robijn haar scholen kan bieden. Komend schooljaar staat vooral in het teken van de implementatie van onze nieuwe taalmethode, versterken daltononderwijs en effectieve instructie (gericht op feedback en reflectie).

Stagiair(e)s:

Er zijn altijd veel stagiair(e)s bij ons op school. Zij doen praktijkervaring op en ondersteunen tegelijkertijd ons personeel. We zijn een erkende leerinstelling voor verschillende opleidingen zoals: groepsleerkrachten; ALPO-leerkrachten, gymleerkrachten en klassen- en onderwijsassistentes.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Inzet van vervangers

Wanneer er een leerkracht of onderwijsassistent uitvalt en er vervanging nodig is, neemt de schooldirecteur contact op met de coördinator Vervangingspool. Deze handelt de vervanging verder af. Het kan voorkomen dat er niet genoeg invallers beschikbaar zijn. Bij ziekte wordt er eerst gekeken of het team ook zelf een oplossing heeft. Als dat niet het geval is en de invallers zijn niet meer beschikbaar, worden de leerlingen van de desbetreffende klas verdeeld over de andere groepen. Dit duurt maximaal één dag. Daarna kan de directeur ervoor kiezen om een klas naar huis te sturen.

Privacy en AVG 

Op De Meander wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van de leerlingen. De school heeft leerlinggegevens nodig om leerlingen goed onderwijs te kunnen geven en te begeleiden. Ook worden de gegevens opgeslagen voor de administratieve organisatie van de school. De meeste leerlinggegevens komen van ouders (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leerkrachten en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens, zoals medische informatie (denk hierbij aan leer- of ontwikkelingsstoornissen), geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling.

Tijdens de lessen gebruiken wij een aantal digitale leermaterialen. Hiervoor is een beperkte set met persoonsgegevens nodig om bijvoorbeeld een leerling te identificeren. Met de leveranciers van deze leermiddelen zijn duidelijke afspraken gemaakt over het gebruik van de gegevens die ze van de school krijgen. Een leverancier mag de leerlinggegevens alleen gebruiken als de school daar toestemming voor geeft.  

De leerlinggegevens worden op school opgeslagen in het digitale administratiesysteem ParnasSys. Dit programma is beveiligd en de toegang tot de persoonsgegevens is beperkt tot medewerkers van onze school. Omdat De Meander onderdeel uitmaakt van de Stichting Robijn (zie www.stichtingrobijn.nl), worden daar ook (een beperkt aantal) persoonsgegevens mee gedeeld in het kader van de gemeenschappelijke administratie.  

Ouders hebben het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien, te laten corrigeren of te verwijderen (als die gegevens niet langer nodig zijn). Voor vragen of het uitoefenen van deze rechten, kan contact worden opgenomen met de leerkracht(en) van de leerling of met de directeur. In geval van uitwisseling van leerlinggegevens met andere organisaties, wordt daar vooraf toestemming voor gevraagd aan de ouders, tenzij die uitwisseling verplicht is op grond van de wet.  

Voor het gebruik van foto’s en video's van leerlingen op bijvoorbeeld de website van de school, wordt vooraf toestemming gevraagd. Ouders mogen altijd besluiten om die toestemming niet te geven, of om eerder gegeven instemming in te trekken. 

Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze privacyverklaring en ons privacyreglement. Deze vindt u op de website van Robijn (www.stichtingrobijn.nl/over-robijn/privacy). Bij ondertekening van het aanmeldingsformulier verklaren ouders/verzorgers op de hoogte te zijn van de verwerking van de persoonsgegevens.  

Volgens de AVG hebben we als school de verantwoordelijkheid om de persoonsgegevens van kinderen en medewerkers goed te beschermen. Daarom heeft Robijn een functionaris gegevensverwerking (FG-er) en een privacy officer aangesteld, beide functionarissen zijn bereikbaar via privacy@stichtingrobijn.nl.  

Mobiele telefoons en sociale media

Kinderen nemen steeds vaker een mobiele telefoon mee naar school. De volgende afspraken hierover gelden op onze school: Bij binnenkomst gaat de mobiele telefoon uit en wordt deze opgeborgen. Aan het einde van de dag kan deze weer meegenomen worden. Ook in de pauzes gebruiken de kinderen de telefoon niet.  

Kinderen en ouders maken veel gebruik van sociale media. Robijn heeft daarom een aantal afspraken die betrekking hebben op het gebruik hiervan vastgelegd. U kunt deze afspraken lezen op www.stichtingrobijn.nl.  De school kan niet aansprakelijk worden gesteld bij vermissing of beschadiging van de mobiele telefoon. (Tip: laat je mobiel thuis, dan kan er niets mee gebeuren).

