KBs De Heeswijk

Jonker Fransstraat 1a 3417 AV Montfoort

  • In 2018 vierde de school haar 50 jarig jubileum!
  • Ontdekochtend onderbouw met hulpouders!
  • Leren programmeren!
  • In ons onderwijs worden deze symbolen gehanteerd.
  • De leerlingen ontwikkelen leesplezier!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets
Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt niet meer een eindtoets afgenomen, maar een doorstroomtoets. Dit is vanuit de overheid bepaald. De naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. Het afnamemoment verschuift van april naar februari. Er is na de uitslag van de toets in maart één centraal moment voor aanmelding op de middelbare school om de kansengelijkheid te vergroten. Op onze school is de doorstroomtoets van Cito gemaakt.

Alle kinderen in groep 8 hebben in schooljaar 2023- 2024 de doorstroomtoets gemaakt. De doorstroomtoets meet de leerresultaten op de basisvakken taal (taalverzorging en lezen) en rekenen.
Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen het beheersen van de basis lesstof (1F) en de uitdagende lesstof (2F/1S). Deze scores worden uitgedrukt in percentages. De percentages vertellen hoeveel leerlingen de basis(1F) en uitdagende lesstof (2F/1S) beheersen voor een bepaald vak.


Taalverzorging 1F: 96,6% behaald tegenover 96,5% (landelijk gemiddelde)
Taalverzorging 2F: 62,1% behaald tegenover 60,1% (landelijk gemiddelde)

Lezen 1F: 100% behaald tegenover 97,7% (landelijk gemiddelde)
Lezen 2F: 79,3% behaald tegenover 74,4% (landelijk gemiddelde)

Rekenen 1F: 93,1% behaald tegenover 91,9% (landelijk gemiddelde)
Rekenen 2F/1S: 44,8% behaald tegenover 42,2% (landelijk gemiddelde)

Ten opzichte van het vorige schooljaar heeft de school een stevige groei laten zien in de rekenresultaten. Ook de resultaten voor taalverzorging en lezen zijn verder gestegen. Wij hebben de ambitie om met de resultaten stabiel boven het landelijk gemiddelde te blijven. Hiervoor zijn de volgende acties uitgezet:

  • Onze scholing voor onze begrijpend leesaanpak is afgerond. Deze aanpak wordt verder ontwikkeld en verankerd met onze eigen specialisten.
  • Groep 3 start dit schooljaar met de nieuwste versie en opvolger van de huidige leesmethode "veilig leren lezen". Voor de scholing wordt samengewerkt met partnerschool de HOWIBLO.
  • Voor de groepen 4 en 8 wordt er onderzocht welke taalmethode onze huidige methode op kan volgen. Deze willen we vanaf schooljaar 2025/ 2026 vervangen. 
  • Onze teamscholing en coaching in de EDI didactiek voor rekenen wordt gecontinueerd.
  • Onze eigen boekencollectie wordt verder uitgebreid en ons leerplein krijgt een mooie nieuwe leeshoek.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en het bijhouden van hun resultaten in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). Naast de resultaten die voortkomen uit de methode-gebonden toetsen, gebruiken we ook de methode- onafhankelijke toetsen van Cito om onze leerlingen te volgen. De methode-onafhankelijke toetsen worden afgenomen in februari en juni van het schooljaar voor rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling. Deze toetsen zijn landelijk genormeerd. Op basis van de resultaten uit de toetsen wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- en/of bijgesteld. Alle resultaten worden twee keer per jaar schoolbreed besproken op de trendanalyse. In deze teambijeenkomst worden er passende acties uitgezet op schoolniveau, bouwniveau en groepsniveau. De acties die op groepsniveau worden bedacht keren tevens terug in de groepsgesprekken van de intern begeleider met de groepsleerkrachten die plaatsvinden voor de start van elke nieuwe periode (net voor of na elke schoolvakantie).

Voor het volgen van de ontwikkeling van onze kleuters en het bepalen van hun leerstofaanbod gebruiken wij het leerlingvolgsysteem "ParnasSys Leerlijnen". Wij geloven dat dit het zicht op de doorgaande ontwikkeling van onze leerlingen en de afstemming tussen de groepen 2 en 3 ten goede komt.

Voor meer details verwijzen we u naar hoofdstuk 6 van ons schoolplan 2023-2027.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Alle kinderen in groep 8 maakten tot en met schooljaar 2022-2023 een verplichte eindtoets. Op onze school is de eindtoets van CITO.

Nieuwe POVO procedure
Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt niet meer een eindtoets afgenomen, maar een doorstroomtoets. Dit is vanuit de overheid bepaald. De naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. Het afnamemoment verschuift van april naar februari. Er is na de uitslag van de toets in maart één centraal moment voor aanmelding op de middelbare school om de kansengelijkheid te vergroten. Op onze school is dit de doorstroomtoets van CITO.

Voor de overgang naar het voortgezet onderwijs wordt een vaste procedure gevolgd. De leerkrachten van groep 7, de intern begeleider en directie stellen in het schooljaar dat het kind in groep 7 zit samen het voorlopig advies op. Dit advies wordt besproken met de ouders en de leerling. Het definitieve advies wordt in februari van groep 8, na de afname van de doorstroomtoets opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8, de intern begeleider en de directie. Het definitieve advies wordt met het kind en ouders besproken. Elk jaar worden de ouders uitgebreid geïnformeerd over de mogelijkheden van het voortgezet onderwijs in de omgeving. Tussen het eerste en het tweede rapport bezoeken de kinderen in groepsverband of samen met hun ouders de open dagen van scholen van het voortgezet onderwijs. Via onze website en een meegegeven informatiebulletin van de VO scholen worden de ouders van de juiste data op de hoogte gesteld.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij geloven dat een sterk sociaal klimaat de juiste voedingsbodem is om tot goede prestaties te kunnen komen.

Omdat wij het op de Heeswijkschool belangrijk vinden dat ouders, leerkrachten en leerlingen samenwerken en positief sociaal gedrag gestimuleerd maken wij gebruik van de Kanjertraining.

De Kanjertraining is een integrale aanpak die werkt met jaarlijks terugkerende sociale thema's te weten:

- Jezelf
Hoe zie ik mijzelf. Jezelf voorstellen. Iets aardigs zeggen over een ander en over jezelf. Gevoelens wat zijn dat?
- De ander
Hoe voelt een ander zich? Inlevingsvermogen. Laat pesters kletsen. De kunst van vragen stellen en antwoord geven.
- Wij samen
Luisteren en samenwerken. Vriendschap. Van kritiek kun je leren/zelfreflectie. Er zijn mensen die van je houden.
- Omgaan met pesten
Hoe ga ik met pesten om. Hoe zorg ik ervoor dat ikzelf niet mee doe met narigheid. Doe je niet anders voor dan je werkelijk bent.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Jezelf
  • De ander
  • Wij samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven