Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De St. Martinusschool is aangesloten bij Stichting Primair Onderwijs Condor (www.spocondor.nl).
De school is gesitueerd in het dorp Millingen aan de Rijn.
De school heeft rond de 356 leerlingen (peildatum februari 2024). Er zijn ongeveer 12% niet westerse leerlingen op school. De leerlingen zijn verdeeld over 15 groepen. De groepen zijn ingedeeld volgens het leerstofjaarklassensysteem: kinderen van dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in de klas. Een uitzondering hierop zijn de groepen 5/6 . Deze combinatiegroep hebben we moeten maken omdat het aantal leerlingen in deze groep te groot was om er één groep van te maken.Op de St. Martinusschool zijn 29 mensen werkzaam.
Naast de directeur heeft de school twee bouwcoördinatoren en twee kwaliteitscoördinatoren(voorheen intern begeleiders). Verder beschikt de school over een parttime conciërge. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een leesspecialist, hoogbegaafdheidsspecialist, een ICT-er en een gedragsspecialist. Daarnaast hebben we nog een schoolconsulent die verbonden is aan het Sociaal Team Millingen.Vanuit onze stichting en ons samenwerkingsverband kunnen we op afspraak ook beschikken over een een rekenspecialist, dyslexiespecialist, orthopedagoog, taalspecialist en gedragsspecialist.
Lezen is Technisch lezen.
Taal omvat spelling, mondelinge taalvaardigheid, schriftelijke taalvaardigheid en begrijpend lezen.
Vanaf groep 5 wordt intensiever gewerkt aan wereldoriëntatie. Ook binnen dit vakgebied staat lezen veelal centraal.Levensbeschouwing valt onder het aanbod van wereldoriëntatie
SEO is sociaal emotionele ontwikkeling
Algemeen
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed onderwijs. Ook leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Inclusief onderwijs zien we als resultaat van heel goed onderwijs aan alle kinderen. Dit betekent voor ons dat zoveel mogelijk leerlingen regulier onderwijs kunnen volgen. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Onze school biedt leerlingen deze mogelijkheid
Met de ondersteuning van leraar ondersteuners kunnen we de leerlingen in de eigen groep beter begeleiden. En door e.a. anders te organiseren zijn we instaat om ook een NT2 aanbod in de onderbouw te kunnen bieden.
Medium voorziening voor leerlingen met een Taal ontwikkelingsstoornis (TOS)
Sinds 2017 is onze school een Medium voorziening voor leerlingen met een Taal ontwikkelingsstoornis (TOS). We willen ook voor de leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking een optimaal passende onderwijsplek realiseren in de eigen sociale omgeving. Om dit waar te maken werken we intensief samen met Kentalis. Onze school biedt aan leerlingen met TOS een medium arrangement, d.w.z. dat zowel de leerling als de klas en de leerkracht van de leerling wordt begeleid door ambulant begeleider van Kentalis en de kwaliteitscoördinator die geschoold is in het begeleiden van leerlingen met TOS. We richten ons daarbij op teambrede expertise ontwikkeling van leerkrachten én directe ondersteuning van leerlingen in het basisonderwijsproces, met als doel kwalitatief hoogwaardige geborgde cluster 2 begeleiding ín het primaire onderwijsproces.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is om alle kinderen uit Millingen een passende plek te geven op onze school. Om dit waar te kunnen maken gaan we de komende tijd met het team de mogelijkheden onderzoeken voor het bieden van inclusiever onderwijs.
De peuterspeelzaal en het kinderdagverblijf waar onze school mee samenwerkt is die van Humankind Kinderopvang- en ontwikkeling. Zij begeleiden een aantal peuters die vallen onder de VVE regeling en die bij ons instromen. Om de overgang tussen peuterspeelzaal en kinderdagverblijf voor alle kinderen zo goed mogelijk te laten verlopen vullen de pedagogisch medewerkers een observatielijst in en houden we een warme overdracht voor de kinderen die bij ons starten. We volgen de kinderen dagelijks in hun ontwikkeling. Dat doen we o.a. met behulp van het observatie instrument KIJK. We bieden de kinderen volgens de ontwikkelingslijnen van Kijk een rijk aanbod aan op het gebied van woordenschatontwikkeling, zinsbouw, begrijpend luisteren en fonemisch bewustzijn.
Op het moment dat we zorg hebben over de ontwikkeling van een kind bespreken we dit met de ouders. We kunnen ook onze kwaliteitscoördinatoren inschakelen om onderzoek te doen en/ of om ons te ondersteunen bij de begeleiding van het kind dat (extra) zorg nodig heeft.