R.K. Basisschool WSKO Joannes

Wollegras 39 2671 ZZ Naaldwijk

  • Schoolfoto van R.K. Basisschool WSKO Joannes
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool WSKO Joannes
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool WSKO Joannes
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool WSKO Joannes
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool WSKO Joannes

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Elke toets die de leerlingen hebben gemaakt, wordt geanalyseerd om te kijken waar de verbeterpunten liggen. Uiteraard doen we dit ook bij de Eindtoets in groep 8. Na de analyse van het jaar 2021-2022 hebben we besloten het accent meer op rekenen te leggen, omdat hierin verbetering nodig was om de ontwikkeling in stand te houden. Gevolg was een behoud van de resultaten. 

In schooljaar 2023-2024 zal ook de focus op het rekenonderwijs liggen om deze ontwikkeling in stand te houden. Daarnaast gaan we aan de slag met het onderdeel taalverzorging. Dit gaan we doen door meer te oefenen met zins- en woordontleding.

In 2022-2023 behaalde de Joannesschool een gemiddelde score van 361,8 (bij een landelijke gemiddelde van 361). In de volgende afbeelding is te zien wat het driejaarsgemiddelde is. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de cognitieve ontwikkeling van kinderen te volgen, voeren we methodetoetsen uit. Daarnaast nemen we twee keer per jaar de DIA-toets af. Deze toets is adaptief, dat wil zeggen dat hij zich aanpast aan het niveau van het kind en is digitaal. Met de DIA-toetsen kunnen we de kinderen door de jaren heen volgen. Het is een landelijk genormeerd systeem om de cognitieve ontwikkeling te bepalen. Met behulp van deze toetsen stellen we vast of een kind op het juiste niveau zit en wat de onderwijsbehoefte is, zodat wij ons onderwijs hierop kunnen aanpassen. Aan de hand van deze gegevens en de gegevens van de methodetoetsen, worden de groepsplannen opgesteld. 

Welke toetsen gebruiken we?

- Methode-toetsen 

- DIA-toetsen spelling, rekenen en begrijpend lezen. 

- DMT en AVI-toetsen voor technisch lezen 

- De kinderen van groep 8 maken in februari een wettelijk verplichte doorstroomtoets.

Naast een leerlingvolgsysteem voor de cognitieve ontwikkeling, gebruiken we een volgsysteem voor de de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiermee krijgen we inzicht in welbevinden, betrokkenheid, sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, sociale autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen in beeld. Meer informatie hierover vindt u in hoofdstuk 3.2.

De resultaten van de methodetoetsen en DIA toetsen voeren we in in Parnassys, ons leerlingadministratie en -volgsysteem.
Twee keer per jaar krijgen de leerlingen een rapport mee.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 van de basisschool krijgen kinderen een schooladvies, dat bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op het Voortgezet Onderwijs (VO). Sinds 2015 is het schooladvies wettelijk leidend bij de toelating tot het VO. 

Om leerlingen de beste kansen te kunnen bieden in het vervolgonderwijs, is het belangrijk dat het schooladvies op een zorgvuldige manier wordt bepaald. Dit wordt gedaan na intensief overleg tussen leerkrachten van groep 8 en leerkrachten van de voorgaande jaren, de Intern Begeleider en de directie. Uiteraard worden kinderen en ouders nauw betrokken in dit proces. Het advies van de school is echter altijd leidend. 

Bij het vaststellen van het advies kijken we naar toetsresultaten en naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, inzet, werkhouding,  concentratie en zelfstandigheid. We kijken daarbij niet alleen naar de resultaten op dat moment, maar ook naar de  ontwikkeling in de afgelopen jaren. 

In januari krijgen de kinderen van groep 8 een voorlopig schooladvies, waarmee ze zich kunnen oriënteren op scholen in het VO. In februari maken zij de landelijk verplichte Doorstroomtoets. Hierna wordt het definitieve advies vastgesteld. Als uit de Doorstroomtoets een hoger advies komt dan het eerder gegeven voorlopige schooladvies, dan moet het advies worden bijgesteld. Als dit niet in het belang van de leerling is, mag het advies gehandhaafd worden of slechts gedeeltelijk worden bijgesteld. Is de score uit de Doorstroomtoets gelijk aan of lager dan het advies, verandert er niets.  

Het tijdpad in de advisering ziet er als volgt uit: 

Eind groep 7/ begin groep 8    Kinderen krijgen een preadvies , zodat kind en ouders zich alvast kunnen oriënteren op VO-scholen.

September/oktober                 Kinderen en ouders worden geïnformeerd over procedure ‘advisering VO’.

Januari                                  Kinderen krijgen het voorlopig schooladvies (vindt plaats vóór de Doorstroomtoets)

Januari/maart                        Open dagen en oriëntatiedagen op VO-scholen. Deze dagen zijn voor kinderen en ouders. Ook brengen de                                                                        basisscholen bezoeken aan scholen in het VO. 

Januari/februari                     Afname Doorstroomtoets 

Maart                                    Uitslag Doorstroomtoets. Direct erna wordt het definitieve advies gegeven. Dit kan in sommige gevallen een                                                                    bijstelling betekenen van het voorlopige advies. 

Maart                                    Landelijke aanmeldweek bij VO-scholen. Kinderen en ouders melden zich digitaal aan bij de school van hun                                                                      keuze. Scholen dragen het onderwijskundig rapport over aan de VO-school.

Mei                                       Kinderen en ouders worden geïnformeerd of kinderen zijn toegelaten op de school van hun keuze. 

Mei/juni                                Kinderen maken kennis met hun nieuwe VO-school. 

Juni/juli                                Er vindt warme overdracht plaats van de Basisschool aan het  Voortgezet Onderwijs 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen een school zijn waar iedere leerling zich sociaal aanvaard voelt en zich kan ontwikkelen in een sfeer van veiligheid, acceptatie, erkenning en wederzijds respect. Met name aan het begin van het jaar, wordt veel aandacht besteed aan regels voor de omgang met elkaar, de zogenoemde 'Gouden Weken'. In iedere groep stelt de leerkracht, samen met de kinderen, klassenregels op en draagt de leerkracht zorg dat deze worden nageleefd. 

Pedagogisch Tact

In schooljaar 2019-2020 zijn wij gestart met het traject Pedagogisch Tact van het Nivoz. Pedagogisch Tact kan kort worden samengevat als ‘het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de ander’. In dit traject staan vragen centraal die gaan over de interactie tussen leerkracht, leerlingen en hun ouders. De leerkracht is het eigen instrument en vormt samen met collega’s een team, met een gezamenlijke pedagogische opdracht.

Daarnaast maken wij gebruik van de Orka methode, waarin sociale vaardigheden, weerbaarheid en groepsvorming centraal staan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Veiligheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2021-2022 hebben wij als school met een thema-onderzoek meegedaan. Hierin kwam naar voren dat wij als school een positieve beoordeling ontvangen voor het voorbereiden en de overstap van kinderen en ouders naar het Voortgezet Onderwijs.

Terug naar boven