Wij verzoeken u geen vertrouwelijke informatie betreffende de school te delen op sociale media. Ook worden leerkrachten geen ‘vrienden’ met de kinderen en de ouders van de school en gaan niet op social media in discussie met kinderen of ouders/verzorgers, met uitzondering van schoolprojecten waarbij sociale media doelmatig wordt ingezet.  

Wij vragen u nadrukkelijk te respecteren en na te leven dat het niet toegestaan is om foto’s of filmpjes van activiteiten op school of door school georganiseerd, te delen op sociale media (behalve als het uw eigen kind(eren) betreft, dit in verband met de privacy van betrokkenen. Foto’s van dergelijke activiteiten zijn op onze schoolapp te vinden. Ouders die bezwaren hebben tegen het maken of plaatsen van foto’s op onze schoolapp, kunnen dit bij inschrijving kenbaar maken. 

Tot slot: ondanks het gemak van sociale media gebeuren er daardoor ook onwenselijke dingen. Wij verzoeken u als hiervan sprake is dit kenbaar te maken aan de school, omdat misbruik van sociale media een grote impact kan hebben op de betrokkenen.

Hoe kom ik naar school?

Natuurlijk stimuleren wij dat ouders en kinderen lopend of op de fiets naar school komen. De fietsen kunnen geparkeerd worden in de aanwezige fietsenrekken (niet tegen het hekje!). Wij vragen ouders die met de auto komen, deze iets verderop in de wijk te parkeren en dan het laatste stukje naar school te lopen. Wilt u uw kind dichter bij school afzetten, gebruik dan als rijrichting Morelgaarde – Mispelgaarde – Batauweg (dus één rijrichting). Wij maken ouders erop attent dat de omgeving van de school een woonerf is met de bijbehorende verkeersregels, de maximale snelheid is 15 km/uur en parkeren is uitsluitend toegestaan in de daarvoor bestemde parkeervakken. Wilt u uw auto dus netjes parkeren in de daarvoor bestemde parkeervakken zodat het doorgaande verkeer niet gestremd wordt. Zo zorgen we met elkaar voor de veiligheid van iedereen!

Belangrijk: Het is in verband met het voorkomen van ongelukken niet toegestaan om op het schoolplein te fietsen!

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Expertise in de school

De Meander heeft een gymvakleerkracht. Daarnaast wordt er extra begeleiding gegeven door externe, gediplomeerde specialisten in de school (voor meer info zie hoofdstuk 3.1)

Begeleiding en inzet van stagiaires van Hogescholen

Alle scholen van Robijn begeleiden stagiaires van de PABO/ALPO. Veel scholen zijn een gecertificeerde Opleidingsschool. Zo ook Daltonschool De Meander. Deze certificering staat voor een bepaalde mate van kwaliteit in begeleiding en opleiding. We hebben op onze school afgesproken dat elke ervaren leerkracht ieder jaar stagiaires begeleidt. Hierbij kijken we wel of dit gunstig is voor de desbetreffende groep. We zien de meerwaarde in de assistentie die de stagiaire verleent in de groep naast onze inspanningsverplichting naar de maatschappij om goede nieuwe leerkrachten op te leiden. Vanuit de PABO wordt er verwacht dat een stagiair meedraait als volwaardig teamlid (junior-leerkracht).

We bieden ook plaats aan LIO-stagiaires, die onder verantwoordelijkheid van een van onze leerkrachten, zelfstandig lesgeven aan een groep. Naast de PABO-stagiaires bieden we ook onderwijsassistentes in opleiding een stageplaats. Dit zijn leerlingen van het ROC die gedurende een heel schooljaar stagelopen binnen onze school. Zij vervullen in principe geen onderwijsinhoudelijke taken, maar ondersteunen op algemene en huishoudelijke taken. De groepsleerkrachten fungeren steeds als mentor van de bij hen geplaatste stagiair(e) en blijven altijd eindverantwoordelijk voor de groep.

Vormingsonderwijs

Onze school is een openbare school. We besteden in ons lesprogramma aandacht aan de geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Dit godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school, maar kan gegeven worden binnen de schooltijden. Deze lessen zijn dus aanvullend op de aandacht die wij als school aan deze onderwerpen besteden. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. De lessen vormingsonderwijs kunnen wekelijks maximaal drie kwartier duren. Ze worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. U kunt kiezen voor boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs. Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl. Momenteel wordt hier binnen de school geen gebruik van gemaakt.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Visie

'Spelend leren in een brede onderbouw'

Spelend leren is essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Kleuters, maar ook kinderen van groep 3 spelen in de klas, in de gezellige themahoeken, buiten op het schoolplein en in onze grote hal.

