Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Expertise in de school
De Meander heeft een gymvakleerkracht. Daarnaast wordt er extra begeleiding gegeven door externe, gediplomeerde specialisten in de school (voor meer info zie hoofdstuk 3.1)
Begeleiding en inzet van stagiaires van Hogescholen
Alle scholen van Robijn begeleiden stagiaires van de PABO/ALPO. Veel scholen zijn een gecertificeerde Opleidingsschool. Zo ook Daltonschool De Meander. Deze certificering staat voor een bepaalde mate van kwaliteit in begeleiding en opleiding. We hebben op onze school afgesproken dat elke ervaren leerkracht ieder jaar stagiaires begeleidt. Hierbij kijken we wel of dit gunstig is voor de desbetreffende groep. We zien de meerwaarde in de assistentie die de stagiaire verleent in de groep naast onze inspanningsverplichting naar de maatschappij om goede nieuwe leerkrachten op te leiden. Vanuit de PABO wordt er verwacht dat een stagiair meedraait als volwaardig teamlid (junior-leerkracht).
We bieden ook plaats aan LIO-stagiaires, die onder verantwoordelijkheid van een van onze leerkrachten, zelfstandig lesgeven aan een groep. Naast de PABO-stagiaires bieden we ook onderwijsassistentes in opleiding een stageplaats. Dit zijn leerlingen van het ROC die gedurende een heel schooljaar stagelopen binnen onze school. Zij vervullen in principe geen onderwijsinhoudelijke taken, maar ondersteunen op algemene en huishoudelijke taken. De groepsleerkrachten fungeren steeds als mentor van de bij hen geplaatste stagiair(e) en blijven altijd eindverantwoordelijk voor de groep.
Vormingsonderwijs
Onze school is een openbare school. We besteden in ons lesprogramma aandacht aan de geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Dit godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school, maar kan gegeven worden binnen de schooltijden. Deze lessen zijn dus aanvullend op de aandacht die wij als school aan deze onderwerpen besteden. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. De lessen vormingsonderwijs kunnen wekelijks maximaal drie kwartier duren. Ze worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. U kunt kiezen voor boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs. Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl. Momenteel wordt hier binnen de school geen gebruik van gemaakt.
Visie
'Spelend leren in een brede onderbouw'
Spelend leren is essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Kleuters, maar ook kinderen van groep 3 spelen in de klas, in de gezellige themahoeken, buiten op het schoolplein en in onze grote hal.
Inspirerende thema’s
Kleuters leren aan de hand van thema’s die aansluiten bij hun interesses. Denk aan de bakker, de seizoenen of ridders en kastelen. Binnen de thema’s bedenken we met met ons team hoeken en opdrachten waarmee de kinderen aan bepaalde doelen werken en met elkaar aan deze inspirerende thema’s werken.
Ontwikkeling
Naast het spelend leren hebben we veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kleuters. Het is belangrijk dat ze met plezier naar school gaan en zich veilig voelen. Kinderen leren op school samen te spelen en elkaar te helpen. Ze leren elkaar te vertrouwen en durven voor elkaar op te komen. We volgen daarvoor de ontwikkelingslijnen. De doelen die daarbij horen, volgen we per periode en verwerken we in de thema’s.
Visie
Groep 3-4
De leerlingen krijgen steeds meer les in aparte vakken. Het leren lezen, rekenen en schrijven staan centraal in groep 3. De letters worden versneld aangeleerd waardoor we eerder toekomen aan het lezen van teksten en we dus meer ‘leesmeters’ kunnen maken. Op deze manier ontstaat er ook meer tijd voor het inoefenen van de letters wanneer de kinderen ze nog niet helemaal beheersen. Er wordt gestart met het echte rekenen: erbij- en erafsommen tot twintig en er wordt een begin gemaakt met schrijven.
