Basisschool De Hovenier

Sportlaan 7 6065 AJ Montfort

  • Schoolfoto van Basisschool De Hovenier
  • Schoolfoto van Basisschool De Hovenier
  • Schoolfoto van Basisschool De Hovenier

Het team

Toelichting van de school

Op basisschool de Hovenier werken 14 leerkrachten, 1 vakleerkracht gymnastiek, 1 vakleerkracht muziek, 1 conciërge, 1 administratieve kracht, 2 Intern Begeleiders (IB), 2 vrijwilligers en 1 directeur. Wij bieden ieder jaar ruimte aan (LIO)stagiaires van de Pabo. 

Naast de lesgevende taken nemen de medewerkers deel aan diverse vakwerkgroepen en ontwikkelgroepen. De indeling van deze werkgroepen gebeurt op basis van expertise. Deze vakwerkgroepen en ontwikkelgroepen zijn gekoppeld aan ons meerjarenbeleidsplan en jaarplan. De groepsindeling ziet er als volgt uit: 

Groep 1-2

Groep 1-2

Groep 3

Groep 4

Groep 4-5

Groep 5-6

Groep 7

Groep 8

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is of verlof heeft, krijgt uw kind in principe te maken met een vervanger. Dit is doorgaans één van de collega-leerkrachten van de school, die op dat moment ambulant is of extra komt werken. We streven zoveel mogelijk naar continuïteit in de groepen. Echter kan het gebeuren dat dit niet mogelijk is. In dat geval zullen we proberen de leerlingen te verdelen of twee groepen samen te voegen.  De eerste dag bij ziekte van een leerkracht zal de school zorg dragen voor een oplossing, vanaf de tweede ziektedag kan het gebeuren dat we groepen naar huis sturen. Dit proberen we tijdig te communiceren. 

Voor meer informatie zie de algemene schoolgids Wegwijs maken volgen Swalm & Roer hoofdstuk 15.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

 Op onze school werken we bij veel vakgebieden structureel in 3 niveau's:

- leerlingen krijgen extra tijd en meer instructie van de leerkracht

- leerlingen krijgen de basisinstructie en kunnen daarna zelfstandig aan het werk

- leerlingen krijgen minimale instructie en werken veel zelfstandig.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In alle groepen wordt zo evenredig mogelijk tijd besteed aan de diverse vakgebieden als Lezen, Taal en Rekenen, waarbij naast de aandacht voor de wereldoriënterende vakken ook het creatieve niet uit het oog verloren wordt. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel is opgesteld door schoolleiding, het team en bestuur. Tevens zijn we met de scholen van stichting Swalm en Roer aan de slag gegaan om vanuit collegiale consultatie bij elkaar in de keuken te kijken.  

In dit profiel vindt u welk aanbod van onderwijs, zorg en ondersteuning wij kunnen bieden aan onze leerlingen (met speciale onderwijsbehoeften), waar we intern grenzen ervaren en met welke externe zorg we deze grenzen verleggen. Verder willen we in dit document aangeven hoe we passend onderwijs verder willen optimaliseren.

Het meest recente schoolondersteuningsprofiel is te vinden op: 

https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/montfort/7062/basisschool-de-hovenier/

We willen er samen zorg voor dragen dat ieder kind een passende plek krijgt!


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen school volgt op dit moment een leerkracht de volgende specialisatie om leerlingen nog beter te begeleiden:

Specialist begeleiden

Doel is om een gediplomeerde reken- en taalcoördinator op te leiden. Zij hebben een initiërende rol bij de ontwikkeling van het reken- en taalonderwijs.

Er wordt binnen ons samenwerkingsverband gewerkt met het zgn. schoolmodel. Een expert vanuit het Ondersteuningsteam van Swalm & Roer is voor een dagdeel aan onze school verbonden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voordat de kleuters op school starten vindt er een warme overdracht vanuit de samenwerkende kindpartners Wee-PLay of KOMspele plaats.