Inspirerende thema’s

Kleuters leren aan de hand van thema’s die aansluiten bij hun interesses. Denk aan de bakker, de seizoenen of ridders en kastelen. Binnen de thema’s bedenken we met met ons team hoeken en opdrachten waarmee de kinderen aan bepaalde doelen werken en met elkaar aan deze inspirerende thema’s werken.

Ontwikkeling

Naast het spelend leren hebben we veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kleuters. Het is belangrijk dat ze met plezier naar school gaan en zich veilig voelen. Kinderen leren op school samen te spelen en elkaar te helpen. Ze leren elkaar te vertrouwen en durven voor elkaar op te komen. We volgen daarvoor de ontwikkelingslijnen. De doelen die daarbij horen, volgen we per periode en verwerken we in de thema’s.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Visie

Groep 3-4

De leerlingen krijgen steeds meer les in aparte vakken. Het leren lezen, rekenen en schrijven staan centraal in groep 3. De letters worden versneld aangeleerd waardoor we eerder toekomen aan het lezen van teksten en we dus meer ‘leesmeters’ kunnen maken. Op deze manier ontstaat er ook meer tijd voor het inoefenen van de letters wanneer de kinderen ze nog niet helemaal beheersen. Er wordt gestart met het echte rekenen: erbij- en erafsommen tot twintig en er wordt een begin gemaakt met schrijven.

In groep 4 wordt bij het lezen de inhoud belangrijker, het rekenen gaat door tot 200 en de tafels worden aangeleerd. Er komen wereld-verkennende thema’s aan de orde zoals natuur en verkeer.

Groep 5 t/m 8

In groep 5 t/m 8 leggen we meer nadruk op het toepassen en de inhoud van de rekenen, taal en lezen. Door spreekbeurten, themakring, werkstukken en opdrachten wordt de zelfstandigheid vergroot. Ondanks dat we zoveel mogelijk rekening houden met de actualiteit, ligt de leerstof voor een belangrijk deel vast in de (moderne) methoden die we gebruiken.

Engels voor groep 1-8

In onze maatschappij komen kinderen al jong in aanraking met de Engelse taal door filmpjes en spelletjes. Engels maakt dus al onderdeel uit van hun belevingswereld waardoor ze de taal sneller eigen maken. Door op jonge leeftijd een extra taal te leren, ontwikkelen kinderen een goed taalgevoel en vergroten ze hun algemene taalvaardigheid. Onze leerlingen krijgen al vanaf groep 1 Engelse les op een speelse manier. Door middel van liedjes, spelletjes, verhalen en leuke opdrachten pikken zij een nieuwe taal snel op. In de hogere leerjaren breiden we de Engelse woordenschat en grammatica steeds meer uit.

Lessen burgerschap groep 1-8

Wij geven onze leerlingen de ruimte om te werken aan vaardigheden als communiceren, samenwerken en deelnemen aan besluitvormingsprocessen. Daarnaast laten de Kiva-burgerschapslessen onze leerlingen kennismaken met de achtergrond van onze democratische rechtstaat en bereiden ze voor op hun rol in de maatschappij.

Begrijpend lezen groep 1-8

We maken gebruik van verschillende methoden; in groep 4 en 5 gebruiken we daarnaast de begrijpend lezen methode Blink. We combineren deze methoden met elementen van Close Reading. Close Reading is een manier van luisteren en lezen waarbij leerlingen een uitdagende tekst meerdere malen lezen, steeds met een ander leesdoel. Het doel van Close Reading is dat kinderen de tekst goed begrijpen en erachter komen wat de schrijver met de tekst wil vertellen. Daarvoor gaan ze actief met de tekst aan de slag. Ze zoeken naar informatie, stellen vragen over de tekst en beantwoorden deze, maken aantekeningen en discussiëren over wat ze gelezen hebben.

Op onze school werken we met goede methoden. We werken vanuit doelen en niet vanuit een minimum aan tijd. Dit betekent dat kinderen niet allemaal dezelfde tijd aan dezelfde vakken besteden, maar dat er sprake is van basisaanbod, maatwerk en taakwerk. Hierdoor optimaliseren we de ontwikkeling van de leerlingen. Ze behalen de algemene doelen, maar kunnen hun talenten ook verder ontwikkelen. Om de onderwijsactiviteiten kwalitatief te verbeteren worden lessen gegeven volgens het effectieve directe instructiemodel (EDI) en worden digitale middelen en vakleerkrachten ingezet. In het weekrooster (onderdeel van het administratiesysteem Parnassys) wordt inzichtelijk gemaakt hoeveel uur er gemiddeld aan de verschillende vakken wordt besteed.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs en Profi Pendi

De meeste kinderen gaan naar een basisschool in de buurt en doorlopen hun basisschooltijd zonder veel moeite. Sommige kinderen hebben echter extra ondersteuning nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Dat kan op een reguliere basisschool zijn, maar ook op een speciale (basis)school. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is.