In groep 4 wordt bij het lezen de inhoud belangrijker, het rekenen gaat door tot 200 en de tafels worden aangeleerd. Er komen wereld-verkennende thema’s aan de orde zoals natuur en verkeer.
Groep 5 t/m 8
In groep 5 t/m 8 leggen we meer nadruk op het toepassen en de inhoud van de rekenen, taal en lezen. Door spreekbeurten, themakring, werkstukken en opdrachten wordt de zelfstandigheid vergroot. Ondanks dat we zoveel mogelijk rekening houden met de actualiteit, ligt de leerstof voor een belangrijk deel vast in de (moderne) methoden die we gebruiken.
Engels voor groep 1-8
In onze maatschappij komen kinderen al jong in aanraking met de Engelse taal door filmpjes en spelletjes. Engels maakt dus al onderdeel uit van hun belevingswereld waardoor ze de taal sneller eigen maken. Door op jonge leeftijd een extra taal te leren, ontwikkelen kinderen een goed taalgevoel en vergroten ze hun algemene taalvaardigheid. Onze leerlingen krijgen al vanaf groep 1 Engelse les op een speelse manier. Door middel van liedjes, spelletjes, verhalen en leuke opdrachten pikken zij een nieuwe taal snel op. In de hogere leerjaren breiden we de Engelse woordenschat en grammatica steeds meer uit.
Lessen burgerschap groep 1-8
Wij geven onze leerlingen de ruimte om te werken aan vaardigheden als communiceren, samenwerken en deelnemen aan besluitvormingsprocessen. Daarnaast laten de Kiva-burgerschapslessen onze leerlingen kennismaken met de achtergrond van onze democratische rechtstaat en bereiden ze voor op hun rol in de maatschappij.
Begrijpend lezen groep 1-8
We maken gebruik van verschillende methoden; in groep 4 en 5 gebruiken we daarnaast de begrijpend lezen methode Blink. We combineren deze methoden met elementen van Close Reading. Close Reading is een manier van luisteren en lezen waarbij leerlingen een uitdagende tekst meerdere malen lezen, steeds met een ander leesdoel. Het doel van Close Reading is dat kinderen de tekst goed begrijpen en erachter komen wat de schrijver met de tekst wil vertellen. Daarvoor gaan ze actief met de tekst aan de slag. Ze zoeken naar informatie, stellen vragen over de tekst en beantwoorden deze, maken aantekeningen en discussiëren over wat ze gelezen hebben.
Op onze school werken we met goede methoden. We werken vanuit doelen en niet vanuit een minimum aan tijd. Dit betekent dat kinderen niet allemaal dezelfde tijd aan dezelfde vakken besteden, maar dat er sprake is van basisaanbod, maatwerk en taakwerk. Hierdoor optimaliseren we de ontwikkeling van de leerlingen. Ze behalen de algemene doelen, maar kunnen hun talenten ook verder ontwikkelen. Om de onderwijsactiviteiten kwalitatief te verbeteren worden lessen gegeven volgens het effectieve directe instructiemodel (EDI) en worden digitale middelen en vakleerkrachten ingezet. In het weekrooster (onderdeel van het administratiesysteem Parnassys) wordt inzichtelijk gemaakt hoeveel uur er gemiddeld aan de verschillende vakken wordt besteed.
Passend onderwijs en Profi Pendi
De meeste kinderen gaan naar een basisschool in de buurt en doorlopen hun basisschooltijd zonder veel moeite. Sommige kinderen hebben echter extra ondersteuning nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Dat kan op een reguliere basisschool zijn, maar ook op een speciale (basis)school. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is.
Om passend onderwijs te kunnen bieden werkt onze school, samen met andere scholen en besturen in de regio Lekstroom, samen in Samenwerkingsverband Profi Pendi. Onderling maken we afspraken over hoe we ervoor zorgen dat elke leerling onderwijs krijgt dat bij hem of haar past. Bijvoorbeeld als er sprake is van leerproblemen, bij gedragsproblemen, meer- en hoogbegaafdheid of bij intensievere hulpvragen.