Daarnaast vindt er ca. 2 maanden voor de start een persoonlijk intakegesprek met ouders plaats.

Visie op onderwijs van jonge kinderen.

Wij willen middels een beredeneerd aanbod aan de groepen 1 en 2 activiteiten aanreiken, die voor kinderen betekenisvol zijn. Dit moet aansluiten op de wijze waarop jonge kinderen leren met aandacht voor onderwijs op niveaus en vanuit de zone van naaste ontwikkeling. We willen de ontwikkelingsniveaus van leerlingen goed in beeld krijgen en doelgericht kunnen werken aan een volgende ontwikkelingsstap. Hierbij werken wij van opgestelde doelen die uitgewerkt zijn vanuit de SLO-doelen. Dit monitoren we 2 maal per jaar (januari en juni). Op deze momenten wordt het actuele niveau van alle leerlijnen per leerling vastgesteld. Op deze manier is het mogelijk om het aanbod van de zone van naaste ontwikkeling aan te scherpen of verder bij te schaven.

Daarnaast weten we dat jonge kinderen de wereld en het leren op school als een geheel ervaren. Hierdoor hebben wij gekozen voor thematisch onderwijs. Deze thema’s worden voorbereid door middel van themaplannen, waarin de pijlers van ons onderwijs worden weergegeven. Deze pijlers zijn terug te zien in het portfolio. Het voorbereiden van themaplannen met een beredeneerd aanbod wordt vormgegeven vanuit de 5 pijlers; leeromgeving, doelen en ontwikkellijnen, organisatie, rol van de leerkracht en evalueren. Door hier bewust mee om te gaan, kunnen wij ons leeraanbod op een goede manier evalueren en aanscherpen waar nodig voor een nieuw thema. Hierbij is vooral het belang van spel een grote rol, dit zorgt ervoor dat leerlingen op alle gebieden leren en groeien. Hierin wordt telkens gekeken naar de differentiatie binnen de klas, maar ook tussen de groepen 1 en 2. Bij groep 1 ligt de nadruk vooral op de sociaal-emotionele ontwikkeling en de sensomotorische ontwikkeling, terwijl het accent bij groep 2 verschuift naar de voorbereidingen van het leren lezen, rekenen en schrijven.  

Om bovenstaande te kunnen realiseren, gebruiken we de thema’s verschillende hoeken die bij ieder thema een andere invulling krijgen. Het leren in hoeken is natuurlijker, motiverender, uitdagender en meer activerend. Werken in de hoeken is geen doel op zich, maar een middel waarmee we aan verschillende doelen tegelijkertijd kunnen werken. Tijdens het thema kunnen er aanpassingen gedaan worden of nieuwe spelimpulsen gegeven worden om verder te kunnen differentiëren in de hoeken. Naast het hoekenwerk bieden we leermomenten aan in zowel de grote groep als kleine groep passend bij het doel.

Bij de activiteiten wordt gebruik gemaakt van de methode “Kleuteruniversiteit” als bronnenboek. Daarnaast worden voor het rekenonderwijs activiteiten van de methode “Met sprongen vooruit” ingezet. De activiteiten vinden plaats in de grote groep, maar ook in kleine groepjes. De leerkrachten bekijken steeds wat het ontwikkelingsniveau van het kind is. Vanuit dit beeld sluiten ze het lesaanbod aan bij de kennis van het kind, zodat het kind succeservaringen op kan doen en een stapje in zijn ontwikkeling kan zetten. Deze ontwikkelingsstappen worden in hun eigen portfolio genoteerd. De kinderen worden gestimuleerd om zelfstandig en in groepjes het thema te verkennen. We willen de kinderen actief bij hun leerproces betrekken en ze leren hun eigen leerproces aan te sturen. De manier waarop kinderen leren (het leerproces) vinden we net zo belangrijk als het resultaat.

Terug naar boven