Om passend onderwijs te kunnen bieden werkt onze school, samen met andere scholen en besturen in de regio Lekstroom, samen in Samenwerkingsverband Profi Pendi. Onderling maken we afspraken over hoe we ervoor zorgen dat elke leerling onderwijs krijgt dat bij hem of haar past. Bijvoorbeeld als er sprake is van leerproblemen, bij gedragsproblemen, meer- en hoogbegaafdheid of bij intensievere hulpvragen.

De rol van Profi Pendi

Onze school heeft een zorgplicht. Dat wil zeggen dat wij verantwoordelijk zijn om voor elk kind dat extra ondersteuning nodig heeft een passende plek vinden. Het stafbureau van Profi Pendi helpt ons hierbij. Door er bijvoorbeeld te zorgen dat wij als school financiële middelen, begeleiding en kennis krijgen om kinderen optimaal te kunnen begeleiden. Zo geven de consulenten passend onderwijs van Profi Pendi deskundig advies en denken zij mee. Het stafbureau van Profi Pendi gaat ook over de toewijzing van extra hulp op school (arrangementen) en over de toelating tot het speciaal (basis)onderwijs.Samen met ouders

Samenwerkingsverband Profi Pendi werkt samen met gemeenten, jeugdzorg en andere partners die zorg en ondersteuning bieden. En uiteraard ook met ouders.Samen met ouders en de experts van Profi Pendi, kijken we wat het kind nodig heeft en welke plek het best bij het kind past. Samen zorgen we voor passend onderwijs. Meer weten of op de hoogte blijven over passend onderwijs? Kijk op www.profipendi.nl of bel naar Profi Pendi 030 2751288.

Zorgplicht

Onze school heeft een zorgplicht. Dat wil zeggen dat wij verantwoordelijk zijn om voor elk kind dat extra ondersteuning nodig heeft een passende plek vinden. Het stafbureau van Profi Pendi helpt ons hierbij. Door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat wij als school financiële middelen, begeleiding en kennis krijgen om kinderen optimaal te kunnen begeleiden. Zo geven de consulenten van Profi Pendi deskundig advies en denken zij mee. Het stafbureau van Profi Pendi gaat ook over de toewijzing van extra hulp op school (arrangementen) en over de toelating tot het speciaal (basis)onderwijs.

Doubleren / verlengde kleutertijd

Bij kleuters kan het voorkomen dat leerlingen niet door gaan naar een volgende groep. Dat valt niet onder “zitten blijven”. Pas vanaf groep 3 kunnen leerlingen doubleren. Als wij denken dat dit de ontwikkeling van een leerling ten goede komt, kunnen we gedurende het schooljaar besluiten dat een leerling niet overgaat naar de volgende groep. Uiteraard hebben we gedurende het schooljaar daar al met ouders over gesproken. De uiteindelijke beslissing over het wel of niet doubleren ligt bij de school.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambities hebben wij weergegeven in ons School Ondersteuningsplan, deze kunt u via school opvragen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Buitenschoolse opvang (BSO) van de kinderen

Kinderopvangorganisatie Midden Nederland (KMN) Kind & Co ludens verzorgt voor- en naschoolse opvang in ons gebouw. Ook tijdens schoolvakanties is er opvang. De opvang is bedoeld voor kinderen van 4 tot 13 jaar. De voorschoolse opvang is alle dagen geopend. U kunt contact opnemen met de afdeling Planning, tel. 030 - 600 47 50. U ontvangt dan een informatiepakket.    

Openingstijden zijn: tussen 7.30 uur en 8.30 uur en tussen 14.15 uur en 18.30 uur van maandag tot en met vrijdag. Daarnaast is er ook opvang op doordeweekse niet schooldagen (dus studiedagen, vakanties enz.) van 7.30 uur tot 18.30 uur.   

Buitenschoolse opvang (BSO) voor kinderen van groep (6), 7 en 8

In het Kidscafé combineren wij ontspannen en plezier maken met professionele ondersteuning bij het schoolwerk. Deze nieuwe BSO-vorm is een uitkomst voor ieder kind van groep 7 en 8, waarbij aandacht, ontspanning en ondersteuning de uitgangspunten zijn voor het beste resultaat!

Terug naar boven