De rol van Profi Pendi
Onze school heeft een zorgplicht. Dat wil zeggen dat wij verantwoordelijk zijn om voor elk kind dat extra ondersteuning nodig heeft een passende plek vinden. Het stafbureau van Profi Pendi helpt ons hierbij. Door er bijvoorbeeld te zorgen dat wij als school financiële middelen, begeleiding en kennis krijgen om kinderen optimaal te kunnen begeleiden. Zo geven de consulenten passend onderwijs van Profi Pendi deskundig advies en denken zij mee. Het stafbureau van Profi Pendi gaat ook over de toewijzing van extra hulp op school (arrangementen) en over de toelating tot het speciaal (basis)onderwijs.Samen met ouders
Samenwerkingsverband Profi Pendi werkt samen met gemeenten, jeugdzorg en andere partners die zorg en ondersteuning bieden. En uiteraard ook met ouders.Samen met ouders en de experts van Profi Pendi, kijken we wat het kind nodig heeft en welke plek het best bij het kind past. Samen zorgen we voor passend onderwijs. Meer weten of op de hoogte blijven over passend onderwijs? Kijk op www.profipendi.nl of bel naar Profi Pendi 030 2751288.
Zorgplicht
Onze school heeft een zorgplicht. Dat wil zeggen dat wij verantwoordelijk zijn om voor elk kind dat extra ondersteuning nodig heeft een passende plek vinden. Het stafbureau van Profi Pendi helpt ons hierbij. Door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat wij als school financiële middelen, begeleiding en kennis krijgen om kinderen optimaal te kunnen begeleiden. Zo geven de consulenten van Profi Pendi deskundig advies en denken zij mee. Het stafbureau van Profi Pendi gaat ook over de toewijzing van extra hulp op school (arrangementen) en over de toelating tot het speciaal (basis)onderwijs.
Doubleren / verlengde kleutertijd
Bij kleuters kan het voorkomen dat leerlingen niet door gaan naar een volgende groep. Dat valt niet onder “zitten blijven”. Pas vanaf groep 3 kunnen leerlingen doubleren. Als wij denken dat dit de ontwikkeling van een leerling ten goede komt, kunnen we gedurende het schooljaar besluiten dat een leerling niet overgaat naar de volgende groep. Uiteraard hebben we gedurende het schooljaar daar al met ouders over gesproken. De uiteindelijke beslissing over het wel of niet doubleren ligt bij de school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambities hebben wij weergegeven in ons School Ondersteuningsplan, deze kunt u via school opvragen.
Buitenschoolse opvang (BSO) van de kinderen
Kinderopvangorganisatie Midden Nederland (KMN) Kind & Co ludens verzorgt voor- en naschoolse opvang in ons gebouw. Ook tijdens schoolvakanties is er opvang. De opvang is bedoeld voor kinderen van 4 tot 13 jaar. De voorschoolse opvang is alle dagen geopend. U kunt contact opnemen met de afdeling Planning, tel. 030 - 600 47 50. U ontvangt dan een informatiepakket.
Openingstijden zijn: tussen 7.30 uur en 8.30 uur en tussen 14.15 uur en 18.30 uur van maandag tot en met vrijdag. Daarnaast is er ook opvang op doordeweekse niet schooldagen (dus studiedagen, vakanties enz.) van 7.30 uur tot 18.30 uur.
Buitenschoolse opvang (BSO) voor kinderen van groep (6), 7 en 8
In het Kidscafé combineren wij ontspannen en plezier maken met professionele ondersteuning bij het schoolwerk. Deze nieuwe BSO-vorm is een uitkomst voor ieder kind van groep 7 en 8, waarbij aandacht, ontspanning en ondersteuning de uitgangspunten zijn voor het beste resultaat!